• Isolde

Moderatortråden

Fipa har fått privat svar per meddelande.

Generellt sett:

Det kan ha kommit in flera anmälningar där man har valt en kategori som ger en tillsägelse. När moderatorn så tänker utföra ärendet som radera eget hamnar den andra kategorin "överst" (det är lite svårt att förklara utan att beskriva detaljerat hur rapportlistan ser ut) och vips! blir resultatet ett annat än det önskade. Moderatorn har inte uppfattat att det funnits en egenanmälan bland ett flertal anmälningar. Moderatorn gör bedömningen att inläggsskrivaren utnyttjar möjligheten att få egna inlägg raderade genom att skriva något riktigt elakt och låta det ligga en stund så att alla kan se, innan h*n anmäler sig själv. Någon annan förklaring som jag inte kommer på nu.
  • Isolde

Låt festen dra vidare, Rosen! Moderatortråden är strikt allvarlig och seriös. (*hick*)

Janne j, för det första är det en fråga som ska ställas till redaktionen – i vilken moderatorerna inte ingår. Vi är utsedda av red och har inte särdeles mycket (typ nada) att säga till om sajten och hur den sköts.

För det andra tycker jag att du har fel i sak, om du ursäktar. Vi håller bra koll på vad som pågår i forumet, med hjälp av alla de som anmäler eller bara uppmärksammar när saker börja flippa ur. Ett stort problem, i mitt tycke iaf, är att en del medlemmar inte alltid följer moderatorernas uppmaningar. Det beror delvis på att vi har ganska begränsade befogenheter och möjligheter. (Jag skulle t.ex. önska att vi kunde sätta en medlem i karantän tills redaktionen hade tid att kolla lite närmare på hans eller hennes medverkan i forumet.)

Och så är det ju ett underligt fenomen, åtminstone som det verkar vid första anblicken relaterad till månens cykler, att det sker plötsliga utbrott av pajkastningstrådar och andra där det rasar en massa känslor. Sedan är det lugna gatan i dagar, t.o.m. veckor, innan nästa omgång bryter ut.

• Isolde

Jag instämmer med MuminMys bedömning. Och att tonen är lite hetsig ett tag gör inte automatiskt att det bryter mot reglerna, de flesta intressanta diskussioner brukar ha hetsiga perioder. Anmäl hellre inlägg separat.

• Isolde

Nej, vi kan inte se vem som skrivit ett anonymt inlägg. Har aldrig kunnat, kommer aldrig att kunna. De enda som kan koppla anonyma inlägg till ett specifikt nick är redaktionen.

• Isolde

Lövet, anmäl!

Prinzess, PLUStjänsten är på gång, och närmar sig tydligen med stormsteg. Vad vi har fått veta handlar det om en något större "renovering" av FL än vad man kan tro, så det har tagit lite mer tid än beräknat var. Något datum är inte satt.

• Isolde

Nej lövet2, det blir detsamma som att diskutera enskilt ärende.

• Isolde

Korallen, som Patrik en gång förklarade det för mig:

Förut fanns ett filter för "fula" ord och liknande. Efter en del klagomål – på en sån här sajt snackas ju en hel del sex och underliv, liksom – inaktiverade Patrik filtret. Dock finns det en bugg som gör att filtret fortfarande reagerar på några ord men ändå släpper igenom inlägg med dem i. Det "inaktiv" som blir synligt i såna fall syftar alltså inte på inläggsskrivaren, inlägget eller ens ordet i sig, utan på filtret.

• Isolde

Mrs Boa, du anmäler trådstarten (välj "övrigt" i rapportlistan) och talar om att du vill att vi ska kolla tråden i sin helhet.

• Isolde

Gå till tråden och klicka på den röda handen i det övre högra hörnet i trådstarten (det första inlägget). Då kommer du till rapporteringsformuläret. Välj ett ärende i listan, förslagsvis "övrigt" längst ner, skriv i ditt nick i fältet för namn och din mejladress för det fältet. (Du behöver inte fylla i adressen, men gör du inte det får du inte veta vad som händer! ) Skriv sedan en motivering i Motivera/kommentar-fältet, t.ex.: "Den här tråden känns lite otrevlig, kan ni kolla på den?" Specificera gärna vad du tycker är otrevligt!

• Isolde

fipa2, om du tycker att någon moderator felaktigt tagit bort en tråd ska du överklaga ärendet till redaktionen. De är de enda som kan göra något åt saken.

Svar på tråden Moderatortråden