• Mini Angla
    Äldre 8 Nov 11:39
    42744 visningar
    92 svar
    92
    42744

    Hur gammalt var barnet när ni hade barnvakt första gången?

    Som rubriken säger... hur gammalt var barnet när ni hade barnvakt första gången?

    Berätta gärna om ni tycker att det var en bra ålder eller om ni skulle göra annorlunda om ni fick chansen.
    Jag är också nyfiken på hur ni valde ut person att sitta barnvakt, så berätta lite om det också om ni vill.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 11:41
    Och ni som ännu inte haft barnvakt får gärna kryssa i vid vilken ålder ni tror att ni kan tänka er ha barnvakt första gången.
  • Svar på tråden Hur gammalt var barnet när ni hade barnvakt första gången?
  • Mini Angla
    Äldre 9 Nov 20:13
    #71
    k girl skrev 2010-11-09 09:43:09 följande:
    Farmor tjatade om det ganska mycket. När han var kanske 1-2 månader gammal frågade hon om när de börjar äta vanlig mat, "så att någon annan kan passa" (jag och min man svarade unisont sex månader). Hon trodde att man senast började ge vid tre månader. När han var sex månader frågade hon om han fortfarande sov med oss, och när jag svarade jakande så sade hon att det var ju inga större problem om han kom och sov över nu då, för han kunde ju sova med henne och farfar. Jag och barnafadern har snackat mycket om detta och han är lika snål med sonen som jag är, så jag sade snällt att vi hade diskuterat det: "Det är inte aktuellt med barnpassning innan sonen är över året, och när det då sker, så kommer det att vara någon eller ett par timmar, inte över natten, och dessutom kommer det att ske hemma hos oss där han bor." Jag fick upprepa det ett par månader senare och hon svarade lite surt att "jag erbjöd mig bara". Tanken har faktiskt slagit mig att han fyller ett om ett par veckor och då lär väl tjatet börja om igen.

    Vi fick en rätt speciell och känslig kille och både jag och min man har känt att vi inte vill lämna honom till någon som inte förstår sig på honom, uppfattar hans signaler och svarar på hans behov. Vi har inte ens velat att en person som inte förstår att han skriker för att han vill komma upp i famnen, och det beror inte på att han är varm och han kommer inte att somna om bara för att man gungar honom lite, ska gå ut med honom i vagnen. Vi vill naturligtvis inte heller lämna honom till någon som vi upplever är lite vårdslös och oförsiktig med honom. Då den personen är den som man nog skulle tänka på först när man säger barnvakt, så är det enklare att säga nej rakt av. Om och när förfrågningarna börjar om kommer jag att vara väldigt tydlig med att vi vill ha barnvakt för vår skull när det är aktuellt - sonen har naturligtvis inget behov av att ha barnvakt och vi har inte tänkt låta någon vara barnvakt bara för barnvakteriets skull.

    Så svaret på frågan är: nej, vi har inte haft barnvakt ännu och det lär dröja ett tag innan det är aktuellt.
    Det enda som hjälper är väl att vara tydlig och knsekvent, som du ju verkar ha varit! Samt, vara överens med barnets far (om han finns med i bilden).

    Jag vill inte heller ha barnpassning för barnpassandets skull (eller för barnpassarens skull), det ska vara för att vi behöver det. För att vi vill göra något för bara oss, eller för att vi verkligen inte kan ha henne med oss.
    Det ska bli kul att se vad vi får i julklapp av den som tjatar. Jag har gissat på teaterbiljetter eller liknande Tungan ute
  • snilli­s
    Äldre 9 Nov 20:31
    #72

    För mig (oss) handlar det om att barnen skall få en nära relation till fler vuxna än oss.
    Våra barn sover ibland hos farmor och farfar bara för att liksom.
    Jag har lite svårt att förstå den där _BARA-MIN_ attityden som en del verkar ha.
    Som jag ser det är det bra för barn att ha en nära relation med fler än föräldrarna och därmed är det självklart så att vi lämnar våra barn till andra ibland.

