• Nady

PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)

Detta kan bli lite långt, hoppas att ni orkar läsa =)

Efter många års "ätstörningar" som jag kallar det, oregelbunden mens, generande hårväxt etc etc; fick jag diagnosen PCO. En förklaring till min enorma hunger och mitt extrema sötsug. Skönt! Men ändå förkrossande.

Går upp 10 kilo bara jag ser en pizza, jättesvårt att stå emot godsaker, ja och vanlig mat också för den delen.

Mår jättedåligt av min övervik (ca 20 kg för mkt iaf) men mår nästan sämre av att inte få äta det jag vill. En pingpongmatch med känslor i skallen varje dag som delas med njutning, skamkänslor och förtvivlan.

Jag och min man längtar efter ett gemensamt barn. Vi är helt oskyddade nu och har varit det sedan augusti. Vi vet om problematiken med att bli gravida. Men jag tror han tar det med mer ro än mig. Kanske för att han inte riktigt förstår. (vi har båda varsitt barn sen tidigare)
    Jag försöker att inte tänka för negativt, eller att gräva ner mig för mkt. För jag tror det kan blockera bara det.

Jag har ännu inte fått någon medicinering för min PCO eller övervikt, visste knappt att det fanns, iaf inte för övervikten. Är ganska emot att stoppa i mig medicin över lag, utan vill försöka att gå ner i vikt på naturlig väg.

Ibland får jag världens motivation. och börjar träna äta kalorisnålt och det går bra...ett tag.. sen kommer en svana när jag "bara ska unna mig lite idag" och "jag börjar igen emorgon" och innan jag vet ordet av så är de där 7-8 kilona jag lyckats tappa, tillbaka i ett nafs, kanske med något extra dessutom.

Jag vet ju hur man ska göra för att gå ner i vikt, men jag kan inte hålla mig kvar. min  hunger tar över.

någon mer som har det som jag? ska vi stötta och försöka peppa varandra, iaf kanske bara dela tankar och funderingar.

kämpa tjejer :)

• Svar på tråden PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)
  • littlemisstrouble

hej hej

här är en till om måste ner i vikt och har pco. för tillfället känns det väldigt motigt men men det är bara att kämpa på med vikten.

Planering är a och o......
  • Altissimi

Har precis som ts en ständig kamp inom mig varje dag om huruvida jag kan motstå den enorma hungern och det enorma sötsuget. Har senaste tre åren ökat kraftigt i vikt trots träning och en hyfsat bra balanserad kost, fick diagnosen pco-s i januari -09.

Har tappat all motivation och all självkänsla sen diagnosen och klarar i perioder knappt att gå upp ur sängen för att jag är så nere i humörssvackor. Äter p-piller och har i faser tränat och haft stenkoll på kosten men står ändå stilla i vikt vilket leder till djupa svackor igen (speciellt i de veckor jag inte tar p-pillrena).

Fick strax innan min diagnos beskedet att min mamma är svårt sjuk och att livslängden på sjukdomen i fråga sällan är mer än 10 år efter diagnos. Detta har självklart påverkat mitt humör, som i sin tur påverkar mina matvanor och min motivation att vara i samhället. Mina studier lider, min kropp lider och min sambo har stått ut med allt från förtvivlad gråt, raseriutbrott och extrema glädjepikar.

Behöver verkligen gå ner i vikt. Inte varit överviktig innan och nu när jag är det får jag konstant pikar om det (som inte direkt underlättar något). Har inte fått hjälp av sjukvården i den stad jag bor och har nu vänt mig till Studenthälsan på min högskola. Behöver verkligen inspiration, motivation och framförallt glädje från andra med sjukdomen så jag ser fram emot att följa den här tråden!

• Lejoninna
    Altissimi skrev 2010-12-01 22:27:52 följande:
    Har precis som ts en ständig kamp inom mig varje dag om huruvida jag kan motstå den enorma hungern och det enorma sötsuget. Har senaste tre åren ökat kraftigt i vikt trots träning och en hyfsat bra balanserad kost, fick diagnosen pco-s i januari -09.

Har tappat all motivation och all självkänsla sen diagnosen och klarar i perioder knappt att gå upp ur sängen för att jag är så nere i humörssvackor. Äter p-piller och har i faser tränat och haft stenkoll på kosten men står ändå stilla i vikt vilket leder till djupa svackor igen (speciellt i de veckor jag inte tar p-pillrena).

