• Isolde

Moderatortråden

Lövet2, den här diskussionen lämnar jag över till någon annan moderator som har bättre känsla för det där med OT.

Iors syster och Junija,
    Det är ju tråkigt att ni upplever det så, men det är väldigt svårt att säga något specifikt utan att få några exempel på vad det handlar om. Och sådana får vi ju inte ta här i forumet.

Man ska naturligtvis följa alla regler, enligt bästa förmåga! Tyvärr är sällan alldeles solklart om något inlägg bryter mot en regel, och ofta blir det tolkningsfall när det balanserar på gränsen. Och så är vi, som jag sa tidigare, olika människor med olika referensramar och toleransnivå. Det går inte att komma ifrån med flera olika moderatorer.

Sedan kan det ju faktiskt vara så att moderatorerna är ense om att det som du som enskild medlem tycker är ett solklart fall av t.ex. påhopp inte är det ...

Vad gäller de "lama nekandena" kan du nog inte alltid skylla på oss – det är orealistiskt att vi ska skriva utförliga nekandemeddelande på samtliga ärenden, utan vi använder oss av de standardmeddelanden som finns i systemet.

• Isolde

Röd drake, åtminstone vi moderatorer är högst medvetna om dina teorier. Du borde i din tur vara medveten om att vi tycker att du ska ta den diskussionen med redaktionen.

• Isolde

Dina inlägg ignoreras inte, och du är mycket välkommen att ställa frågor här precis som alla andra.

Du har redan frågat varför … vadå? Jag hänger inte riktigt med – menar du varför du inte får svar från redaktionen?

• Isolde

Röd drake:

Tid på överklagan: jag tror mig minnas att det officiellt ska handla om 2–3 veckor. Men du och vi och alla här vet att det inte har fungerat särskilt bra på länge. Det hindrar oss i vårt modererande och vi önskar precis som alla som överklagar att vi snabbt kunde få besked när vi gör något som inte överensstämmer med hur redaktionen tänkt sig att reglerna ska tolkas. Men det är inget vi rår över, och inget vi kan göra för att snabba upp processen.

Vad gäller din andra fråga har jag redan besvarat den i mitt svar till Junija och Iors syster tidigare idag. Jag citerar mig själv:

Man ska naturligtvis följa alla regler, enligt bästa förmåga! Tyvärr är sällan alldeles solklart om något inlägg bryter mot en regel, och ofta blir det tolkningsfall när det balanserar på gränsen. Och så är vi, som jag sa tidigare, olika människor med olika referensramar och toleransnivå. Det går inte att komma ifrån med flera olika moderatorer.

Sedan kan det ju faktiskt vara så att moderatorerna är ense om att det som du som enskild medlem tycker är ett solklart fall av t.ex. påhopp inte är det ...

• Isolde

Ursäkta mig, Röd drake! Här sitter jag och filar på ett svar som ska ge dig de upplysningar som du efterfrågar, och så har du mage att komma med ett surt "jag väntar fortfarande på ett svar"! ÅTTA minuter efter att du skrev din fråga!

Mycket dålig stil!

• Isolde

Vad gäller enskilda medlemmar som svarar på frågor som de faktiskt vet svaret på, tycker moderatorerna att det är bra. Eftersom, som de flesta förstår, det inte kan finnas moderatorer tillgängliga i tråden varje sekund.

• Isolde

Ralleröj,

Du ska inte starta en tråd om saken, då det räknas som att diskutera enskilt ärende vilket inte är tillåtet här. Det du ska göra är att fråga i tråden här om någon moderator kan svara på en fråga som du skickar i inboxen.

När en moderator skriver under med /Moderator är det för att poängtera att man svarar just i egenskap av moderator och inte som enskild medlem. Jag brukar sällan skriva under i den här tråden, men däremot när jag skriver moderatorinlägg i andra trådar.

Förstår f.ö. inte vad uppståndelsen är när det handlar om medlemmar som är snälla och hjälper till att svara på en fråga. Det har funkat alldeles utmärkt hittills, tycker jag (och säkert övriga moderatorer).

• Isolde

Även moderatorer får vara dryga. Den som misstänker att en moderator säger något som bryter mot FL:s regler ska naturligtvis anmäla det inlägg där det förekommer, men just dryghet är inget regelbrott.

Mycket av den diskussion som blossat upp angående "vanliga" medlemmars medverkan i moderatortråden är onödig. Ingen av oss moderatorer brukar ha några invändningar mot vad våra hjälpsamma medlemmar säger angående regeltolkning.

Vi har inte heller gått någon kurs i FL:s regler eller nåt, utan får som alla andra tolka reglerna efter bästa förmåga. Något som man upptäcker efter mycket modererande är att det sällan är så enkelt att avgöra huruvida något t.ex. är ett påhopp som man kan tro vid en första anblick.

Moderatortråden är den tråd här på FL som är bäst bevakad av moderatorerna, och dyker det upp tvivelaktiga inlägg brukar vi vara rätt snabba på att upptäcka dem. So, fear not. Dyker det upp något inlägg där regeltolkningen blir lite sned kommer vi att kommentera och rätta det.

• Isolde

Onödigt? Det är det ju förstås inte – moderatorerna ska kunna reglerna och följa dem. Däremot finns inget krav på oss att vi ska vara några "supermedlemmar" och alltid vara snälla och trevliga trots att folk är otrevliga mot oss. Vi har fått otvetydig information från redaktionen om att vi får bete oss som vanliga medlemmar. I det tycker jag nog kan ingå att vissa att man blir sur eller ledsen när någon säger något mindre välbetänkt om ens person eller den uppgift man utför.

Jag tycker att vi slutar den här diskussionen nu – den leder ingenvart.

Fipa2, vi behandlar förstås inte ärenden som berör oss själva. Det finns ingen spärr, men det det syns å andra sidan i den avklarade rapporten.

Giz, man får inte diskutera enskild medlem på ett negativt sätt, punkt slut. Man får inte heller i forumet kritisera moderators beslut eller behandling av ett ärende. Men det är ofta gränsfall – om ni diskuterar att jag formulerade mig konstigt i något inlägg i den här tråden tycker jag inte att det är ett regelbrott generellt sett. Däremot är det kanske inte så trevligt.

• Isolde

Ewis, jag som har läst inlägget som det refereras till och som dessutom har kontakt med den moderator det handlar om kan garantera att hon inte är arg över att det går åt tid att vara moderator. Cross my heart and hope to die! Hon var ledsen över att det finns en del som ställer helt orimliga krav på moderatorerna, varav ett är att moderatorerna ska vara "alltid redo".

Och trots vad alla verkar uttrycka i den senare delen av diskussionen här, är det ingen vag känsla utan en realitet. Vi har alla varit med om att få irriterade frågor om varför vi aldrig gör något åt en situation, trots att det kanske gått högst någon timme sedan vi blev uppmärksammade på problemet.

Svar på tråden Moderatortråden