jungfu skrev 2010-11-22 09:23:10 följande:
Det kan vara både i diskussioner i forumet och i ärenden mellan moderator och medlem, där du som moderator kanske tycker att du har förklarat flera gånger varför det getts en tillsägelse - men medlemmen fortsätter att undra. Ofta finns det en godtycklighet och otydlighet kring regler som inte alltid är "mätbara" (tex vad definierar att kritisera en moderator? Vad är skillnaden mellan att fråga och att ifrågasätta, osv) och för en person med NPF är det extra viktigt att inte bli satt i karantän bara för att man behöver mer kommunikation. Att känna sig utesluten eller ovälkommen tar ju hårt på oss alla, eller hur...
Då förstår jag hur du menar!
Det supporten (för det är oftast supporten som tar den biten) får göra är att försöka förklara så pass tydligt som det går.
Oftast skulle jag vilja påstå så brukar det gå fram och man förstår varför.
Ibland så blir det en längre brevväxling och ibland så når man inte heller fram till medlemmen. Det är en balansgång helt klart och där tydlighet är en viktig del och samtidigt går det ibland inte att lägga ner hur mycket tid som helst på att förklara utan någonstans får man sätta en gräns.
Det händer även ibland att det "dyker upp" medlemmar som tyvärr trollar t.ex en NPF diagnos och det har vi råkat ut för ett par gånger.
Det är riktigt tråkigt...
För dels så blir de medlemmar som är på "trollets" sida upprörda när den slutligen stängs av och dels blir andra medlemmar upprörda för att "troll tillåts härja".
Det värsta där tycker väl jag är att någon (i detta fallet trollet) gör sig rolig på någon annans bekostnad och via en påstådd NPF.
Det uppfattar jag som väldigt fult och något som inte ökar förståelsen för NPF utan istället utpekar dom som avvikande. Och så visar det sig att någon trollar..