    Ni som inte lämnar ifrån er barnen - på vilket sätt tror ni att det skulle vara negativt för barnen? Eller är det av någon annan anledning?

  • Novall­ie
    Äldre 9 Nov 20:41
    #73

    Har låtit min mamma ta honom endel, väldigt tidigt och inte sett några problem med det. Hon tog honom på promenad i början så jag fick sova med mera. Både hon och hans farmor har haft honom brevid sig och sovit när han var någon månad. Var det något så kunde de väcka mig.

    Han var nog knappt månaden när jag och sambon åkte till ikea och lät min mamma vara barnvakt i ett par timmar, så vi kunde köpa säng, vi fick inte plats i den gamla. Men det har gått bra, då jag slutade amma tidigt då jag inte mådde bra av det.

    Han är året nu och vi låter ofta min mamma ta honom på promenad och liknande så jag fått plugga, eller att jag och sambon kan städa lägenheten mer ordentligt.

    Tycker det funkat bra då han har en väldigt nära relation till sin mormor och alltid blir glad och se henne. Dock har vi inte lämnat bort honom helt över natten än, eller varit iväg på kvällen. Men tror vi ska träna honom lite på det, längre fram när det känns bra och han vant sig in på dagis ordentligt. Kan ju mycket väl finns tillfällen sen som det är bra om han kan sova borta, åtminstone hos sin mormor. Dröjer nog väldigt länge innan han kan sova hos farmor och farfar själv, de bor rätt långt bort.

  • LinaRo­sell
    Äldre 9 Nov 20:56
    #74

    Min äldsta son är snart 2½ och han har haft barnvakt (farmor) en gång över natten, funkat kanon...
    Min yngste son är nu 3 måander och ska vara , tillsammans med storebror, här hos oss med farmor och farfar själva över natten nu på fredag då jag och pappan har blivit bjuda på en resa till Riga. Vi kommer åka hemifrån vid 09 på fredag morgonen och komma hem vid 16 på lördagen..... jag har VÄRLDENS ångest!!!!!!!
    Jaag vet att barnen kommer ha det kanon men ändå.. jag vill att de ska vara bekväma tidigt med att farmor,farfar eller mormor passar dem då och då.. och vi har bara barnvakt om det är något speciellt..... Vad tycker ni, gör vi fel?

  • snilli­s
    Äldre 9 Nov 21:03
    #75
    LinaRosell skrev 2010-11-09 20:56:43 följande:
    Min äldsta son är snart 2½ och han har haft barnvakt (farmor) en gång över natten, funkat kanon...
    Min yngste son är nu 3 måander och ska vara , tillsammans med storebror, här hos oss med farmor och farfar själva över natten nu på fredag då jag och pappan har blivit bjuda på en resa till Riga. Vi kommer åka hemifrån vid 09 på fredag morgonen och komma hem vid 16 på lördagen..... jag har VÄRLDENS ångest!!!!!!!
    Jaag vet att barnen kommer ha det kanon men ändå.. jag vill att de ska vara bekväma tidigt med att farmor,farfar eller mormor passar dem då och då.. och vi har bara barnvakt om det är något speciellt..... Vad tycker ni, gör vi fel?
    Nej, vad skulle vara fel?
  • Novall­ie
    Äldre 9 Nov 21:19
    #76
    LinaRosell skrev 2010-11-09 20:56:43 följande:
    Min äldsta son är snart 2½ och han har haft barnvakt (farmor) en gång över natten, funkat kanon...
    Min yngste son är nu 3 måander och ska vara , tillsammans med storebror, här hos oss med farmor och farfar själva över natten nu på fredag då jag och pappan har blivit bjuda på en resa till Riga. Vi kommer åka hemifrån vid 09 på fredag morgonen och komma hem vid 16 på lördagen..... jag har VÄRLDENS ångest!!!!!!!
    Jaag vet att barnen kommer ha det kanon men ändå.. jag vill att de ska vara bekväma tidigt med att farmor,farfar eller mormor passar dem då och då.. och vi har bara barnvakt om det är något speciellt..... Vad tycker ni, gör vi fel?
    Nej är jätte bra att barnen knyter an till fler och det underlättar ju för dig som förälder också!
  • Mini Angla
    Äldre 9 Nov 22:53
    #77
    snillis skrev 2010-11-09 20:31:31 följande:
    För mig (oss) handlar det om att barnen skall få en nära relation till fler vuxna än oss.
    Våra barn sover ibland hos farmor och farfar bara för att liksom.
    Jag har lite svårt att förstå den där _BARA-MIN_ attityden som en del verkar ha.
    Som jag ser det är det bra för barn att ha en nära relation med fler än föräldrarna och därmed är det självklart så att vi lämnar våra barn till andra ibland.