Fick strax innan min diagnos beskedet att min mamma är svårt sjuk och att livslängden på sjukdomen i fråga sällan är mer än 10 år efter diagnos. Detta har självklart påverkat mitt humör, som i sin tur påverkar mina matvanor och min motivation att vara i samhället. Mina studier lider, min kropp lider och min sambo har stått ut med allt från förtvivlad gråt, raseriutbrott och extrema glädjepikar.

Behöver verkligen gå ner i vikt. Inte varit överviktig innan och nu när jag är det får jag konstant pikar om det (som inte direkt underlättar något). Har inte fått hjälp av sjukvården i den stad jag bor och har nu vänt mig till Studenthälsan på min högskola. Behöver verkligen inspiration, motivation och framförallt glädje från andra med sjukdomen så jag ser fram emot att följa den här tråden!
    Hej!
    Känner igen mig i mkt av det du skriver om vikt och träning. Vad jag än gör så går jag inte ner.. lite beror det ju på PCO:n men i mitt fal var det TSH värdena som strulade (Sköldkörteln). Hade en underfunktion som gjorde att jag inte hade ngn ämnesomsättning alls. Hade inte en tanke på detta utan trodde att det bara var det vanliga.. Tränade rätt regelbundet och åt bra. Visst man gillar ju att fika och att äta god mat men man går ju inte upp 10 kilo då på ett år då.. Min gyn kollade upp detta då jag har problem med ägglossningen. Har tidigare sökt familjeläkaren flera ggr för detta att jag är trött, deprimerad och bla bla.. men han verkade bara tro att jag hittade på! Tog säkert inte ens dessa prover som påvisar hypothyreos. Kolla upp detta då det finns hjälp att få :)  Kramar!
  • Altissimi

@Lejoninna: Tack, det ska jag kolla upp! Känns verkligen ibland som man inte tas på allvar när det kommer till den här sjukdomen men jag hoppas de kommer längre med forskningen och att deras forskningsstudier som bedrivs i Stockholm och Göteborg regelbundet ger resultat som kan hjälpa oss! :)

• Turbomamma

Hej tjejer!

Hoppas att ni inte tar illa upp och känner att jag kommer här och lägger mig i men jag vill bara dela med mig av min historia.

Jag har aldrig varit överviktig men fick veta att jag hade PCO när vi började skaffa barn för flera år sen och mina menscykler bara strulade. Det blev till slut 3 IVF:er innan mina efterlängtade tvillingar föddes. Under graviditeten gick jag upp en del och det var inte bara bebisar... Tappade snabbt det mesta men 10 kg var kvar. Försökte motionera bort och äta bättre men utan resultat, under den här tiden hade jag mens ungefär var 60:e dag och (såvitt jag kände) ingen ägglossning. I augusti la jag om kosten helt, åt i princip inget socker (mer än det man fick i sig via maten) och väldigt få kolhydrater. Det som hände var inte bara att jag tappade mina 10 kg utan att jag faktiskt dom 2 senaste månaderna haft regelbunden mens med ägglossning. 

Så mitt tips till er PCO:are är GI!!! Det finns även forskning som tyder på att GI är extra bra för PCO:are men det där kan jag inte så mycket om Stor kram och lycka till.

• Lejoninna
    Turbomamma skrev 2010-12-03 14:59:06 följande:
    Hej tjejer!

Hoppas att ni inte tar illa upp och känner att jag kommer här och lägger mig i men jag vill bara dela med mig av min historia.

Jag har aldrig varit överviktig men fick veta att jag hade PCO när vi började skaffa barn för flera år sen och mina menscykler bara strulade. Det blev till slut 3 IVF:er innan mina efterlängtade tvillingar föddes. Under graviditeten gick jag upp en del och det var inte bara bebisar... Tappade snabbt det mesta men 10 kg var kvar. Försökte motionera bort och äta bättre men utan resultat, under den här tiden hade jag mens ungefär var 60:e dag och (såvitt jag kände) ingen ägglossning. I augusti la jag om kosten helt, åt i princip inget socker (mer än det man fick i sig via maten) och väldigt få kolhydrater. Det som hände var inte bara att jag tappade mina 10 kg utan att jag faktiskt dom 2 senaste månaderna haft regelbunden mens med ägglossning. 

