• Äldre 20 Nov 17:58
    27861 visningar
    58 svar
    58
    27861

    Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.



    Här kan du ställa dina frågor till Lotta Abrahamsson och Stefan Görson. Solig
    De kommer att finnas på plats och besvara era frågor på Söndag mellan klockan 14:00-15:00






    Lotta Abrahamsson-


    Handledare, föreläsare, bloggare och författare!
    Expert på social- och emotionell utveckling och tydliggörande pedagogik vid  AS/ADHD. Har själv diagnoserna ADHD/AS vilket ger en unik förmåga att dela med sig om hur personer med ADHD/AS kan tänka och reagera.
    Lotta har nyligen kommit ut med sin första bok " Tänk om"

    http://www.epago.se
    lotta-abrahamsson.blogspot.com/



    Stefan Görsson-

    Rektor för Jag Kan skolan.
    Skolan bedriver en undervisning som är speciellt anpassad för elever i årskurs 1-6 med diagnoser som ADHD eller Asperger.
    Skolverksamheten är välstrukturerad och lösningsfokuserad och arbetar bl.a. utifrån inspiration från psykiater  Ben Furman.
    www.jagkan.se/
    http://www.jagkan.se/ben.htm


    Välkomna med era frågor!Solig
  • Svar på tråden Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.
  • Äldre 21 Nov 08:51
    #8

    Hej hej Lotta och Stefan!

    Vad roligt att ni ville komma hit och svara på frågor! Solig

    Jag har läst Lottas blogg och jag tycker den är underbar!
    Tack Lotta för att du delar med dig av din vardag och dina tankar.
    Jag blir också väldigt nyfiken på dina föreläsningar. Hur mycket föreläser du på ett år och vilken respons tycker du att du får på det?
    Du har också alldeles nyss kommit ut med en bok!
    Grattis! Solig
    Kan du berätta lite kort om din bok?
    Vad handlar den om och vilka riktar den sig till?

    Stefan:
    Jag Kan skolan verkar ha ett bra upplägg och jag undrar hur många skolor med likvärdig pedagogik det finns i Sverige
    För det måste finnas behov för skolor med er typ av pedagogik och tillvägagångssätt!

    I en annan tråd framkom det att många barn med NPF har problem i skolan och att det kanske inte finns ett tillräckligt stabilt skyddsnät för dessa barn.
    En mamma beskriver i en av helgens trådar att hennes barn har setts som en bråkstake och att barnet blivit dåligt bemött i den "vanliga" skolan och att föräldrar inte får det stöd de behöver. Hon beskriver bl.a. att uppgjorda handlingsplaner inte har följts t.ex lärare har inte ringt hem direkt när barnet inte dykt upp i skolan utan istället hört av sig flera dagar senare.
    Ser du detta som ett vanligt förekommande problem i ordinarie skolform?
    Vilka andra problem ser du för dessa barn i den ordinarie skolformen och hur har ni undvikit att det uppstår på Ja Kan skolan?
    www.familjeliv.se/Forum-5-397/m55720177.html

    Kan du också berätta lite kort om Ben Furman och vad som är specifikt för hans pedagogik?


  • Äldre 21 Nov 12:47
    #11
    Kerubmamman skrev 2010-11-21 11:22:07 följande:
    Nu ses diagnoskriterierna över och sannolikt kommer asbergers syndrom försvinna som diagnos, vad tycker ni om det?
    Kan du förklara vad det innebär?
    På vilket sätt kommer kriterierna att ändras?
  • Äldre 21 Nov 13:36
    #13

    Hej och välkommen Lotta och Stefan! {#emotions_dlg.flower}

    Om det är något som krånglar så är det bara att hojta till!


  • Äldre 21 Nov 14:04
    #20

    Lotta och Stefan: Jag har tittat igenom en del av de trådar som finns här på sajten som då rör barn med olika former av NPF.
    En intressant tråd där åsikterna var stundtals riktigt heta handlade om det var bra att informera andra föräldrar om att ens barn har diagnos eller inte.
    En del ansåg att det var att stigmatisera barnet och göra det till någon "annorlunda" medans andra ansåg att det nog var bra att informera för att skapa förståelse för barnets beteende.
    Vad anser ni?


