• Anonym (rådvi­ll)
    Äldre 10 Nov 15:19
    58502 visningar
    156 svar
    156
    58502

    Studiebidraget - vad ska det täcka?

    Har en tonåring som går på gymnasiet.

    Hon får sitt studiebidrag + att jag köper hennes busskort + att jag betalar hennes mobil, men gör av med sina pengar direkt, så hon står alltid utan pengar redan den 10:e i månaden och då ska hon klara sig till den sista.....

    Jag har sagt att pengarna ska räcka till hennes kläder, bio, fika och sånt, men det gör dom knappast...

    Hur får era barn använda deras studiebidrag. Hur mkt mer bidrar ni med?

    Blir galen snart då jag tycker att pengarna bara rinner genom fingrarna och hon gör av med dom på skitsaker!

  • Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 15:31
    #9

    För hennes del så verkar det kvitta. Ju  mer pengar in ju mer pengar gör hon av med = om hon jobbar, vilket hon har gjort, så spenderar hon bara upp dom med och klarar sig iaf inte.

    Jag har hotat med att jag tar tillbaka studiebidraget och sköter det åt henne.

    Hon var helt utan kläder inför skolstarten så jag köpte henne jeans och en tröja så hon skulle ha lite och då även ha möjlighet att spara pengar till ytterkläder och ev skor, men tji fick jag.
    Jag sköt mig själv i benet för hon gjorde av med pengarna iaf.

    Jag har bestämt mig för att inte ge henne mer pengar än det hon redan får och jag har sagt att är hon utan pengar så får hon vara det.... Dock verkar det inte hjälpa för nu har hon haft studiebidraget i över 1 år och hon är alltid utan pengar tidigt i månaden =(

    Jag är iaf glad och höra att jag ger henne tillräckligt för jag började tvivla på att jag var för sträng och att hon borde ha fått mer pengar, men så ska jag inte tänka mer =)

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 15:32
    #10
    lövet2 skrev 2010-11-10 15:30:41 följande:
    Hos oss ska studiebidraget räcka till allt utom mat, husrum och hygienartiklar. Tonåringarna får själva betala kläder, skor, hårklippning, smink, mobilen, nöjen, godis osv.
    Skönt å höra..... Hon får exakt det du ger dina och liite mer eftersom jag betalar hennes mobil, dvs 75 kr för hon att tanka på sin comviq-mobil för. Vill hon ha mer då får hon tanka på själv.
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 15:46
    #15
    Anonym skrev 2010-11-10 15:43:24 följande:
    det  går ju inte. 875 kronor/månad och konsumentverket  räknar att kläder, skor, fritid/nöje och hygien kostar 1440 kr/månad. hur ska dessa minuspengar även räcka till mobil och busskort?    
    Intressant. Min dotter får 1675 kr plus hygienartiklar, bara busskortet kostar 550 kr.
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 16:04
    #19
    Jesper f skrev 2010-11-10 15:52:36 följande:
    Nej, jag tycker nog inte att du är för sträng, det ingår ju faktiskt i föräldrarollen ( även om jag förstår att du känner att det är oerhört "otacksamt" fn ) att även lära ut hushållning av ekonomin. Och det är ju precis den här läxan som måste läras. Spenderas pengarna fort, då får man gå i trasig skjorta med lort... ( Mormors favorit uttryck )

    Funderar på om du tror att det skulle bli bättre av att sätta er ned och göra upp gemensam budget, enligt principen budget tavla? Men det är ju en fråga om mognad och vilja att ta ansvar. Det är ju lite olika där hur tonåringar svarar upp till sånt, beroende på ålder och utveckling etc.
    När hon fick sitt studiebidrag sist så sa jag åt henne att hon skulle fundera på vart hon la sina pengar nånstans och hon kom fram till att hon köper DAGLIGEN en mocca latte för 36 kr, jag höll på att svimma ska jag säga er.
    Jag förklarade för henne att på 10 dagar så har du bränt 360 kr på KAFFE! Hon fick nog ett uppvaknande där iofs...  Sen sa jag åt henne att slå ut dina 1050 kr på 30 dagar, så ser du hur mkt pengar du har att göra av med.

