• WickedyWitch

    Svårt att andas - ångest?

    Hej allihopa!

    Jag är en såkallad hyprokondriker. Läser jag om en sjukdom, är någon annan sjuk osv så blir jag jätterädd!

    Jag vet inte varför jag är såhär, jag bara är det. Jag bär runt på mycket ångest och stressar upp mig lätt i vissa situationer.

    Jag har, fram och tillbaka under mitt liv haft svårt att andas. Förmodligen är detta relaterat till stress & ångest.

    Nu på sista tiden har det blivit värre. Speciellt när min plast-farbror dog av hjärtstopp, 36 år gammal.. :(
    Jag blev såklart stressad och ångestfylld av att han dog, ledsen. Men också orolig nu för att jag skulle ha något fel på mig själv. Jag har svårt att andas. Jag vet, jag vet.. det är förmodligen stress..

    Är det något som kan hjälpa dock. Mot ångest? Jag är så trött på att ha svårt att andas med jämna mellanrum, att känna mig stirrig och uppstressad..

    Det känns liksom fritt i mina luftvägar, men ändå 'tungt' att andas.. svårt att förklara..

    Kram på er.

  • Svar på tråden Svårt att andas - ångest?
  • Kenneth b

    Gå till doktorn. Om det är stress så kan du då få hjälp med t.ex kbt och/eller medicin.

  • MizzTez

    Hejsan! Jag undrar hur det har gått för dig??
    Sitter väl i liknande situation jag.. Diagnostiserad panikångest och senaste tiden har jag fått jobbigt att andas, som att dra in djupa andetag. Ibland släpper det men sen håller det i sig igen. Suck.. Vette sjutton om det är ångest eller ej, måste nog uppsöka doktorn igen. :-/ Så jobbigt för inte nog med all ångest så får man hypokondri på köpet och tror att allt ska ta död på en! Speciellt rädd är jag för blodproppar, min pappa dog av en blodpropp när han var 36 och nu har jag just fyllt 30 och då havererade min kropp så man blir ju lite nojjig!

  • WickedyWitch
    MizzTez skrev 2011-02-14 21:29:34 följande:
    Hejsan! Jag undrar hur det har gått för dig??
    Sitter väl i liknande situation jag.. Diagnostiserad panikångest och senaste tiden har jag fått jobbigt att andas, som att dra in djupa andetag. Ibland släpper det men sen håller det i sig igen. Suck.. Vette sjutton om det är ångest eller ej, måste nog uppsöka doktorn igen. :-/ Så jobbigt för inte nog med all ångest så får man hypokondri på köpet och tror att allt ska ta död på en! Speciellt rädd är jag för blodproppar, min pappa dog av en blodpropp när han var 36 och nu har jag just fyllt 30 och då havererade min kropp så man blir ju lite nojjig!
    Det går fram & tillbaka, men jag är väldigt säker på att det är stress-relaterat. Har dock inte varit hos en doktor, men tänkte ta det denna månaden faktiskt.
    ja, just djupa andetag.. alltså, jag kan ta djupa, men det känns inte som man får tillräckligt med luft ändå, om du förstår? Det är den känslan jag hatar mest, då får man nästan panik! Men jag tror så mycket sitter i huvudet faktiskt.
    Jo, jag vet exakt vad du menar. Att gå runt med döds-ångest är förjäkligt. Jag har insett att jag förmodligen behöver terapi innan det tar kol på mig. Jag kan inte gå runt å stressa som jag gör över saker, för då kan man bli sjuk på riktigt ju.

    Jag beklagar :( Men du kan säkerligen gå till en läkare och kolla upp dig ordentligt så du får svart på vitt hur ditt hälsotillstånd är, så brukar man bli lugnare..
  • MizzTez
    WickedyWitch skrev 2011-02-16 15:43:30 följande:
    Det går fram & tillbaka, men jag är väldigt säker på att det är stress-relaterat. Har dock inte varit hos en doktor, men tänkte ta det denna månaden faktiskt.
    ja, just djupa andetag.. alltså, jag kan ta djupa, men det känns inte som man får tillräckligt med luft ändå, om du förstår? Det är den känslan jag hatar mest, då får man nästan panik! Men jag tror så mycket sitter i huvudet faktiskt.
    Jo, jag vet exakt vad du menar. Att gå runt med döds-ångest är förjäkligt. Jag har insett att jag förmodligen behöver terapi innan det tar kol på mig. Jag kan inte gå runt å stressa som jag gör över saker, för då kan man bli sjuk på riktigt ju.

    Jag beklagar :( Men du kan säkerligen gå till en läkare och kolla upp dig ordentligt så du får svart på vitt hur ditt hälsotillstånd är, så brukar man bli lugnare..
    Jo jag förstår det där med andningen..
    Jag tycker jag varit så mycket hos läkare den senaste tiden så de borde börja hälsa på mig på stan snart! Suck.. Känner mig heldum ibland. Men men, det är väl de dom är tillför!
    Jag går i terapi åxå, synd är att de har så mycket att göra så det blir långt mellan tiderna och jag hinner bli knäpp där emellan!
    Det är jobbigt det där med stress, man har ju ändå en massa måsten jämt och sen blir det inte lättare att man stressar innombords heller.
    Hoppas det blir bra för dig snart!
  • WickedyWitch
    MizzTez skrev 2011-02-16 18:38:27 följande:
    Jo jag förstår det där med andningen..
    Jag tycker jag varit så mycket hos läkare den senaste tiden så de borde börja hälsa på mig på stan snart! Suck.. Känner mig heldum ibland. Men men, det är väl de dom är tillför!
    Jag går i terapi åxå, synd är att de har så mycket att göra så det blir långt mellan tiderna och jag hinner bli knäpp där emellan!
    Det är jobbigt det där med stress, man har ju ändå en massa måsten jämt och sen blir det inte lättare att man stressar innombords heller.
    Hoppas det blir bra för dig snart!
    Usch, låter jobbigt =( Ja, man kan få en fix idé på en minut för att sedan gå runt & nojja i flera dagar. Riktigt jobbigt!
    Desamma du, jag hoppas det går bra för dig!
Svar på tråden Svårt att andas - ångest?