Överlevnadsbarn
Åh vad jag känner igen mig! Min dotter började sitt liv som ett otroligt ängsligt barn. Om hon somnade i vagnen så räckte det med att jag gick från grus till asfalt eller tvärtom för att hon skulle vakna. Den där mycket om att "barn tar den sömn de behöver" och "bebisar kan sova igenom allt" krossades totalt. Jag låg stel som en pinne på natten eftersom jag visste att minsta rörelse skulle väcka henne. Körde en bil förbi så vaknade hon. Om jag skulle beskriva hur känslig hon är och hur ängslig och spänd det lilla livet är så hade det blivit en tjock bok. Men jag kan hantera min dotter, det jag har svårt för är att få min omgivning att acceptera henne som hon är. Folk tror att jag "daltar" med henne, att jag överdriver hennes utbrott och hennes känslighet. Sanningen är att de ofta inte har en aning om hur det är att ha ett överlevnadsbarn. Jag känner att jag inte orkar fler barn, jag älskar min dotter men jag vill inte ha fler!
"One of the hardest things for parents of high need children is handling criticism from people they value. The parents are already struggling with feelings that their baby's personality is all their fault, that they are not good parents, and that their child is misunderstood. They are often made to feel embarrassed and apologetic for their child."