• Anonym
    Äldre 27 Nov 14:54
    27651 visningar
    15 svar
    15
    27651

    hur vet jag att det inte är fostervatten som sipprar?

    i ett par dagar nu har jag fått extrema flytningar, vet inte om det är det men ändå. Har haft det under hela gravdititen nästan. Det liksom rinner till.
    Men nu de senaste dagarna känns det liksom som att jag kissar på mig och jag måste fort dra ner trosorna och torka både i trosa och underliv.
    jag är i vecka 36.

    hur vet jag om det är flytningar eller fostervatten?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-27 14:56
    det kommer så mycket att trosorna blir blöta igenom. och ibland om jag har tunna mjukisbyxor på mig kommer det typ igenom dem med.

  • Svar på tråden hur vet jag att det inte är fostervatten som sipprar?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 14:57
    #2

    okej, men det luktar typ ingenting.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 15:00
    #4
    Kerstin W skrev 2010-11-27 14:59:05 följande:
    Hej! Jag skulle använda en binda och ta med den till bm /läkaren så att de kunde känna på doften (det luktar havsvatten) om det är fostervatten eller ej. Först tyckte jag det verkade lite väl pinsamt men det visade sig att det var toppen för jag läkte faktiskt fostervatten vilket inte var synligt men med hjälp av bindan kunde de bekräfta att det var så.
    okej tack för ditt tips. Det ska alltså lukta hav om det är fostervatten?

    kan det på nåt sätt vara "farligt" om det skulle sig visa att det är fostervatten jag läckt nu i flera dagar? liksom att man borde kollat upp det tidigare för att förhindra tex att barnet får en infektion eller så?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 15:13
    #6

    jag har just nu i en binda och ska lukte på den efter några timmar.
    vad kan hända om det är fostervatten? kan bebisen DÖ om det rinner ut för mycket?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 15:39
    #8
    tiptoe skrev 2010-11-27 15:27:34 följande:
    Nej det bildas hela tiden nytt fostervatten så det är ingen fara  De kommer även be dig kolla färgen på vattnet, fostervattnet ska vara genomskilning eller svagt rosa, är det någon annan färg så kan bebisen ha bajsat i vattnet vilket inte är bra eftersom det då finns en infektionsrisk..

    Jag goglade lite på lukten, och det står lite olika antingen att det ska lukta sött eller hav om det är fostervatten. Men själv tyckte jag det luktade lite sött och jag kände defentivt att det inte var urin.. Flytningar brukar ju vara lite "tjockare" i konsistensen, fostervatten är som vatten..
    ja dessa flytningar är som vatten och genomskinliga. får se hur färgen ser ut på bindan sen.

    men hur fasiken avgör man om det luktar sött? skitsvårt ju
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 15:56
    #9

    i bindan ser det gult ut.

  • Anonym
    Äldre 27 Nov 16:39
    #11

    Om det luktar diskmaskin så är det fostervattenSkrattande

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 16:48
    #12
    tiptoe skrev 2010-11-27 16:33:05 följande:
    Urin antar jag du vet hur det luktar, så det kan du nog säkert lätt avgöra om det är eller ej, är ju väldigt vanligt att man läcker lite urin oxå i slutet.. Men om du är osäker på fostervatten eller flytningar så ring förlossningen och prata med dem hur de vill du ska göra, speciellt om  du är säker på att det inte är urin och om det nu inte är genomskilning eller lite rosaaktigt.
    jag luktade lite snabbt (svårt att böja mig ner) och det luktade inte urin. Ska lukta noggrannare sen när jag tar bort den.

    nör jag har svarta trosor på mig ser det genomskinligt ut, men i bindan gult. Iofs har jag inte fått sådär att det känns som att det bara rinner ut POFF liksom, sen jag satte på mig bindan. Så detta kan ju vara vanliga flytningar också.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 14:56
    #15

    idag luktade det faktiskt lite hav vet inte om det var servetten jag använde som gjorde det..hmm. jag har tid hos bm imorgon, ska ta upp det med henne då.

Svar på tråden hur vet jag att det inte är fostervatten som sipprar?