Inlägg från: Muminski |Visa alla inlägg
  • Muminski

¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨

Hej,
    Jag opererades för 3 diskbråck i februari 2009. Allt har gått jättebra och jag blev snabbt återställd. OP fick jag då en disk gick sönder...min historia liknar många av de jag läst..valsat i vården och varit så sned i ryggen inte fått adekvat hjälp. Mina symptom var inte klassiska DB besvär så det togs inte på allvar. Jag är så otroligt glad över att jag blev opererad.

Dock har jag alltid problem med ryggen, måste tänka på hur jag använder kroppen, får jättelätt ryggskott och blir sned ibland. Misstänker att det kommit tillbaka nåt rackartyg då jag har liknande benstrålningar och ont i höften. Någonstans läste jag att många kvinnor med diskbråck får detta pga delade magmuskler och att det kan åtgärdas via bukplastik. Men hey..säg att det inte är en våt dröm bara! Isåfall går jag och bokar en tid direkt, kosta vad det kosta vill! Tungan ute

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Smultronhjärtat skrev 2011-05-23 12:21:44 följande:
    Hej Kaiza! Mina symtom var inte heller klassiska db från början. Det beror på att db går rakt bakåt in i ryggraden har min ortoped talat om för mig.
    Du är det sant då kommer jag också boka tid så fort som möjligt=)

Gör du daglig sjukgymanstik som oss andra?
    Tog du bort alla db vid din operation?
    pindile skrev 2011-05-20 12:41:27 följande:
    Jaha......då fick jag ett brev idag om att mitt återbesök har blivit framflyttat en vecka. Nu ska jag inte dit föränn den 31:e maj. Och ska nu träffa överläkare som var med och opererade mig och inte den underläkaren som utförde själva ingreppet (hans första mikroop föressten) och som hade hand om mig på akuten.
    Pust, jag vill ju så gärna veta vad röntgen visade.....:(

Hur ska jag tänka nu då?
    Visde inte röntgen något alls så dom tyckte jag kunde komma en vecka senare?
    Betyder det att något var fel, eftersom jag nu får träffa överläkaren istället?
    Eller är det bara nåt som kommit ivägen för det första besöket och att dom bara behövde byta tid?
    Har dock aldrig varit med om att man ändrar ett återbesök bara så där.......

Vad tror ni?
    Pratade med sjukgymnasten igår och jag ska sluta med makenzie övningarna , det verkar ju som att dom bara förvärrar mina nervsmärtor i benet.......
    Har ni blivit hjälpta av makenzie?

hoppas nån e inne o läser ibland, verkar som ttråden dött lite.........vill byta tankar lite.....
    Jag tycker inte du ska tänka alls utan bara ta en dag i taget. Du kan ju ringa och fråga vad röntgen visade.
    om jag fick spekulera fritt skulle jag vara mer orolig om det var huvudoperatören som skulle prata med mig eftersom de bokade om till en ny tid. Men det är jag och jag oroar mig för allt.
    Jag har inte varit med om att de ändrar återbesöket så där heller.

Jag har aldrig gjort makenzie alls. Jag spänner mest magmuskler och tränar det sjukgymnastikprogram som de har gett mig. Vad är makenziövningar för något`?

Tråden har inte dött, jag har bara haft fullt upp med sjukgymnastik. Jag har fått börja med ryggvattengympa nu på terapibadet på sjukhuset två dagar i veckan. Fullt upp pjuh!Vad är Makensie övningarna?

Jag har blivit sjukskriven till i höst och går på full rehab nu med ryggvattengympa två dar i veckan och lite utökat program när det kommer till träningen.

Men jag har fått ont i alla leder och i bröstryggen nu med. Det känns inte så kul när man redan har ont i ryggen i övrigt. Jag försöker träna så mycket det går.
    Fast det gör ont och är jobbigt.

Jag har varit på det första rehabmötet med fk och arbg nu. Det kändes som fk gick på läkarna och sjukgymnastens råd och det är ju bra.

Hur går det för er andra?

Hej, Jag hade sk para-laterala diskbråck så därför var inte mina symptom "vanliga". Ja alla diskbråck togs bort. Jag tränar inte sjukgymnastik längre men måste träna för att inte få problem. Zumba funkar jättebra för att motverka stelhet och ryggont som jag ofta har. Jag får tänka mig för hur jag använder kroppen och det går hyfsat men helt bra blir det ju aldrig Jag hade en förhoppning om att magmuskulaturen spelar in, gör mycket statiska magövningar och tycker att det blir bättre.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden ¨¨Tråden för oss med diskbråck¨¨