Rochefort 10 skrev 2010-11-26 09:24:13 följande:
I vilka sfärer skulle kunskap inte vara önskvärt?
Egentligen avser jag rätt specifikt nischade verksamhetsområden (därför ev. Inte relevant på
Familjeliv.se...)
såsom ex.vis i den psykoanalytiska mötessituationen, mellan analytiker och analysand. I alla fall i vissa inriktningar / arbetsideologier är det där till en sorts fördel (i det utvecklande mötet med analysanden) om
(för-)kunskapen är nollställd för analytikern och dess förståelserelaterande roll/position. Eljest behövs ju förstås en viss 'kunskap' i och med att förstå kunskapen i att veta om denna (kunskaps-)praktik.
Det kan låta, verka märkvärdigt...och det är det väl. Emellertid är detta måhända inte alls applicerbart inom
andra, och alla gängse, områden i dagens samhälle-n. Kunskap, kunskap, kunskap ropas det efter...
till varje pris. Vi har mer och mer att göra med mer eller mindre kunskapsfundamentalism i någon mening.
Samtidigt är samtidens diskurs den att det tycks vara väldigt 'önskvärt' detta med s.k. kunskap.
Problemet är, ju, också att även om vi får lära oss att 1+1=2, så är denna exakt ontologiska sanning inte alltid, intressant nog, just 2... Annat tycks ändå spela in i vad som sker i den faktiska verkligheten etc osv. Människor manifesterar trots allt sina subjektiva uppfattningar, låter socialiteter intervenera, "förstår med motioner", hävdar intellektuellt motiverade undantag m.m.
Att lära in en kunskap är således delvis inte alltid hållbart och fruktsamt...
Sedan är det ju förstås väl värt att veta, och högst motiverat och fruktsamt, att förstå och relatera
med kunskap då man ex.vis är pilot i ett flyplan...
Hur mycket kunskap....................