• t0va

    apergers/adhd/add

    små räkorna skrev 2010-11-20 18:10:03 följande:
    min son går på utredning för misstanke om ADHD.....men nu verkar det som om dem tror att han har ngn komb av AS/ADD ist............hur beter sig dem med ADD....
    http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/diagnoskriterier_for_andra_diagnoser/dsm_uppmarksamhetsstorning_adhd/
    När det gäller ADD så är det huvudsakligen uppmärksamhesstörning som är problemet inte hyperaktivitet, så det är inte utan hyperaktiviete för man kan ha det också men inte så uttalat. Många gånger så är det så att man är hyperaktiv inne i kroppen det kryper i kroppen men man kan sitta still och klättar inte på väggar som är det där typiska beteendet för personer med hyperaktivitet. 

    Man har ofta svårt att komma igång med saker och behöver knuffhjälp för att byta aktivitet, många tjejer får diagnosen ADD istället för ADHD för att man inte har den där hyperaktiviteten, springer runt och skriker.

    Jag fick ADD-diagnos troligen för att jag är tjej när jag egentligen är väldigt hyperaktiv och har alltid varit det. Men det syns inte, för jag har lekt med killar, klättrat i berg, spelat fotboll osv. Var sällan sitta still lekar om jag inte var själv för då satt jag still och lekte.

     
  • t0va
    Johan01 skrev 2010-11-20 18:30:21 följande:
    Och det i sin tur visar att många tjejer har blivit feldiagnostiserade eftersom adhd visar sig oftast på ett helt annat sätt på tjejer än på killar. Det i sin tur är inte bra, eftersom hyperaktiviteten finns där men visar sig på ett annat sätt, enligt min erfarenhet.
    Precis, jag borde varit en solklar adHd, men eftersom jag dels gjorde utredningen när jag var vuxen och inte klättrade på väggen och sen varit "lugn" i skolan så fattade inte utredaren. Att jag hoppade med fötterna under stolen, är träningsnarkoman för att hålla hypern i schack hjälpte inte för kriterierna tar inte hänsyn till sånt. De är skrivna efter killar som ju av naturen ofta är mer hyper än tjejer. Så att jag bara lekte med killar trodde man var för att jag inte hade så många tjejkompisar där vi bodde, men även i vuxen ålder så tränar jag med killar för jag känner mig mer hemma där än med tjejer som är lugnare. 

    När min hyper är som värst så kan jag få smärta i kroppen, svårt att förklara men det gör ont när jag tvingas vara lugn och stilla. Ibland när jag matar mitt barn om det tar lång tid så kan jag få som smärta.

    Jag minns så väl från skolan en lärare i 3:an som blev tokig på att jag inte kunde sitta "normalt" jag låg ner på bänken speciellt vid bild. Hellst så satt jag på golvet och gjorde uppgifter. Hatar att sitta på en stol med en bänk framför och inte ha möjlighet att röra på mig. :)  
  • t0va
    AllieF skrev 2011-04-14 14:36:39 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men jag reagerade på vissa saker. Jag är inte hyperaktiv utåt, utan det yttrar sig som en inre rastlöshet och stress, men de (som utredde mig för knappt 2 år sedan) var snabbt på det klara över att det var ADHD och inte ADD. De kollade hur mycket jag rörde mig under ett test t.ex. och jag förklarade också hur jag kände. Därför blir jag lite förbryllad över att så många verkar ha fått ADD-diagnos trots den inre hyperaktiviteten. Känner ni er feldiagnostiserade, och har ni fått tillräcklig hjälp ändå?
    Jag fick ADD-diagnos men känner att det borde varit ADHD, har både inre och yttre hyperaktivitet. Kan tex. inte sitta still och titta på en film utan jag studsar upp och ner och ska hämta saker, fixa något, ligga i soffan, sitta i soffan osv. Men där de satte diagnosen verkade de ha som standard att ge tjejer ADD och killar ADHD som diagnos. För min sambo som utreddes på samma ställe har med hypoaktivitet och han fick H:et. 

    Han har lite inre stress men inte mer än genomsnittet vad jag har sett och förstått, men någon hypo var det inte tal om.

    Jag pratade med min utredare om detta och hon sa att det kan bli så rätt ofta för tjejer som är hyper och som i mitt fall lekte mycket med killar som liten då syns inte hyperaktiviteten på samma sätt som en kille som är mer hyper än genomsnittet. Jag har tränat hela mitt liv för det hjälpte mig att bli lugnare, men få eller ingen fattade nog det. Min bror var jättehyper som liten så i jämförelse med honom var jag väldigt lugn. 
  • t0va
    AllieF skrev 2011-04-14 16:58:42 följande:
    Så får det inte gå till, och stå på dig om du känner att H:et passar på dig. Jag vet inte vad skillnaden är i stöd och behandling, men rätt ska vara rätt. Hade jag accepterat allt som sjukvården sagt till mig så skulle en hel del ha skitit sig för både mig och min son. Man känner sig själv bäst. Så om du känner behov av ny utredning så får du vänligt, men bestämt be om en och förklara läget. Lycka till!
    Går inte att få, de skiter fullständigt i den biten. Psykologen som höll i utredningen slutade direkt efter min utredning så det gick inte att komplettera eller titta mer på vad som gjordes. 

    Jag får lite hjälp i alla fall, men fick höra från en LSS-handläggare när jag sökte boendestöd att hon var snäll för mina intyg var inte giltliga egentligen eftersom de var andrahandsuppgifter. Just då orkade jag inte ta reda på vad hon menade, men antar att det var för att psykologen som utredde inte fanns kvar utan det intyg jag hade var det hon skrev då, ca 2-3år tidigare. Sen var det en arbetsterapeut på psyk som jag bara träffat för min sambos skull men som kände till våran hemsituation och ju hade läst min journal som skrev ett intyg. 

    Fattar inte om de anser att man ska behöva ha en färsk utredning varje gång, är ju skitsvårt att få en överhuvudtaget. Den arbetsterapeut jag träffade slutade också rätt fort, är stor omsättning på personal där jag utreddes.

    Jag testade concerta och ritalin men fick massa biverkningar men det hjälpte massor mot hypern i alla fall :) Funderar på om jag ska prova igen.  
Svar på tråden apergers/adhd/add