• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Och vi har en knapp månad tills dagis börjar igen. Hoppas verkligen att Gustav fortsätter att bättra sig på att vara utan blöja, vissa dagar slipper vi olyckor helt. Vi hade tänkt slippa köpa fler blöjor i storlek 6 på ett tag, hoppas så att det funkar för honom att vara utan på dagis också.

• asap

Barba - Men imponerande att hon kan hålla sig så pass ändå. Eller slutar det med att det kommer i byxorna till sist? Man skulle ju kunna ha med sig en blöja att ta på så att hon får kissa och sedan ta av den direkt igen?

• asap

Ela - Så skönt!
    Det är inte mycket av mig som har hamnat i exteriören på barnen, så jag blev väldigt lycklig när jag såg Ida i havet på Åland, vägrandes att sätta ner fötterna på botten eftersom det var lite sjögräs där. Precis som jag när jag var liten "usch, geggis". Det är alltså mitt barn ändå, hurra!

Inatt har Gustav sovit utan blöja, han ville inte ha någon i går kväll vid nattningen. Han var torr fram till 2-3 eller vad klockan nu var när han kom in till oss. Eftersom han inte ville gå på toa då så tog vi på honom en blöja för att undvika olyckor i stora sängen, men blöjan var torr i morse. Heja heja!!

• asap

Vad köper man i treårspresent? Gustav önskar sig en skateboard, men vi tycker han är för liten för det än. Vad kan man mer hitta på? Inte bara vi, utan även far- och morföräldrar undrar.

• asap

Tack för tips. Problemet med att det inte är första barnet är ju bara att det mesta finns redan. Både sparkcykel och springcykel finns i hushållet, även om det eg. är storasysters.
    Vad gillar era barn att leka med utomhus? Gustav är en riktig utekille, vill gärna ut och cykla eller spela fotboll. Vad mer kan man hitta på?

• asap
    Marge75 skrev 2011-08-02 17:12:13 följande:

Bråka, slåss, kasta grus, hälla vatten, spotta i gräset ...

MrsFisk - Vad lustigt, maken och jag hade just bestämt oss för att vi skulle köpa fotbollsmål till G. Då tänkte vi lika samma.

johlinn - Vi hade sandlåda. Men eftersom den var fallfärdig och därmed lite farlig och eftersom maken blev gråhårig på att sanden i sandlådan och gruset utanför den hela tiden bytte plats, så rykte den för någon månad sedan.
    Briotågbanan kan man ju alltid skaffa fler delar till, ingen dum idé. Gustav kastar inte sina lok, nej han tar förstås fram skruvmejsel och skruvar sönder dem istället. Måste ju se vad som finns däri...
  • asap

Sara - Ah, du tänkte också samma sak.
    Grävskopa finns, grävs flitigt i gruset med den om dagarna. Och häcksax låter faktiskt aningen lamt, varför inte en trimmer eller gräsklippare.

• asap

Sara - Stämmer inte i vår familj att killar är senare. Ida var 3 år och 3 mån då hon slutade med blöja, och Gustav har ju slutat nu, denna sommar. Han blir 3 på fredag.
    Han sover numera även utan blöja, inatt hade vi en kissolycka i sängen, men det är den första. Annars är han väldigt duktig nu, kommer inte mycket i byxorna, några olyckor per vecka bara. När vi ska åka långt i bilen har vi tagit på blöja, men den är alltid torr. Vi har stannat vid massor av olika busshållplatser och vägkanter denna sommar.

Knase - Japp, vi har nöjt oss med en av varje leksak då de gäller stora saker som cyklar och annat. Vill inte tänka på hur det skulle se ut här hemma om vi hade dubbelt av allt. Det är redan så mycket saker att jag får magsår och ångestattacker ibland.

Somna - Ketchup-sången är min mans hatsång. Han avskyr ketchup och får svåra rysningar varje gång han hör sången.

Ela - Vi har också tre veckor (nästan) kvar av sommarlovet. Men var tog sommaren vägen?

johlinn - Nej, vad tråkigt att det är fler som slutar.

Imorgon ska Gustav på treårskontroll på BVC. Jag vet inte riktigt vad det är förutom vägning och mätning? Har för mig att det är talet som ska kollas upp lite, vill minnas att en kusin blev skickad till logoped efter treårskontrollen? Gustav kommer garanterat att "klara provet", prata är något han kan.

• asap

Treåringen väger 17,5 och är 104,5 lång. Han följer sina kurvor fint - två över på längd och en över på vikt. Som väntat blev det mvg på pratet, idel beröm.
    Nu håller vi på att städa och baka mm inför kalas imorgon. Alla kusiner kommer, så det lär bli livat som vanligt med 9 barn i åldrarna 6 år och neråt.

• asap

Barba - Rackarns oflexibel fsk, hoppas de går med på blöjfritt om någon vecka. Trist med bråk med sambon också.

johlinn - Det låter så härligt med rullen! Kan förstå att det är som en ny värld som öppnar sig för E när han kan rulla dit han önskar.

Heldagskalas igår. Farmor, farfar, faster + fyra kussar kom till lunch och stannade till efter fikat på em. Mormor, morfar, gamlis(min farmor) och två kussar kom till em-fikat. Morföräldrar och gamlis åkte hem före middag, men kussarna stannade till sen kväll då deras föräldrar anslöt lagom till middagen. Så det var som öppet hus - folk som kom och gick hela dagen. Måste säga att vi varit väldigt taktiska som "sett till" ( ) att ha alla barns födelsedagar på sommarhalvåret. Skönt att barnen kan vallas utomhus, ju.

Gustav var helnöjd, han fick sandlåda och fotbollsmål, fotbollskläder, innebandyklubbor + boll, lego, böcker, filmer och kläder. Fast han noterade besviket att han inte fått någon skateboard, trots att det var det enda han önskat sig.. Vi förklarade att vi tycker han är för liten, han får önska sig det till kommande födelsedagar istället.

Inatt när jag satt och ammade vid två-snåret så tänkte jag på hur det var tre år tidigare. Gustav kom 21.31 så vid två på natten låg vi som bäst och snusade och tittade på honom, sötaste lilla bebisen som kommit ut. Jag grät en skvätt och snusade lite extra på Elsa i min famn, det är helt ofattbart hur snabbt tiden går! Om en månad lär jag väl behöva gråta igen, då Ida fyller fem. Fem år!!? När gick de åren förbi?

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13