    Gör du inte av med en krona på två dagar så har du ju så klart mer pengar en annan dag och köper du kläder så får du kolla hur mkt du har kvar av det och sen slå ut det hela.....

    Hon har aldrig nånsin kunnat hålla i sina pengar, så jag borde väl förstått att det inte skulle gå så bra nu heller =/
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 16:14
    #22
    Bulle i ungnen skrev 2010-11-10 16:05:42 följande:
    Din dotter får ju tydligen mer än studiebidraget.
    Ja hon får busskort och mobil förutom studiebidraget
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 16:23
    #25
    Anonym skrev 2010-11-10 16:20:41 följande:
    Stackars alla ungdomar jag läser om här som får leva under existensminimum... Gråter
    Vad är existensminimum då? Min dotter får 1050 kr + mat + busskort + mobil + husrum + hygienartiklar.
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 16:56
    #32
    Anonym skrev 2010-11-10 16:43:14 följande:
    De har rätt till kläder, skor, nöjen och fritid och hygien för 1150 enligt riksnormen.
    Ja och då har min dotter mer än existensminimum i sånt fall!
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 17:49
    #53
    Anonym skrev 2010-11-10 17:44:48 följande:
    Inte alls samma sak. Studiebidraget är lägre. Vid 18 års ålder går det till den unge vuxne.
    Nääää, det är exakt samma summa!
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 18:31
    #56
    Bulle i ungnen skrev 2010-11-10 18:00:13 följande:
    Så det är exakt samma sak.
    Samma sak?? Nej det ena är barnbidrag och det andra är studiebidrag, men pengarna är dom samma.

    Enda skillnaden är att fram tills man går ut grundskolan som är obligatorisk så får man barnbidrag och sen är det studiebidrag som betalas ut OM du går på gymnasiet.

    Dock betalas bara studiebidraget ut 10 månader per år mot barnbidraget som är 12 månader per, men summan då det betalas ut är detsamma.
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 10:59
    #98

    Kul att det blev diskussion och att det finns olika tänkanden.

    När jag växte upp fick jag inte mitt studiebidrag, men månadspeng och det har aldrig fattats mig något i min uppväxt och jag anser inte att det fattas mina barn ngt heller.

    Ju mer jag läser ju mer inser jag iaf att min dotter ska få klara sig på sina pengar. Jag är inte dumsnål mot henne och skulle givetvis hjälpa henne med ytterkläder etc, men för att göra det vill jag att hon ska visa mig att hon kan hushålla med sina pengar.

    Lägger man nästan 600 - 700  kr i månaden på att äta ut av sina 1050 kr så får man faktiskt skylla sig själv och då sponsrar jag inte heller nå kläder.

    Som ngn skrev så får hon pengar vid jul, födelsedagar och till semestern av oss och släkten + att hon jobbat lite extra ibland, så det går ingen nöd på henne. =)

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 14:44
    Anonym (niklas) skrev 2010-11-11 14:30:44 följande:
    Köper man verkligen kläder varje månad????? Okej om man har småbarn, men som vuxen köper man väl inte nya kläder Varje månad? Varför skall man göra det?
    Håller med dig och det är lite därför jag har tyckt att min dotter borde kunna spara 100-200 kr i månaden för att ha mer pengar de månader hon behöver köpa kläder.

    Okej om man växer en massa, men hon kan ha samma byxor som när hon var 12 år så hon behöver inte kläder varje månad.
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 14:55
    Jesper f skrev 2010-11-11 14:49:26 följande:
    Alltså, det finns ju också ett pedagogiskt syfte, med att ett studiebidrag faktiskt följer bidragsdelen i övrigt, och det är just att lära sig att lever man på bidrag, får man nöja sig med det att det räcker till det grundläggande. Verkigheten utanför skolan ser ju faktiskt OCKSÅ ut så. Jag kan inte förstå problemet. Pengarna räcker till, om man hushåller med dom. Och deffenitivt ifall av föräldrar som dessutom har möjligheten att skjuta till ytterligare, finns ju inget snack om saken. Passar priset passar skjortan. Det är knappast att man behöver gå med rumpan bar på ett studiebidrag, men självklart räcker inte pengarna till Levis jeans. Men ett par Levis jeans kan knappast anses vara en nödvändighet.
     
