• Isolde

Moderatortråden

Junija,

Vi vet inte så mycket där, men har framfört ungefär samma funderingar till tjifen. Det finns en risk att det blir lätt struligt …

• Isolde

Annolunda, det gör inget om du har fel. Vi kollar förstås saken noggrant, och är vana vid att göra såna undersökningar.

• Isolde

Vad gäller saker från 1 oktober vet jag inte hur landet ligger, men gäller det gamla saker (d.v.s. från innan överklagandeformuläret kom till) finns det stor risk att överklaganden har försvunnit i de bergskedjor av mejl som redaktionen dränks i. Tyvärr.

Ewis, tekniskt sett nej. Moderatorerna kan bara förklara (i bästa fall), aldrig ändra ett eventuellt felaktigt beslut. Men om du har fått ett svar från en moderator, ett som du är nöjd med, finns det väl ingen poäng med att överklaga. 

• Isolde

Gudars, jag minns inte när formuläret infördes. Någon?

Men de som vet med sig att de mejlat en överklagan kan gott göra om det i formuläret – men påpeka då att ni mejlat tidigare om samma ärende så att det inte blir dubbelarbete för tjifen.

• Isolde

Brokig, nu börjar du själv komma väldigt långt in på enskilt ärende!

Som du vet är det en moderator som har startat tråden. Därför får man nog ge oss liiite förtroende när det gäller hur vi hanterar frågor i tråden.

• Isolde

HuldaStina, om någon moderator går in i rapportlistan precis efter att du rapporterat och ärendet är ett tydligt och okomplicerat ett, kan det ta ungefär 30 sekunder att få ett ärende utfört.

• Isolde

Polkagris, jag tror inte att vi har blivit hårdare – reglerna har iaf inte ändrats. Det kan finnas grunder till att "trevliga" trådar tas bort som inte är synliga för alla de som deltar i dem.

När trådar som du upplevt som pajkastning legat kvar kan det bero på två saker: 1) ingen har anmält dem och ingen moderator har snubblat över dem; 2) moderatorerna har inte gjort samma pajkastningsbedömning som du.

Orsak 1) är vanligast, men orsak 2) är inte så ovanlig som man skulle kunna tro. Några medlemmar är känsligare än andra för stämningar i trådar och misstar kanske en hetsig diskussion för påhopp och kränkningar.

Nu vet jag förstås inte alls vilka trådar du har i åtanke (och vi diskuterar ju inte enskilda ärenden heller), men det är de möjligheter som dyker upp i mitt huvud.

• Isolde

Fipa2, det skulle i så fall bero på att det var olika moderatorer som har bedömt fallen.

Tyvärr kan det bli "orättvist" när det handlar om gränsfall. Vi har alla lite olika toleransnivå.

På Giz fråga har jag inget vettigt svar alls!

Svar på tråden Moderatortråden