    Ni som inte lämnar ifrån er barnen - på vilket sätt tror ni att det skulle vara negativt för barnen? Eller är det av någon annan anledning?

    För mig är svaret uppdelat i två:
    1. Jag vill inte, därför att jag är inte redo att lämna ifrån mig dottern till någon annan än pappan de gånger jag inte kan vara tillgänglig för henne.
    2. Jag tror inte att min dotter har något behov att knyta an till andra människor än mig och pappan just nu. Jag tycker att det kan vänta tills hon blir lite äldre. Hon kan lära känna andra vuxna i vår närvaro.

    Min dotter är 5 månader i dagsläget, och då tänker jag såhär. Och är det något jag lärt mig på 5 månader, så är det att man ändrar uppfattning ofta Solig

  • LinaRo­sell
    Äldre 10 Nov 07:27
    #78

    tack för svaren!

  • snilli­s
    Äldre 10 Nov 07:50
    #79
    Mini Angla skrev 2010-11-09 22:53:56 följande:

    För mig är svaret uppdelat i två:
    1. Jag vill inte, därför att jag är inte redo att lämna ifrån mig dottern till någon annan än pappan de gånger jag inte kan vara tillgänglig för henne.
    2. Jag tror inte att min dotter har något behov att knyta an till andra människor än mig och pappan just nu. Jag tycker att det kan vänta tills hon blir lite äldre. Hon kan lära känna andra vuxna i vår närvaro.

    Min dotter är 5 månader i dagsläget, och då tänker jag såhär. Och är det något jag lärt mig på 5 månader, så är det att man ändrar uppfattning ofta Solig


    Tack för svar!

    Så det är i första hand en "ego-grej" eller vad man skall säga, från din sida. DU vill inte.
    Har jag uppfattat det hela rätt?

    Hur gammal tycker du att hon skall vara första gången?

    OCh ja, det är ganska häftigt hur man ändrar sig. Om man tänker på hur man var och tänkte när första barnet var litet undrar man om det är samma människa som den man är idag- 5 år och två barn senare
  • brünnh­ilde
    Äldre 10 Nov 07:51
    #80
    snillis skrev 2010-11-09 20:31:31 följande:
    För mig (oss) handlar det om att barnen skall få en nära relation till fler vuxna än oss.
    Våra barn sover ibland hos farmor och farfar bara för att liksom.
    Jag har lite svårt att förstå den där _BARA-MIN_ attityden som en del verkar ha.
    Som jag ser det är det bra för barn att ha en nära relation med fler än föräldrarna och därmed är det självklart så att vi lämnar våra barn till andra ibland.

    Ni som inte lämnar ifrån er barnen - på vilket sätt tror ni att det skulle vara negativt för barnen? Eller är det av någon annan anledning?
    Det har blivit så eftersom vi bor minst 20 mil från våra närmsta.
Svar på tråden Hur gammalt var barnet när ni hade barnvakt första gången?