• Anonym (gravi­d igen)
    Äldre 28 Nov 14:04
    18136 visningar
    22 svar
    22
    18136

    gravid direkt efter sen abort

    Hej,
    Jag gjorde en sen abort för snart sex veckor sedan på grund av icke livsdugligt foster. Nu har jag testat positivt igen. Jag har testat varje dag i nästan två veckor och strecken blir starkare och starkare. Nu tror jag inte strecket kan vara starkare så jag är ganska säker på att det är en ny gravididitet. Är det någon mer som blivit gravid direkt efer sen abort eller sent missfall, utan mens imellan? Hur gick det för er? Själv är jag jätteorolig och förväntar mig att denna graviditet ska sluta i missfall eftersom jag blev gravid så fort. Jag klandrar mig själv som inte skyddade mig, enligt läkaren ska man vänta en mens innan man försöker bli gravid igen. MItt psyke är inte heller det bästa, tror att jag fortfarande inte riktigt kommit över förlusten av det foster vi tog bort.

  • Svar på tråden gravid direkt efter sen abort
  • Anonym
    Äldre 28 Nov 14:10
    #1

    Jag tror du visar pos efter ditt missfall. Man kan visa pos i hela 9 veckor, särskilt efter en sen abort....

  • Some
    Äldre 28 Nov 14:16
    #2

    Att testerna visar starkare tyder absolut på att det är en ny graviditet.
    Att man ska vänta en mens emellan handlar mest om att det ska bli enklare att hålla koll på hur långt gången man, inte att det skulle vara dåligt/riskfyllt med en graviditet.

  • Tre små grodor
    Äldre 28 Nov 14:17
    #3

    Blir testen starkare och starkare så borde det vara en ny grav, annars blir det ju svagare.

  • Anonym (gravi­d igen) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 14:21
    #4

    Anonym:
    Jo, jag vet att man kan testa positivt efter missfall och efter abort men mitt streck har blivit starkare, vilket måste bevisa att mitt hcg ökar. Jag har dessutom testat negativt imellan. Kan man verkligen få en hcg-stegring så sent efter aborten? Nu är mitt streck stargkare än kontroll-strecket (testar med stickor och jag har testat minst en gång om dagen i nästan två veckor eftersom jag själv tycker det skulle vara underligt om jag blivit gravid så snabbt).

  • Some
    Äldre 28 Nov 14:23
    #5
    Anonym (gravid igen) skrev 2010-11-28 14:21:37 följande:
    Anonym:
    Jo, jag vet att man kan testa positivt efter missfall och efter abort men mitt streck har blivit starkare, vilket måste bevisa att mitt hcg ökar. Jag har dessutom testat negativt imellan. Kan man verkligen få en hcg-stegring så sent efter aborten? Nu är mitt streck stargkare än kontroll-strecket (testar med stickor och jag har testat minst en gång om dagen i nästan två veckor eftersom jag själv tycker det skulle vara underligt om jag blivit gravid så snabbt).
    Nej hcg:t stegras inte efter en avslutad graviditet. Och har du testat negativt och nu testar positivt så är det definitivt en ny graviditet.
  • Anonym (gravi­d igen) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 14:30
    #6

    juni:
    Jag är jätteglad över att vara gravid igen men jag kan inte njuta över mitt plus eftersom jag bara går omkring och väntar på ett missfall. Är du säker på att min missfallsrisk inte är högre?  Jag gjorde ju ändå en tvåstegsabort, det måste väl vara en ganska stor påfrestning för kroppen? Jag har dessutom fått rosa flytningar vid två tillfällen, det fick jag inte vid mina tidigare graviditeter (visserligen var jag inte orolig då så jag stirrade nog inte lika noga i mina trosor då).

  • Some
    Äldre 28 Nov 14:34
    #7
    Anonym (gravid igen) skrev 2010-11-28 14:30:00 följande:
    juni:
    Jag är jätteglad över att vara gravid igen men jag kan inte njuta över mitt plus eftersom jag bara går omkring och väntar på ett missfall. Är du säker på att min missfallsrisk inte är högre?  Jag gjorde ju ändå en tvåstegsabort, det måste väl vara en ganska stor påfrestning för kroppen? Jag har dessutom fått rosa flytningar vid två tillfällen, det fick jag inte vid mina tidigare graviditeter (visserligen var jag inte orolig då så jag stirrade nog inte lika noga i mina trosor då).
    Nej enligt den infon jag fick från min läkare efter mitt (visserligen tidiga) mf var att ett mf inte ger högre risk för mf nästa gång. Jag har heller aldrig hört att det är högre risk att det blir mf om man blir gravid direkt efter en abort.
    Rosa flytningar är jättevanligt. Blödningar sker i upptill 40% av de friska graviditeterna.

    Har du möjlighet att göra vul sen? Bästa är att göra det i vecka 7+, så man kan se hjärtat.
  • Lizzyy
    Äldre 28 Nov 14:38
    #8

    Vår son blev till 2 1/2 vecka efter missfall som slutade med skrapning och några enheter blod.. Kroppen har lättare att bli gravid efter mf. Doktorn sa till oss att allt var ok med att bli gravid så fort inpå

  • Anonym (gravi­d igen) Trådstartaren
    Äldre 28 Nov 14:41
    #9

    Jag ska till läkare på tisdag för att se hur långt gången jag är. Det är viktigt för mig att få veta ganska exakt så att jag kan göra NUPP. (Mitt förra graviditet slutade i en abort på grund av en allvarlig kromosomskada som upptäcktes på NUPP).Jag tror att jag är i 5 + 0 men jag kan ju omöjligt vara säker eftersom jag inte vet när jag haft ägglossning. Det vore konstigt om jag vore kortare gången eftersom jag testade svagt + för redan 11 dagar sedan.

  • Some
    Äldre 28 Nov 14:43
    #10

    Vad bra att du får läkaruppföljning. Det låter rimligt att du är 5+0. Hoppas läkaren gör vul och att du får se att allt är precis som det ska.

Svar på tråden gravid direkt efter sen abort