Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

CSN - Vad händer om jag tjänat för mycket?

Som rubriken lyder, vad händer om jag har tjänat för mycket samtidigt som jag har bidrag/lån från CSN? Säg att jag har tjänat 10 000 för mycket, måste jag betala tillbaka det i en klumpsumma eller får man dela upp återbetalningen? Någon som varit med om detta?

• Svar på tråden CSN - Vad händer om jag tjänat för mycket?
  • Anonym (ts)
    Mizzz skrev 2010-11-19 10:03:52 följande:
    Normalt får man en räkning på hela beloppet, det blir 50% av det överskridande, dvs 5000kr om du tjänat 10000kr för mkt.

Behöver du dela upp betalningen är det bara att ringa till dom och göra upp en avbetalningsplan när (OM) du får ett krav.
    Är det inte ens säkert att man får krav på återbetalning? Måste jag själv kontakta dem och tala om att jag tjänat för mycket?
  • Anonym (ts)
    Mizzz skrev 2010-11-19 10:07:36 följande:
    De får uppgifter från skatteverket i början av nästa år. De kan inte se när på året du tjänat pengarna, så om det bara är tex på hösten som du tjänat för mycket, men inte totalt på hela året så måste de kontakta dig/arbetsgivare för att räkna. De gör de sällan.

Vad jag vet finns det inget krav på att meddela CSN, det hänger ju på ens egna samvete så att säga.
    Stämmer det? För jag har tjänat för mycket ena perionden, men den fösta perioden har jag tjänat "för lite"...
  • Anonym (ts)
    Mizzz skrev 2010-11-19 10:09:37 följande:
    Jag vet att några av mina vänner oxå ber sina arbetsgivare att betala ut lite av decemberlönen i januari istället (ibland går de med på det) för att slippa återkrav.
    Japp, så kommer jag att göra nu..
Svar på tråden CSN - Vad händer om jag tjänat för mycket?