• Somnat

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

{#emotions_dlg.flower}Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!

Mer om oss som hänger i 30+trådarna kan man läsa här: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m54549982.html

• Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13
  • ilja73

Idag har vi varit på ettårskalas. Man kan konstatera att alla har olika definitioner av "barnsäkra". Pappan till ettåringen hade barnsäkrat eftersom han hade satt hörnskydd på fönsterbrädorna (som inte var särskilt vassa) och satt barnspärrar på några av skåpen. Sen att de hade en bokhylla med glashyllor fulla med CD-skivor i golvnivå, böcker i en annan bokhylla, spis med icke-fungerande barnnspärr och serverade fikat på soffbordet är en annan sakDrömmer

Heja Somna som har fixat ny trådSolig.

22 november funkar bra för mig.

Limegrön:
    Va, håller du på och hjälper folk som vill ha hjälp på jobbet, det kan du ju inte göra .

Pysslg:
    Gulliga L som snor folks mat

I övrigt hoppas jag att alla sjuklingar kryar på sig och att de som velar bestämmer sig för att gå på AW.

• Gladhannapanna

Johlinn;: Hoppas att lilleman mår prima imorgon!!!

Nu ska jag lägga mig, vi har haft barnkalas för första gången...

• Älgen

Vet inte heller vart OT ligger, nån som vet? Hamburgare är ju alltid gott.

Somna, min plutt älskar att leka med sina djur. Har köpt såna här på second hand http://www.schleich-s.com/ -De är rätt dyra nya tror jag men jag fick en påse för femtiolappen. Dessa djur gör det mesta med sonen. Sover, badar badkar och kör bilar ihop. Han älskar dem.

Sen fick han ett sånt här http://www.comparestoreprices.co.uk/images/fi/fisher-price-world-of-little-people-ramps-around-garage.jpg begagnat, det tokgillar han också.

• cilla67

Somna, vad man leker med mellan 1,5 och 2? Ja, här leks det med duplo, briojärnväg, bilar, play doh och dockspisen. Det är favoriterna, fast att få stå på en stol vid diskbänken och "diska"  eller "hjälpa till" med maten är nog det absolut roligaste. Och så läsa böcker eller sjunga eller pappas dator.
    Torn med tetror låter jätteskoj, A tackar för tipset!
    Själv har han i afton gjort potatisgratäng. Mamma skivade potatis och lök, A la dem i formen och saltade och pepprade. Med lite hjälp, men nästan själv. Det blev en förhållandevis kryddstark gratäng, eftersom det är så roligt att peppra!
    Sedan är det ju fantastiskt roligt att plocka med saker, gärna små. Plocka stora vita bönor i och ur ett pennfodral t ex, kan man hålla på med länge. Enkronor i ett papprör är också skoj. En, två, åtta, många! Sen häller man ut dem igen och börjar om!

• Billabong

Tackar för nya tråden!

Har googlat biscotti och lärt mig att det är/ser ut som ngn slags skorpor. Så, nu har jag utvecklat min matlagningskompetens ytterligare.

johlinn: Så segt... Måtte febern snart försvinna så att ni kan få lite efterlängtad frisk vardag med jobb och fsk igen.

Måste skryta lite här i nya tråden. J och hennes pappa var och handlade idag. Pappan blev så glad (tacksam) över att hon även idag var så lätt i affärer (*peppar peppar*) och snällt lägger tillbaka allt hon visar och verkar vilja ha, så därför köpte han en present utan hennes vetskap som hon invigde i eftermiddags. Ett Cars-pussel på 104 bitar! Är SÅ imponerade av att hon grejar ett sådant pussel. (Står från 6 år på paketet).

O visade mig att jag har helt fel i detta med att han skulle ha problem att få OK-stämpel på 18-månaderskontrollen. För tydligen så kan han visst bygga torn. Det är bara att jag inte gjort det med honom. Dessutom verkar han föredra att bygga med klossarna på högkant... G är mer inne på att riva tornen.
    Och så har O börjat säga "Julia"! Så sött - och från ingenstans.