    Tycker det är ganska löjligt, att börja prata om att ett bidrag inte räcker till Bio och snacks, när det i världen fortfarande dör barn av dom simplaste av anledningar. Det är inget annat än lyx-problem.
    Kloka ord! Så sant så!
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 17:21
    jkridlsps skrev 2010-11-11 16:14:26 följande:
    Min treåring spenderar mer än barnbidraget hon får :P
    Så jag förstår om en tonåring slösar all sitt studiebidrag.

    Det är inte billigt att ha barn.

    Min dotter får 1050:-

    Förra månaden köpte jag en overoll för 500:-
    Skor för 400:-
    Vantar
    Mössa
    Varma kläder

    Sen har vi blöjor (används endast nattetid)
    tvättlappar

    sen har hon fått springmask så då gick det åt till medicin på det.

    Barn kostar pengar.

    Så är det ju :) man får räkna med att man som förälder får lägga till.

    Speciellt med tonåringar :)
    Ja nog vet jag att barn kostar pengar, jag har 3 st

    Medicin skulle jag aldrig låta mina barn betala själva och du kan inte jämföra en tre-åring med en tonåring.. =)

    Jag har också en treåring och h*n fick en ny overal för 1300 kr och mössa, vantar så slutade notan på 1900 kr, MEN den stora skillnaden där är att gör aldrig av med andra pengar än kläder för sitt barnbidrag. H*n äter inte lördaggodis och har inga blöjor.

    Min tonåring växer inte längre och behöver således inte handla en massa kläder varje månad =) Inte ens en ny jacka varje år om det inte vore för klädintresset =)
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 19:34
    Jesper f skrev 2010-11-11 19:19:50 följande:
    Jag säger åter som min mormor; som dom gamla sjunga, så kvittrar de ugna.. Och jag tycker mig kunna se mönstrerna här också.. Och det är lite orocväckande. Fler än någonsin ligger hos kronofogden, och det är MÅNGA ungdommar som precis blivit vuxna unga. Och det måste ju bero på något. Samtidigt konsumerar samma åldersgrupp mer än någon annan tidigare generation av samma åldersgrupp gjort. Och därför är det glädjande att se att det finns så många BRA exempel här, som faktiskt utgör precis motsatsen.

    Personligen förstår jag inte hur man kan behöva handla kläder för 1050:- i månaden. Hur hanterar man sina kläder då?

    Som jag ser det, är ju det här ett uttryck för den konsumerings hets, som verkar råda i samhället, där toppen av dumheten väll måste vara SMS lånen. Och samtidigt kan man ju inte låta bli att undra, dom här ungdommarna, eller unga vuxna, som handlar sig fattiga för så många år framöver, vad i allsin dar har dom fått med sig hemifrån?

    Jag kan inte låta bli att undra om trenden som vart i många år, med dullelarbetenade föräldrar, som ska KÖPA barnen lycka. Som handlar halv eller färdigprodukter, för att dom inte orkar laga mat, MINST en semester utomlands och en till fjällen per år ( som standard ), inte har gått överstyr?

    Vad har hänt med det gamla, att dom saker man behöver och vill ha hemma, SPARAR man till? Vad har hänt med att köpa dyrare kapitalvaror begagnat, om man inte vill spara ihop till hela nykostnaden? Vad har hänt med hederliga gamla lunchlådan och vad har hänt med att handla kläder och skor på REA? Vad har hänt med att åka ut 1 gång i veckan till billigare stormarknaden för att köpa storpack, och därmed spara pengar? Det verkar ju som helt vara glömt, i vissa fall. Ändå har vi aldrig haft så höga netto inkomster som idag, men ingen har pengar. Allt är uppbundet i div krediter. Hur har det kunnat blivit såhär?
    Du är så klok!

