• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • asap

Fiji - Det är inte ego, det är ju skitjobbigt att ta hand om barn när man själv inte är i form.

• Milla C
    Fiji: Låter som att det är idé att ta tempen på N när han är "normal" för att kolla vad han har som "normaltemp". Är han varm i sig själv så finns det ju ingen anledning för förskolan att ringa hem honom för "feber" som inte är något. Och varför tempar de hela tiden? Man ska ju gå efter allmäntillståndet.
    Känner igen det där med att man skulle behöva en "ledig" dag för att återhämta sig. Är själv hostig och snuvig med onda bihålor, och Lucas har dubbelsidig öroninflamation. Och maken har två veckor i rad kommit hem lagom till läggning varje dag...
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Pysslig

Har läst men hinner inte kommentera.

Cissi, tårta! Skrattande

Fiji, har just varit på samverkansmöte på dagis och där var det en återkoppling ifrån en av föräldrarna att pedagogernas bemötande på morgonen har blivit mycket bättre. Jag har varit toppen nöjd, de tar emot barnet och pratar med det, tar det i famn om det går mot en liten gråtstund och så distraherar det med något kul så en annan kan smita. Fungerar jätte bra hos oss. SÅ det jag vill säga är att du kan ta upp personalens sätt med föreståndaren för så ska det ju inte vara!

Ang AW. Vi kanske ska hålla oss lite privata och inbox eller FBa vart vi går och äter för det är ju trotts allt ett öppet forum.

• Gladhannapanna

Julia är också sjuk, har varit hostig och snorig sedan helgen. Jag frågade en av BVC-sköterskorna på jobbet om ögoninflammation och hon sa så här: Geggiga ögon i samband med förkylning är INTE ögoninflammation om de inte är röda i ögonvitan. Geggiga ögon med röda ögonvitor som inte infaller i samband med förkylning behöver oftast behandlas av läkare.

Fiji: Jättekonstigt dagis som tempar, det har nog vårt aldrig gjort så vitt jag vet. Vi kör på allmäntillståndet och det gör de med.

Ang grind. Vi tog bort våra när målarna började jobba i början av september. Har inte sat tupp dem igen eftersom vi väntar på golvfirman som kommer nästa vecka. Julia går jättebra både upp och ner, men vi kommer att ha grind där uppe, hon går nämligen baklänges när hon blir arg och det inträffar rätt ofta och jag är rädd att hon ska dratta nerför trappan!

• Limefrukt

Slinker in lite och gäspar...
    A har vaknat mitt i natten och velat leka i 4 nätter nu!
    Hon vaknar ung vid 1-tiden och håller sig vaken till 4. Hon sjunger så högt hon kan för att hon inte ska somna. Det är helt enkelt för roligt att vara vaken än att sova, men NÄR ska hon sova då? Efter 4 dagar med så lite sömn så borde hon väl snart klappa ihop? Hon sover bra på dagis, men inte så mycket mär än 1½ timme...
    Om jag hade varit singel så skulle jag vara inlagd på dårhuset nu!
    Vad skönt att man kan ta varannan natt, men A sjunger så högt att hon håller båda vakna ändå! Enda sättet att få henne att somna till slut är att gå med henne fram och tillbaka i selen och ha på en cd med vaggvisor. Det är jättekul att gå runt runt i vardagsrummet i ca 40 min varje natt - eller inte... Och man kan inte börja natten med att ha henne i sele, för då studsar hon i den. Hon måste "studsa av" sig först. SUCK!

*~*~* har världens sötaste dotter *~*~*
  • Champagne77

Fiji: men herregud vad de är märkliga på förskolan ?? I förra veckan var E lite hängig efter vilan. De väntade till mellis och då var ögonen lite glansiga. De tog absolut INTE tempen utan meddelade mig bara när jag kom att han "inte riktigt var sig själv". Däremot ringde de inte till mig, utan jag kom som vanligt ca 15.15.

• Champagne77

Varför postade inlägget innan jag var klar ??

Anyway, de har sagt att de i princip aldrig tar tempen på barnen utan följer helt o hålet allmän tillståndet. Verkar de hängliga, gnälliga o glansiga i ögonen o inte orkar hänga med som vanligt, då ringer de föräldrarna. Skulle de ta tempen på E skulle de nog ringa dagligen, för han verkar vara som N med hög "normal" kroppstemperatur. Jag kollar itne alltför ofta, men har han t ex 38-38,5 är det absolut inget man märker på honom... Vi brukar oftast ge supp först om det är mer än ca 38,3. BVC rådde oss redan när han var liten att försöka undvika supp om tempen ligge på 38 eller under...

• Annaloo

Det är lite läskigt att det är så olika på olika förskolor...
    På Ks förra dagis ringde de en gång och bad mig hämta för att han "inte var sig själv". De sa inget om att ha tagit tempen, utan bara att han var för trött för att vara kvar. Och en gång fick sambo inte lämna för att han (K alltså ) hade lite kladd i ögonen. På det nya har de aldrig ringt dit oss, däremot har de bett oss hålla honom hemma dagen efter vid två tillfällen pga lös i magen. K går iofs till dagis så sent på dagarna att sambo oftast hinner upptäcka om det är något på g 

• Elsis

Fiji, märkligt att N har feber hela tiden enligt fsk. Kankse fel på deras termometer? Skönt att veta att A aldrig kommer att ha feber på fsk, för hon här däremot låg kroppstemperatur, oftast under 37 när hon nyss vaknat.

Lime, usch stackars er. Leka mitt i natten låter verkligen inte kul. Synd att A kommit på hur hon ska hålla sig själv vaken, och dessutom på ett så högljudt sätt.

• Somnat

Kate:
    Jobba på nu. Ända in i kaklet! Snart är du klar!

Fiji:
    Jag tycker också att de verkar lite konstiga på dagis. Jag kan iofs tycka att det är bra att barnen inte är sjuka när de är där, men på dina beskrivningar så låter det ju inte som N är sjuk. Jag undrar också om de tempar alla barn, eller om de har fått för sig något när det gäller N? Fast det kan förståss vara svårt att ta reda på.

Hoppas att du får lite egentid snart så du kan vila. Stor kram!

Jag har hävdat att "Nej då, G klättrar inte. Han är väldigt rörlig, men han håller sig på marken". Nu har jag definitivt förstått att det beror på att han helt enkelt varit för kort för att nå upp. Men det finns ju lösningar på det. Baxa mammas symaskin (från 70-talet = syr som en dröm men väger fläsk) fram till en stol så man via dem kan klättra upp på bordet, tex. Igår kom jag hem till en son som hade fläskläpp modell större då mannen ropat till just under en sådan eskapad så G vände sig om och tappade balansen. Och just nu fick jag ett sms där det stod: "Ve och fasa. Nu kan han klättra upp på toalettstolen. Jag åker och köper ett genomskinligt duschdraperi!". G brukar nämligen vara med mannen inne i badrummet när han (mannen, alltså) duschar. Funkade ju fin-fint när G höll sig på golvet. Men på toalettstolen är det mindre bra att han är pga en massa anledningar. Var förvarar ni toalettborsten, förresten? G är så kort att han inte når den när vi ställer den på toalettstolen, men om han nu klättrar upp så kommer ju saken i ett annat läge. Och toalettborsten känns som en grej man gärna vill ha i badrummet... 

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13