Så, nu får jag hålla mig tyst i 5-6 sidor eller iaf avstå från mer ego-skryt om mina perfekta barn och låta er skriva om era underverk och deras bravader!

• Billabong
    Älgen skrev 2010-11-14 22:42:40 följande:
    Sen fick han ett sånt här www.comparestoreprices.co.uk/images/fi/fisher... begagnat, det tokgillar han också.
    En sådan hade jag som barn och tyckte jättemkt om! Tyvärr har den "försvunnit" (= slängts) men vi är lite inne på att ge en sådan i julklapp till ngn av småkillarna.
    cilla67 skrev 2010-11-14 22:49:40 följande:
    Somna, vad man leker med mellan 1,5 och 2? Ja, här leks det med duplo, briojärnväg, bilar, play doh och dockspisen. 
    Aha! Vi funderade även på Brio-järnväg men trodde det var på tok för tidigt... Men kanske ändå, alltså?

Ja, Duplo är en fantastisk leksak - det har J lekt med sedan hon fyllde 1 år och gör fortfarande dagligen. Helst när hon är själv i lekrummet så att de små sabotörerna inte kommer och attackerar byggnadsverken...
  • Johanna 35

Somna - styvt jobbat med ny tråd!

Och en krya-på-sig-hälsning till Johlinns E! Den lille parveln (och hand föräldrar) är hårt prövade måste jag säga.

• cilla67

Sara, jag trodde också att det var för tidigt, men A älskar att bygga med den. Han kan sätta ihop själv ibland, men oftast hjälper vi till att bygga en liten bana. Han leker mest med själva tågen för sig, men tycker det är roligt att köra dem på banan och att vi är med och leker, dvs sätter ihop.

• Resande

Här leks det mest med järnvägen/tåg, bilar av alla sorter men brandbil är nog bäst just nu, bollar, ballonger, play doh, duplo, bobby car (han åker till affären för att handla, vinkar och säger måndag dvs vi ses på måndag), affär (vi har gjort en kiosköppning genom att ställa en förlängningdel av billy bokhylla och öpnnat själva "luckan" dvs bakstycket en bit). N älskar även att gå runt med sina plasttallrikar och bestick, leka med kastruller och att "diska" vilket han gör minst 5 ggr per dag (står vid diskbänken och fyller olika saker med vatten), måla, rita, köra dockan i vagnen, flyga helikopter och sen leker vi mycket fantasilekar nu typ N kör flygplan/tåg/buss/brandbil med en omkullvält pall med cykelhjälm på och vi sitter bakom honom. Han klättrar även på utsidan av trappan och ropar brandman o-ooo-o-oooo! Tömma kryddkskåpet och stapla kryddburkar på varandra är tydligen roligt precis som att äta låtsasmat.

Härligt att läsa om alla underbara och kreativa barn!

Sara- vad underbart att ha ett barn som är så lätt att handla med. N drog iväg 3 ggr från kassan i fredags för han ville röra runt i lösgodiset. Han är bra på det sättet att han inte tar något men han tycker det är såååå kul att köra ner skeden och röra om i det färgglada godiset. Jag fick springa efter honom och bara lämna alla saker alla gångerna så det tog på krafterna att komma ur butiken. Innan dess hade han klättrat upp på kaffehyllan mm. Imponernade att kunna så svåra pussel så tidig!

Perseone- vilka fynd ni gjort!

Somna- ville du se mer än mitt hår?! Får se om jag ber om barnvakt så att jag ändå kan komma förbi en snabbsväng. Beror nog på dagsformen.

Limegrön vad jobbigt med lek mitt i natten. Här brukar vi ibland ha morgon extremt tidigt men vi har tack och lov inte haft de där leka mitt i natten perioderna. De gånger N vaknar mitt i natten är vi noga med att säga att det är natten och han får stanna på sitt mörka rum.

Nu hinner jag inte skriva mer, cykelhjälmen är på så vi ska tydligen ut och resa.  

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13