• susaXX
    Äldre 14 Nov 10:10
    10363 visningar
    6 svar
    6
    10363

    Hon vill snutta HELA nätterna! Har ni tips?

    Hejsan

    Jag undrar vad ni här på AP tycker att jag ska göra eller inte göra.

    Min dotter är 8 månader och jag ammar henne fortfarande en hel del. På dagen äter hon vanlig mat och efter maten får hon tutta om hon vill (det vill hon oftast).

    Jag ammar henne även på nätterna men problemet är att hon vill snutta nästan hela nätterna igenom. Hon använder mig som napp helt enkelt. Jag vill helst inte använda napp och hon vill inte heller ha det utan det är tutten hon vill ha. Jag ammar henne gärna på nätterna men tyvärr får jag ont i ryggen när jag hela tiden måste ligga på sidan för att hon ska få snutta hela natten.

    När hon vaknar till, börjar hon skrika och kan inte somna om utan tutten. Tar jag bort den vaknar hon ofta och är ledsen. Jag skulle gärna vilja fortsätta amma henne på natten när hon är hungrig men bara slippa snuttandet när hon inte är hungrig.

    Är det någon som han några tips? Ska jag göra något eller kan jag göra något. Ska jag vänta på att hon tappar intresset för bröstet?

    Susa

  • Svar på tråden Hon vill snutta HELA nätterna! Har ni tips?
  • Virrig­aVerna
    Äldre 14 Nov 10:17
    #1

    Jag vet inte om mitt råd är speciellt mycket AP men jag gjorde så att jag gav napp och också slutligen valde att lägga barnet i egen säng.
    Det fungerade inte med att barnet snuttade hela tiden och jag behövde sova vilket jag inte kunde så vi löste det så.
    Jag ammade fortfarande på natten men efteråt lades barnet i egen säng som stod bredvid vår. Det funkade bra för alla.


    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Makada­m
    Äldre 14 Nov 14:27
    #2

    Susa: hur länge har det varit så att hon vill snutta hela natten? Har det varit så sedan hon föddes?

    Jagtycker du ska "vänta ut det", jag tror att det kommer ändra sig. Kanske är det sen fas som hon går igenom när hon söker extra mycket trygghet/närhet och vill snutta. Hur är det på dagarna när hon sover?

    Vår dotter är nyss fyllda 1 år och nu sover hon nästan hela nätterna, vaknar någon gång och snuttar lite och kan antingen somna med bröstet i munnen (och jag sover själv) eller så släpper hon och vänder sig bort självmant.
    Jag tycker som sagt att du ska vänta ut, jag förstår dock både att du blir trött och ont i ryggen - har själv haft "snuttiga" nätter med många täta uppvak, tyckt att det pågått i en evighet men så har det varit så i 5 nätter i rad och sen sover hon hur bra som helst.

  • vittra
    Äldre 14 Nov 14:44
    #3

    Låt henne ligga med pappan och se om det blir bättre? Vår tjej vaknar inte alls lika ofta om hon får vara hos pappan, antar att hon inte känner lukten av bröstmjölken på samma sätt, ligger hon hos mig snuttar hon sig gärna genom nätterna och det fungerar inte för oss.

  • susaXX
    Äldre 16 Nov 09:50
    #4

    Tack för tipsen!

    Jag har ammat henne flera gånger på nätterna sedan hon föddes men under några månader så har hon snuttat mer och mer. Jag kan inte tänka mig att det är för att hon är hungrig utan bara mys och trygghet.

    Vi har försökt att ha henne liggande brevid sin pappa men det fungerade bara en natt. Hon vaknar och gråter, letar efter bröstet och sedan har jag flyttat över henne till mig.

    På dagarna ammar jag henne när hon vill men hon somnar alltid i vagnen utan bröstet så där fungerar det fint.

  • m2b
    Äldre 9 Mar 08:56
    #5

    susaXX hur gick det för dig? Jag är i samma situation just nu och skulle behöva höra att det har gått bra, om det gjort det såklart! Jag håller på att bli galen på snuttandet på nätterna och min tjej är snart 11 månader, tycker det har blivit värre, men vi har oxå farit runt sen jul (de har renoverat i min lägenhet) så jag kan ju förstå det där med att hon säkert behöver mer trygghet, innan sov hon ändå i sin säng lite, nu kan jag inte flytta över henne alls.

  • Äldre 10 Mar 16:24
    #6
    susaXX skrev 2010-11-16 09:50:07 följande:
    Tack för tipsen!

    Jag har ammat henne flera gånger på nätterna sedan hon föddes men under några månader så har hon snuttat mer och mer. Jag kan inte tänka mig att det är för att hon är hungrig utan bara mys och trygghet.

    Vi har försökt att ha henne liggande brevid sin pappa men det fungerade bara en natt. Hon vaknar och gråter, letar efter bröstet och sedan har jag flyttat över henne till mig.

    På dagarna ammar jag henne när hon vill men hon somnar alltid i vagnen utan bröstet så där fungerar det fint.
    Har också en snuttis! Det går i perioder. Inte alls från födseln, men mer och mer från 6 mån ungefär. Allra mest vid 8-9 månader tror jag (faller ju in i utvecklingssprånget då). Nu senaste 2 månaderna har det också varit galet mkt (hon är 14 mån) men det beror nog på att hon varit väldigt sjuk + tänder. Sen är hon alltid mer snuttig veckan innan jag får mens för att mjölkmängden minskar och ev. ändrar smak. Jag orkar nog inte göra något åt det än. Men å andra sidan så har jag inga problem med att sova stilla på sidan. Däremot saknar jag att kunna sova nära min man. Men vi torde ha mkt tid för det när hon blir lite större och sover själv i sitt rum.
Svar på tråden Hon vill snutta HELA nätterna! Har ni tips?