• Äldre 22 Nov 08:09
    19930 visningar
    14 svar
    14
    19930

    Vad har Familjeliv för policy när det gäller medlemmar med NPF?

    Hejsan!

    Sajten är öppen för alla som vill vara här och vi gör inga skillnader utifrån t.ex NPF
    Alla är välkomna men det regelsystem vi har är också giltigt för alla även individer med NPF
    Det skulle bli ohållbart om det skulle tillämpas ett separat regelsystem och en separat policy utifrån eventuella diagnoser och ett annat problem som isåfall skulle uppstå i en sådan hantering är ju att verkligen klargöra att det rör sig om en diagnos.
    Vi har ju inga rättigheter att kräva in läkarintyg från våra medlemmar och jag tror inte att ett sådant förfarande hade varit speciellt önskvärt från något håll.


  • Äldre 22 Nov 08:26
    #8
    jungfu skrev 2010-11-22 08:20:47 följande:
    Hej och tack för svaret! Nu efterfrågade jag ju inte ett speciellt regelsystem för dessa personer, utan undrade mer om ni har någon särskild kompetens eller utbildning kring NPF? Har ni det? Det handlar ju mer om kommunikationen kring reglerna, än reglerna i sig...
    Och på samma sätt som FL finns som iphone-applikation, en form av anpassning av sajten, kanske ni kunde anstränga er lite, lite grann för att personer med NPF ska få en fungerande vistelse här?
    Jag tror att FL har allt på att vinna på integration och dialog, och hjälpa medlemmarna att trivas här!
    Nej det finns ingen specialkompetens bland moderatorerna när det gäller NPF.

    Du tänker på att man bör ha en tydligare diskussion kring regelsystemet med dessa medlemmar eller i största allmänhet?
    Du får gärna komma med tankar kring detta
  • Äldre 22 Nov 08:34
    #9
    idiblon yes skrev 2010-11-22 08:26:00 följande:
    Jag skulle aldrig läsa regelverket innan, jag föredrar att lära mig den "hårda" vägen för det är bara på det sättet det fungerar för mig. Och ca 500 tillsägelser och varningar senare så har jag lärt mig en bra läxa!

    Inte för att jag inte tycker man ska kunna säga vad som helst, för det tycker jag och det är något jag fortfarande ifrågasätter, men det är bra att lära sig vad som är accepterat eller inte, samt vad som försätter en i trubbel eller inte. Det är en bra läxa att sedan kunna applicera irl.
    Du körde "trail and error" metoden med andra ord
  • Äldre 22 Nov 08:55
    #11
    jungfu skrev 2010-11-22 08:46:24 följande:
    Idiblon - Du har helt klart en poäng samtidigt är det ju inte alla som skulle orka härda ut så som du gjort, och kanske till och med stängas av på vägen...? Det är ju annars just samspelet här på sajten som är så fantastiskt, mellan alla olika sorters människor. Alla lär sig av varandra. Ur alla aspekter.

    Forumvärd - ja, det är det jag menar! Det krävs lite mer tålamod från er sida, bara, och en kunskap i hur man kommunicerar med en person som tex kan ha svårt att skilja på ironi och allvar i en skriven text. För att bara ta ett litet exempel. Och att upprepade frågor om samma sak inte alltid är "tjat" utan faktiskt vad som krävs för att vederbörande ska förstå. Jag vet flera medlemmar här som skulle kunna ge er massor av värdefull input kring detta, ifall ni är intresserade!
    Jag är alltid intresserad av värdefulla "inputtar" och tar gärna emot förslag och tips

    Du skriver t.ex om "tjat" menar du då upprepade förklaringar från andra medlemmar?
    När det gäller ironi så är det ju supersvårt att få till i skriven text överhuvudtaget. Det är inte alltid man hänger med på att någon är ironisk och jag kan tänka mig att har man svårt med det redan i det dagliga livet (alltså inte via text) så blir det ännu svårare att förstå.
  • Äldre 22 Nov 12:41
    #13
    jungfu skrev 2010-11-22 09:23:10 följande:
    Det kan vara både i diskussioner i forumet och i ärenden mellan moderator och medlem, där du som moderator kanske tycker att du har förklarat flera gånger varför det getts en tillsägelse - men medlemmen fortsätter att undra. Ofta finns det en godtycklighet och otydlighet kring regler som inte alltid är "mätbara" (tex vad definierar att kritisera en moderator? Vad är skillnaden mellan att fråga och att ifrågasätta, osv) och för en person med NPF är det extra viktigt att inte bli satt i karantän bara för att man behöver mer kommunikation. Att känna sig utesluten eller ovälkommen tar ju hårt på oss alla, eller hur...
    Då förstår jag hur du menar!
    Det supporten (för det är oftast supporten som tar den biten) får göra är att försöka förklara så pass tydligt som det går.
    Oftast skulle jag vilja påstå så brukar det gå fram och man förstår varför.
    Ibland så blir det en längre brevväxling och ibland så når man inte heller fram till medlemmen. Det är en balansgång helt klart och där tydlighet är en viktig del och samtidigt går det ibland inte att lägga ner hur mycket tid som helst på att förklara utan någonstans får man sätta en gräns.
    Det händer även ibland att det "dyker upp" medlemmar som tyvärr trollar t.ex en NPF diagnos och det har vi råkat ut för ett par gånger.
    Det är riktigt tråkigt...
    För dels så blir de medlemmar som är på "trollets" sida upprörda när den slutligen stängs av och dels blir andra medlemmar upprörda för att "troll tillåts härja".
    Det värsta där tycker väl jag är att någon (i detta fallet trollet) gör sig rolig på någon annans bekostnad och via en påstådd NPF.
    Det uppfattar jag som väldigt fult och något som inte ökar förståelsen för NPF utan istället utpekar dom som avvikande. Och så visar det sig att någon trollar..
Svar på tråden Vad har Familjeliv för policy när det gäller medlemmar med NPF?