Inlägg från: Mimsing |Visa alla inlägg
  • Mimsing

Överlevnadsbarn

canmamma skrev 2011-03-03 14:51:06 följande:
    Nu har jag ju själv fått en son till och visst är det stor skillnad! Även om han inte sov självständigt för fem öre så har han ett helt annat temperament. Han kunde "gnälla" och var liiite missbelåten till skillnad från storebror som var apförbannad eller strålande glad med få nyanser däremellan.
    Det där är intressant - min äldsta är också en överlevare, och hon gick från lugn till tokledsen på ingen tid alls. Inga mellanting. Andra föräldrar sa alltid "ja, man hör ju skillnad på bebisens skrik, om den är hungrig, trött osv" Typ. Jag gjorde aldrig det. Och kände mig som världens sämsta mamma. Nu när jag fått en till så inser jag att alla bebisar inte blir tokledsna på en gång och att det inte var mig det var fel på (tror jag)...

Hur var det för er andra, var era barn nyanserade skrikare, eller var de också hysteriska mer eller mindre på en gång?

Bra tråd förövrigt! 
  • Mimsing
    vittra skrev 2011-03-11 21:27:50 följande:
    Håller just på att läsa boken "The highly sensitive child" som stämmer mer in på den typ av känslighet som vår dotter har, bla fann jag att ett av kriterierna där är att barnet "prefers quiet play" vilket stämmer precis in på vår dotter. Men det är ju däremot raka motsatsen till Sears defintion att de är hyperaktiva och "intensiva" i sitt lekande.

Jag känner igen stora delar av den forskning man refererar till i boken om just personlighet och temperamentsskillnader, och mycket i början av boken bygger också på att det finns olika former av "high need" och man får olika frågeställningar utifrån olika teorier och "defintionsscheman" som hjälper till att skapa en tydligare bild av barnets temperament och personlighet. Har inte hunnit läsa så mycket ännu men den verkar väldigt bra och genomgripande! En tjock bok som nog tar sin tid att läsa

Förövrigt lärde jag mig också något nytt om mig själv, nämligen detta att jag inte klarar av skavande lappar i kläderna, jag får nästan alltid klippa bort sånt framförallt om det är linnen! Jag har ju anat sedan dottern föddes att hon nog har fått temperamentet från mig, men att sådana här små detaljer också kan få sin förklaring i medfödda skillnader är oerhört intressant! Även att jag är mycket känslig för solljus osv vilket också verkar vara typiskt. Man lär sig något nytt hela tiden!
    Så alldeles otroligt intressant. JAg har också en High need dotter som också tillhör de som "prefers quit play" och som iakttar världen mycket noga och grundligt mer än röjer runt.  Jag har däremot aldrig gjort kopplingen (såklart) till min egen nästan sjukliga ljuskänslighet, måste ha solglasögon även molniga sommardagar, och kan aldrig äta lunch med kollegorna på sommaren när de vill sitta ute, och jag helst håller mig inne... Låter som en bok jag måste läsa. Är det den här?: www.adlibris.com/se/product.aspx 
  • Mimsing
    Makadam skrev 2011-05-10 20:02:12 följande:
    Utan att ha läst i tråden tidigare;
    jag tror att det rä skillnad på föräldrar och föräldrar, d v s samma person från första gången manblir mamma/pappa till en andra och ev tredje, fjärde gång.
    Jag menar inte att det inet är skillnad på barn, men jag tror att det kan ligga (mer?) hos föräldern och dennes lugn, attityd, känsla, etc.
    Faktiskt en inte speciellt trevlig kommentar i en tråd som handlar om överlevnadsbarn och hur otillräcklig man ofta känner sig som förälder. Gör om och gör rätt.
Svar på tråden Överlevnadsbarn