• Milkin­a cerka
    Äldre 20 Nov 13:33
    45381 visningar
    103 svar
    103
    45381

    Har du tillräckliga kunskaper om hur barn med ADHD och Autism reagerar i vissa situationer som får dig att tänka på lata föräldrar och dålig uppfostran?

    Blir ledsen av att läsa.. det stämmer nämligen in på min son mer än jag skulle önska (han är bara i början av en utredning ang. ADHD.


    ..Iam a rolling wave without the motion A glass of water longing for the ocean..
  • Milkin­a cerka
    Äldre 20 Nov 13:47
    #6
    Annika i Gbg skrev 2010-11-20 13:36:06 följande:
    Men Spomenka - om han har adhd eller någon annan diagnos så har han ju det redan. En eventuell diagnos betyder snarast att hela familjen kan få det stöd, den hjälp, den förståelse för honom som ni behöver. Det är inget negativt i längden. Men jag förstår sorgen. Det är en process.
    Ja, jag är bara i början av den process som förhoppningsvis leder till full acceptans så småningom.

    Hoppas det är ok. att fråga en sak.. Hur tacklar man nära släktingar som inte vill förstå att vi inte struntat i att uppfostra honom? Alla förslag mottages med tacksamhet.
    ..Iam a rolling wave without the motion A glass of water longing for the ocean..
  • Milkin­a cerka
    Äldre 20 Nov 14:13
    #13
    Villimey skrev 2010-11-20 13:53:14 följande:
    Lämna information i form av broschyrer och böcker. Det finns ju olika organisationer som säkert har bra information. Nära anhöriga som tex morföräldrar kan man bjuda med på olika föreläsningar och informationsträffar.
    Men ni kanske har försökt allt det och det har inte hjälpt?
    Tvivlar på att det skulle bli läst bara.. men antagligen borde de som håller i utredningen kunna rekommendera lämpligt material. Tack för ditt tips.
    Annika i Gbg skrev 2010-11-20 13:56:30 följande:
    Svår fråga... släktingar som bryr sig om honom och er tar säkert till sig informationen när ni får mer kött på benen (ytterligare en bra sak med en ev diagnos). De som inte kan ta till sig infon? Vill ni ha dem i ert liv? Ni kan bara förklara hur det hänger ihop, sedan måste folk faktiskt själva tänka till. Jag valde att separera från min man när han, trots att vi fått undervisning, tyckte att fysiska straff vore ett bra sätt att få gossen att göra "rätt". OBSERVERA att han aldrig slog honom men han hade det som allvarligt menat förslag. Till slut åkte han ut... Som förälder går det så mycket energi åt att hantera barnet så vi behöver inte dem som suger ännu mera energi.

    Vet inte om jag svarade på din fråga...? Skit i folk som inte tillför något. Förklara hur det ligger till, sedan tycker jag att det räcker! Bort, bort, bort med energitjuvar!
    Den ena av oss föräldrar skulle mista i stort sett all sin närmaste släkt om vi gjorde så som du beskriver , känns inte som ett realistiskt alternativ.
    Synd att det ledde till separation för er, men jag har full förståelse för att påfrestningarna man går igenom som föräldrar till ett barn med funktionshinder kan leda dit. 
    ..Iam a rolling wave without the motion A glass of water longing for the ocean..
  • Milkin­a cerka
    Äldre 20 Nov 17:17
    #18
    Pcalma o. Mia A - Så ledsen jag blev av att läsa båda era inlägg.. de anhöriga till oss är inte ensamma om sina tankegångar då.. tyvärr.
    ..Iam a rolling wave without the motion A glass of water longing for the ocean..
  • Milkin­a cerka
    Äldre 20 Nov 21:12
    #31
    amomentlikethis skrev 2010-11-20 18:28:05 följande:
    I vårt fall så sa jag upp kontakten med min mamma. Det var inget fel på sonen. Det var ju JAG som gjort honom som han är...Det fick man höra hela tiden och numera mår jag mycket bättre än innan. Slipper lyssna på hennes skitsnack.
    Gör det som känns bäst för er. Är det att umgås mindre så gör det. Är det att försöka förklara om och om igen att det är ett funktionshinder så gör det. Men jag gissar att du talar för döva öron.Vissa vill inte lyssna.

    (Sonen har autism med sömnstörning)
    Blir så ledsen över hur illa anhöriga många av er här . Får väl börja med en bibba information o. se vilket mottagande den får..
    Kerubmamman skrev 2010-11-20 20:38:21 följande:
    Ibland tvingas man tyvärr ta svåra beslut för barnens skull. Som många andra här har vi också brutit med närstående för att de inverkat negativt på våra autistiska barn. De respekterade inte oss som föräldrar utan "räddade" barnen från sin regelstyrda vardag när barnen var hos dem, vilket ju har stjälpt barnen eftersom de är i stort behov av kontinuitet. Vår familj fungerar bättre nu eftersom barnen får kontinuiteten, men tyvärr så har vi ingen avlastning i dagsläget. Om kontakten med släkten är en börda så kan det vara bättre att kapa linan så man inte dras ned i djupet.. Obestämd
    Ännu mer av det jag skrev ovan.. känner en enorm sorg, saknar ngt vettigt att skriva mer..
    ..Iam a rolling wave without the motion A glass of water longing for the ocean..
  • Milkin­a cerka
    Äldre 20 Nov 21:14
    #32

    * behandlat försvann visst i första stycket..


    Milkina cerka skrev 2010-11-20 21:12:48 följande:
    Blir så ledsen över hur illa anhöriga många av er här . Får väl börja med en bibba information o. se vilket mottagande den får..
    Kerubmamman skrev 2010-11-20 20:38:21 följande:
    Ibland tvingas man tyvärr ta svåra beslut för barnens skull. Som många andra här har vi också brutit med närstående för att de inverkat negativt på våra autistiska barn. De respekterade inte oss som föräldrar utan "räddade" barnen från sin regelstyrda vardag när barnen var hos dem, vilket ju har stjälpt barnen eftersom de är i stort behov av kontinuitet. Vår familj fungerar bättre nu eftersom barnen får kontinuiteten, men tyvärr så har vi ingen avlastning i dagsläget. Om kontakten med släkten är en börda så kan det vara bättre att kapa linan så man inte dras ned i djupet.. Obestämd
    Ännu mer av det jag skrev ovan.. känner en enorm sorg, saknar ngt vettigt att skriva mer..
    ..Iam a rolling wave without the motion A glass of water longing for the ocean..
Svar på tråden Har du tillräckliga kunskaper om hur barn med ADHD och Autism reagerar i vissa situationer som får dig att tänka på lata föräldrar och dålig uppfostran?