• vittra

    Sugen på nya boktips!

    Jag eftersöker lite ny litteratur att läsa och har fått lite torka. Så nu vill jag ha tips på böcker som är ganska lättlästa och som hanterar området nära föräldraskap och det förhållningssätt som detta innebär, och om barnuppfostran som bygger på lyhördhet, även när barnet blir äldre. Det får gärna finnas grund i forskning men alltför teoretiska böcker orkar jag inte med just nu när jag är allmänt "amningsluddig" i huvudet

    För mig är det som kallas för aktivt föräldraskap också lite i linje med detta och jag har läst boken av Gordon med just den titeln, och Juul är ju även inne på samma spår. Finns det fler som skrivit utifrån ett sådant förhållningssätt? Kom med era bästa boktips!

  • Svar på tråden Sugen på nya boktips!
  • Snellen

    Jag läser just nu "Fem gånger mer kärlek" av Martin Forster. Hittills tycker jag den verkar väldigt bra. 
    http://www.bokus.com/bok/9789127088702/fem-ganger-mer-karlek/

    Han blandar väldigt bra med konkreta exempel på situationer där föräldrarna gör RÄTT och små rutor med vad aktuell och i första hand svensk forskning säger om saker. Jag har hört kritik mot boken för att han på en sida i slutet föreslår att man ska använda sig av 5-minuters-metoden, men kan man bara bortse från det tycker jag den verkar väldigt bra hittills. 

  • Makadam
    Me like coffee skrev 2010-11-09 13:14:23 följande:
    Superbra!
    Låter bra :)
    Snabbskummade under en ficklampa härom kvällen så inte kommit så långt ännu.
  • Tangent

    har bara gamla boktips:
    Någon bok av Lars H Gustafssson
    Raising your sprited child av Mary Sheedy Kurcinka

  • Siriva

    En titel av Lars H Gustafsson som jag ofta återkommer till är "Lotsa barn".
    Den ger väldigt bra bilder hur man kan förhålla sig till föräldrarollen och relationen till sina barn. 

  • MalinEddie
    Siriva skrev 2010-11-11 14:28:31 följande:
    En titel av Lars H Gustafsson som jag ofta återkommer till är "Lotsa barn".
    Den ger väldigt bra bilder hur man kan förhålla sig till föräldrarollen och relationen till sina barn. 
    Jag älskar den. Hans nya bok "växa- inte lyda" är också bra.
  • Siriva
    MalinEddie skrev 2010-11-11 14:32:59 följande:
    Jag älskar den. Hans nya bok "växa- inte lyda" är också bra.
    Tack för tipset! Den ska jag kolla upp.
Svar på tråden Sugen på nya boktips!