Moderatortråden
Moonis: sponant säger jag "oj då" inte så bra. Men när jag funderar på vilka regler den skulle bryta mot blir jag mer tveksam...
www.familjeliv.se/Forum-3-100/m6502040.html
Kanske mina kollegor vill säga sitt?
Moonis: sponant säger jag "oj då" inte så bra. Men när jag funderar på vilka regler den skulle bryta mot blir jag mer tveksam...
www.familjeliv.se/Forum-3-100/m6502040.html
Kanske mina kollegor vill säga sitt?
MBP: Det är en jättesvår avvägning, och vi studerar varje fall noga. Riktlinjerna är att "hellre fria än fälla" dvs är det inte en solklar uppmaning ("bryt dig in och slå sönder hans hem" eller "du kan lura soc genom att...") så ska vi inte utdela varning. Vi har också möjlighet att a) ge en tillsägelse eller b) radera inlägget utan åtgärd.
Problemet med vissa inlägg är att ett borttagande KAN ge mer uppmärksamhet åt den, ofta provocerande, kommentaren, vilket leder till mer negativ uppmärksamhet. I sådana fall väljer vi ofta att låta inlägget ligga - om vi bedömer att det inte gör någon större skada.
Punkten "uppmaning till brott" finns egentligen för att redax ska kunna skydda sig gentemot "rättsvårdande myndighet", dvs de vill inte att sajten ska bli tillhåll för div. kriminella grupperingar. Det vi, hyfsat laglydiga, medborgare tycker är förskräckligt är, i de sammanhangen, ofta ganska oskyldigt.
Hoppas du fått lite mer klarhet i hur vi hanterar den typen av inlägg.
/Moderator
Felicia6: Det är inte direkt vanligt att medlemmar får varningar och byter nick
Det redax nu gör är att de är MER uppmärksamma på sånt beteende än de varit innan, så man inte ska kunna komma undan genom att hålla på och registrera om sig hela tiden.
Vissa anmälningar är lite svårare så då vill vi diskutera lite först, eller de kanske kräver lite detektivarbete och man inte har tid med det just då... men alla behandlas, förr eller senare
piffan: ett troll utmärks av att det är en person som har ett fritt förhållande till sanningen och som mest är ute efter att uppröra och provocera. Att uppge falska registreringsuppgifter är inte tillåtet. Hör gärna av dig privat till någon moderator om du har information du tycker vi behöver
Tussetösen: är du fotograf har du rätten till dina bilder ( i stora drag)
Jefa: det där är rätt komplicerat men i princip "ja".
Länk?
Jennie: Jag tycker att ämnet som sådant kan få finnas under föräldrar men pratar man om specifikt fall ska det finnas i känsliga rummet, självklart krävs lite diskretion från dem som diskuterar detta, hänsyn till de som är mer känsliga bör tas.
/Moderator
Jennie: trådar om PSD kan ju även vara lugnande
Men jag skulle tro att gränsen för vad som är provocerande hamnar rätt lågt i det ämnet... men då får vi titta på det från fall till fall... Om en användare blir illa berörd får vi moderatorer titta på den och se om den ev. ska flyttas till KR (förlorat barn i så fall). Missfallstrådar däremot ska vara under KR och ingen annanstans (enstaka inlägg i en tråd som berör ämnet godkännes).
Takt och god ton är alltid att rekommendera när man pratar om ämnen som, för många, är svåra att hantera.
hanna sl: Nu när vi är så många moddisar är det nästan svårt att svara på
men ärendenumren går ju i nummerordning så anmäler du ofta får du ju själv en bra uppskattning
Fullmåne gör i alla fall att antalet anmälningar och bortttag ökar med ett par hundra procent

för tänk lite, hur skulle det gå till, skulle man anmäla sig som frivillig att bli påhoppad då
eller vilka skulle vara fair game?
Reglerna gäller i alla lägen, men du kan ju skrika högt hemma om du vill