Så mitt tips till er PCO:are är GI!!! Det finns även forskning som tyder på att GI är extra bra för PCO:are men det där kan jag inte så mycket om Stor kram och lycka till.
    Hej!! Har faktiskt funderat på detta med LCHF.. men jag älskar ju bröd i alla dess former. Pasta och potatis och sånt kan jag vara utan men jag tycker att det är svårt att äta fett då man alltid har fått lära sig att detta är fel! Hur noga måste man vara? Kan man tex äta kolhydrater innan 12 på dagen och sen skippa dem resten av dagen? Så att jag iaf får mina frukostmackor.. hehe. Är det ngn skillnad på LCHF och GI? Solig
  • jbo

Ett tips istället för macka till frukost, kassler med tomat o ost på som värms i micron. Snabbt o gott i känns lite som macka

• Yrja M
    Lejoninna skrev 2010-12-03 15:16:27 följande:
    Hej!! Har faktiskt funderat på detta med LCHF.. men jag älskar ju bröd i alla dess former. Pasta och potatis och sånt kan jag vara utan men jag tycker att det är svårt att äta fett då man alltid har fått lära sig att detta är fel! Hur noga måste man vara? Kan man tex äta kolhydrater innan 12 på dagen och sen skippa dem resten av dagen? Så att jag iaf får mina frukostmackor.. hehe. Är det ngn skillnad på LCHF och GI? Solig
    Ja, det är ganska stor skillnad på GI och LCHF faktiskt. Om du kör GI är det inte lika mycket fokus på fett utan det handlar mer om att byta ut snabba kolhydrater mot långsamma som inte höjer blodsockret för snabbt.
    Om du väljer den metoden kan du fortsätta äta bröd men välja bröd med lågt GI.

Om du kör LCHF ska du knappt äta några kolhydrater alls utan mest fett och protein. Det finns dock några recpet på LCHF-bröd också om du blir riktigt sugen på mackor Glad Dock är det väldigt noga att du inte fuskar och äter "vanligt" bröd och liknande.
  • Lejoninna
    jbo skrev 2010-12-04 13:11:51 följande:
    Ett tips istället för macka till frukost, kassler med tomat o ost på som värms i micron. Snabbt o gott i känns lite som macka
    Hehe.. ja om jag tyckte om kassler så kanske. Kan inte äta kassler, korv, skinka m.m Har aldrig gillat gris faktiskt! Förutom fläskfilé. Störd man är.. är väl nån fix idé bara. Foten i munnen
    Yrja M skrev 2010-12-04 14:49:08 följande:
    Ja, det är ganska stor skillnad på GI och LCHF faktiskt. Om du kör GI är det inte lika mycket fokus på fett utan det handlar mer om att byta ut snabba kolhydrater mot långsamma som inte höjer blodsockret för snabbt.
    Om du väljer den metoden kan du fortsätta äta bröd men välja bröd med lågt GI.

Om du kör LCHF ska du knappt äta några kolhydrater alls utan mest fett och protein. Det finns dock några recpet på LCHF-bröd också om du blir riktigt sugen på mackor Glad Dock är det väldigt noga att du inte fuskar och äter "vanligt" bröd och liknande.
    Tål varken gluten lr laktos plus att jag har crohns så jag får väl lägga upp en egen diet! Skrattande
    Plus PCO på det och hypothyreos. Varför kan inte livet bara vara lätt?! Struntar snart i vad jag väger ärligt talat.. bara jag inte går över det magiska 80 strecket, Foten i munnen Och bara jag får min bebis i magen snart.. *suck*
    Vissa dagar har man ingen lust med nåt. Ska äta lussebullar nu med massa kesella i och vanligt mjöl, så kvällen spenderas väl på toaletten..  Hoppas alla har en bra lördag! Tomte
  • augusti83
    jbo skrev 2010-11-29 22:05:18 följande:
    Hej, hur kollade dom att ni har PCO? Var det på gyn? Jag var på gyn, fick provera i 4 månader o när jag sedan blev kallad på nästa möte så gjordes ingenting, förutom att konstatera att jag bör gå ner 30 kg innan fler prover tas. Jag vill ju veta om jag har PCO eller inte. (även om jag misstänker det)
    När jag slutade med p-piller för 1½ år sedan upptäckte jag att jag hade mycket oregelbunden menscykel. (Mellan 40 och 160 dagar.) Efter drygt ett år fick jag komma till fertilitetsenheten i Örebro, Läkaren gjorde VUL samt frågade lite och baserat på ultraljudet och menscykeln sa han att jag hade PCO. Jag fick då provera för att få mens och pergotime på dag5-10.

Var på VUL förra måndagen igen. Läkaren kontaterade att det såg ut som om pergotime hade fungerat och trodde jag skulle få ägglossning onsdag eller torsdag förra veckan. Min man och jag har gjort vår läxa så nu är det bara att hålla tummarna
Svar på tråden PCO..måste ner i vikt..tjejer vi kan väl stötta varandra!!? =)