Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

astro skrev 2010-11-08 01:58:56 följande:
    Men det är väl inte lillasysterns sorg över det döda barnet det handlar om?
    Om min syster (som jag aldrig haft nära kontakt med eftersom hon är 29 år äldre än jag) hade förlorat ett barn skulle jag ha gått för hennes sorgs skull, hennes förlust påverkas ju inte av om jag någonsin träffat hennes barn eller ej.
    Det hedrar dig. Vad jag vänder mig mot är att det på grund av syskonskap skulle uppstå ett slags plikt att sätta den andres prioriteringar i livet (familj) över sina egna (studier) när man uppenbarligen inte är ens särskilt förtjusta i varandra, och att underlåtelse att följa denna plikt medför dramatiska anklagelser. Dessutom, återigen: vid jordfästningen av en nära anhörig/älskad skulle i vart fall inte jag vilja ha en person närvarande som inte alls ville vara där och stod och tänkte på annat istället för att respektera stundens allvar.
  • Anonym

Jag står min bror heller inte nära, men valde att närvara vid hans bröllop (fick 1 veckas notis)  trots att det var i ett annat land. Varför? För att stötta. Visst f-n hade din syster kunnat komma till din sons begravning! Det där med att hon kanske inte förstod köper jag inte. Hon var 23! En sådan förlust kan till och med ett barn förstå. Jag hade också varit bitter.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-08 07:16:09 följande:
    Jag står min bror heller inte nära, men valde att närvara vid hans bröllop (fick 1 veckas notis)  trots att det var i ett annat land. Varför? För att stötta. Visst f-n hade din syster kunnat komma till din sons begravning! Det där med att hon kanske inte förstod köper jag inte. Hon var 23! En sådan förlust kan till och med ett barn förstå. Jag hade också varit bitter.
    Stötta? Hur egoistisk får man vara? De hade redan massor av stöd där. systern orkade kanske inte med en begravning. Enligt ts är hon ju väldigt känslig.
  • Anonym

Som student förstår jag din syster då hon måste få in sina poäng för att få fortsatt studiestöd..eller du kanske tycker att hon ska riskera sina framtida studier och att inte få inkomst?  Har bara lärs ts. 

• Anonym

Jag hade absolut inte sagt upp kontakten helt med min syster om detta hände mig. Jag vet själv hur tentor fungerar, det tar TID att plugga och man får inte (ska inte få, men finns på vissa skolor ändå) hur många försök som helst.
    Sen är det ju en annan femma hur hon i allsindar ens kan sitta koncentrerad när hon vet om att hennes syster håller en begravning för sin son.

Men som sagt hade inte sagt upp kontakten, men hade nog betett mig likvärdigt mot henne. Vänta bara... en dag behöver hon sin familj också... Och då får hon veta att som man bäddar får man ligga...

• Anonym
    mimbo skrev 2010-11-08 08:20:51 följande:
    Jag är också student och det är faktiskt så att CSN inte tar bort ditt studiestöd för att du missar en tenta!
    Dessutom kan man av denna typ av anledning få studiestöd trots att man saknar poäng, det är bara att anmäla till CSN varför man inte kunnat medverka på tentan. Det är inga problem alls.
    Galet att sätta sina studier före!!!
    Vi vet inte hur mycket hon har missat eller hur?? eller om hon har missat. Och jo csn har stramat upp reglerna från i somras. Så det är inte självklart längre..
  • Anonym
    mimbo skrev 2010-11-08 08:20:51 följande:
    Jag är också student och det är faktiskt så att CSN inte tar bort ditt studiestöd för att du missar en tenta!
    Dessutom kan man av denna typ av anledning få studiestöd trots att man saknar poäng, det är bara att anmäla till CSN varför man inte kunnat medverka på tentan. Det är inga problem alls.
    Galet att sätta sina studier före!!!
    Kan man gå så ska man självklart göra det...jag gav bara en möjlig anledning.
  • Anonym

Jag förstår att du har svårt att glömma/förlåta det. Jag hade nog reagerat på samma sätt som du, och ja jag tycker att som familjemedlem ska man närvara vid begravning för att visa sitt stöd. Tycker att det är löjligt att jämföra relevansen med en tenta. Usch jag hade skämts om jag var hon.

• Anonym
    mimbo skrev 2010-11-08 08:56:59 följande:
    Jag vet av erfarenhet att det är fullt möjligt.
    Jag kan verkligenn inte förstå hur man sätter sig själv före i en sådan situation OAVSETT anledning.
    Jag kan inte förstå VARFÖR det är så viktigt att gå på en begravning. Förstår folk inte att vissa kan tycka att begravningar är för jobbiga att gå på?
  • Anonym
    mimbo skrev 2010-11-08 08:56:59 följande:
    Jag vet av erfarenhet att det är fullt möjligt.
    Jag kan verkligenn inte förstå hur man sätter sig själv före i en sådan situation OAVSETT anledning.
    Men det är du det..du vet inte hur hennes syster tänkte eller vilken sits hon satt i. Och om jag får välja mellan bli av med csn eller gå på begravning nu med de nya reglerna så väljer jag faktiskt min skola. Vad hjälper det min familj om jag blir arbetslös. Allt beror vem som har ärendet.
Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?