    Jag vill verkligen att mina barn ska lära sig att handskas med pengar och att lära sig att man får rätta mun efter matsäcken!

    Jag summerade att får min dotter 1050 kr i månaden och under 10 månader så är det  10 500 kr om året och aldrig att jag nånsin har lagt så mkt kläder på mig själv trots att jag är ganska duktig på att handla kläder åt mig när jag väl handlar.

    Sen har hon två månader på sommaren då hon inte har något studiebidrag, men då hoppas jag att hon gör sitt yttersta för att få ett sommarjobb och har hon lagt ner sin själ och ändå inte fått något så kan jag bidra med pengar, men absolut inte till en massa lyx utan då för att klara det viktigaste.
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 20:50
    ramsylina skrev 2010-11-11 20:44:02 följande:
    jag tycker man kan kräva av en tonåring att fördela pengarna så att det räcker. jag menar, hon får redan mat och husrum och tydligen även busskort. möjligen kan jag tycka att man som förälder kan bidra till särskilt dyra poster, tex om man behöver ny vinterjacka eller vinterskor vilket ju kan vara ganska dyrt, men annars är det bra för dem att lära sig att när pengarna är slut så kan man inte handla mer.

    har själv en syster som har vädigt svårt med detta med budget, hon läser nu på högskola och får studiemedel 8000 kr men har svårt att gå runt på detta. jag skyller delvis på våra föräldrar som många gånger varit för snälla och bistått med än det ena och än det andra. man måste lära sig sakers värde. hopas ts att du pratar med din dotter om detta och inte bara ger henne det hon pekar på.
    Jag kan mkt väl tänka mig att hjälpa henne med ytterkläder och skor OM hon sköter sig i övrigt. =)

    Det är det jag är rädd för att hon blir som din syster...
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 17:03
    EmilieC skrev 2010-11-12 15:11:52 följande:
    Jag tycker att det är förälderns ansvar att se till att sitt barn har mat, kläder och det viktigaste tills den dagen barnet gått ut skolan och kan skaffa jobb. Nöjen och sånt, kan studiebidraget gå till. Men blir jävligt irriterad på föräldrar som inte betalar KLÄDER till sina barn, nu menar inte jag att barnet ska gå och köpa nya kläder varje vecka eller köpa den dyraste tröjan som finns. Men det är för mig en självklarhet att man ska se till att sina barn har kläder liksom? 1050 :- räcker inte till kläder + nöjen. Det är sjukt lite pengar...
    Även om vi har gott om pengar i det stora hela så skulle inte ens jag lägga 10 500 kr per år på nöjen och ska jag då summera hela familjen som då är 6 personer och ska då samtliga lägga lika mkt pengar, för rättvist ska det vara, så blir det 63 000 kr på ett år, menar du att det är rimligt?

    Tror inte att det finns någon "normal" familj som skulle lägga det på nöjesliv och sen kläder utöver det =)
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 19:26

    Jag kan mkt väl tänka mig att skjuta till pengar till ytterkläder och skor, MEN då måste hon visa att hon inte slösar bort sina pengar och lägger nästan 1000 kr i månaden på att äta ute bara för att hon tycker att t ex skollunchen är äcklig. 

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 20:04
    Anonym (också mamma.) skrev 2010-11-12 19:37:57 följande:
    Men vadå buskort? De har väl csnkort/ pendlarkort, om de inte går i gymnasiet på samma ort? Studie bidraget är en övergång, från barnbidraget. Det är alltså upp til dig! Min dotter får hela studiebidraget, och det skall täcka hennes fickpengar, kläder, "skönhetsvård", och dylikt. Däremot har jag försörjningsplikt för henne, tills hon går ut gymnasiet, och då gör vi så här i våran familj: Vi är 3 vuxna personer, och vi har en budgett på x antal kroner, den deler vi i 3, det känns rättvisst. Inte lätt att vara ung, men hon får jobba kvällar och helger, om hon vill ha ännu mera pengar...
    Ja om de inte går på samma ort ja, men vem har sagt att hon inte gör det?
Svar på tråden Studiebidraget - vad ska det täcka?