  • Äldre 21 Nov 14:10
    #24
    Jobb Lotta Abrahamsson skrev 2010-11-21 14:05:34 följande:
    Tack...vi svarar för fullt..:)

    Lotta
     
    Det tackar vi varmt för {#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 21 Nov 14:12
    #25
    Jobb Lotta Abrahamsson skrev 2010-11-21 14:09:42 följande:
    Jag har bara goda erfarenheter av detta att informera och tvärtom av att inte informera.
    Mvh
    Lotta
    Vilka fördelar ser du med att informera och hur tycker du att man går tillväga på bäst sätt?
    Jag har även snappat upp att det kan vara ett svårt kapitel att ta itu med och att en del föräldrar möts av oförstående och t.om skepsisism från bl.a. de närmast anhöriga.
  • Äldre 21 Nov 14:32
    #34
    Jobb Lotta Abrahamsson skrev 2010-11-21 14:25:05 följande:
    Hej. Svarade på detta någon annanstans nyss men jag anser alltid att man ska berätta. Jag ser inget fel i att människor är olika och ibland är det kanske det övriga klassen som bör informeras om detta...att Pelle behöver glasögon, Johan hålfotsinlägg och Mia har problem med sin impulskontroll. Tänk så lika vi är men ändå så olika och det är faktikt  OK.  Bäst är att informera föräldrar först. Ofta kan någon från det utredande teamet eller habilitering vara närvarande också samt givetvis bör elevhälsan vara behjälplig här.
    Olika berikar!!!
    Det är kloka ord!
    Jag tror också på att informera och framförallt låta barn vara olika och att det i sig bara är berikande.
  • Äldre 21 Nov 14:36
    #37
    Lotta och Stefan skrev 2010-11-21 14:32:57 följande:
    Jag tror på öppenhet då slipper man förhoppningsvis en del prat bakom ryggen typ, "Svaga föräldrar som inte kan sätta gränser". Sen har ju inte alla tillräcklig kunskap eller förståelse för vad det innebär att ha en diagnos och då kanske det inte spelar någon roll. För att lösa detta måste alla skolor se till att öka all skolpersonals kunskap om NPF så ett de kan förmedla denna till föräldrar. Det är ju inte så länge sen man ansåg att alla problem beteenden berodde på dålig uppfostran med som tur vet man idag att detta inte stämmer. 
    Öppenhet är nog bra i alla lägen
    Hur är er uppfattning?
    Finns det bra kunskaper kring dessa frågor idag och då menar jag ute på våra skolor och daghem. Har personalen tillräckligt bra utbildning för att möta barnens behov?
  • Äldre 21 Nov 14:56
    #46
    Lotta och Stefan skrev 2010-11-21 14:51:11 följande:
    Det är ofta en otrolig kunskapsbrist i skolvärlden. Vi får höra hisnande historier från föräldrar hur deras barn och dem själva har bemötts i skolan. Senast i fredags träffade jag en förälder där skolan hade anställt en 18-årig tjej som resurs. Inget ont om 18-åringar men det är ingen bra lösning för våra barn. Det krävs en viss grad av professionalism för att kunna ge det stöd som behövs. 
    Jobb Lotta Abrahamsson skrev 2010-11-21 14:51:13 följande:
    Nej, det behövs MYCKET mer. 70-80% av alla barn med ADHD och en uppförandestörning löper risk att landa i missbruk, psykiatri och kriminalitet.
    6 av 10 skolbarn med Aspergers syndrom har ingen fungerande skolgång!!!

    Det behövs MYCKET mer kunskap ute i skolorna om detta. Framför allt om fubktionsnedsättningarna i sig, fungerande metoder men också om STYRORNA. För de finns också.

    Om man ser det i ett längre perspektiv så är ADHD eller Autismspektrumtillstånd inte nödvändigtvis sjukt i sig sjäv alls. Dt ÄR inga sjukdomar i den bemärkelsen att man kan bli botad. Man kan inte få dessa diagnoser utav en uppfostran utan de är främst biologiskt nedärvda funktionsnedstättningar.  De kan vara stora tillgångar också. Men det KAN BLI mycket sjukt när man inte förstår varandra människor emellan.

    Men ska man vara lite positiv så har det hänt ENORMT mycket på 10 år och kunskapen ökar ute i skolorna hela tiden faktiskt..:)

    Mvh
    LottaAbrahamsson
    Det är riktigt ledsam läsning
    Beror detta på okunskap eller kan det handla om att skolan försöker "spara pengar" och satsar sina resurser på fel ställen eller låter bli att satsa.
  • Äldre 21 Nov 15:06
    #52

    Jag vill tacka er båda som har svarat på alla våra frågor {#emotions_dlg.flower}
    Tack för att ni ville komma hit och dela med er av er erfarenhet och era kunskaper!
    Det betyder så mycket för så många!Solig


Svar på tråden Ställ dina frågor till Lotta och Stefan.