Inlägg från: santana01 |Visa alla inlägg
  • santana01

Överlevnadsbarn

Har följt den här tråden ett tag och kommer hit för att hämta lite kraft...

Min dotter är 4,5 månad och en underbar tjej, men definitivt ett överlevnadsbarn. Som någon sa känns det jättejobbigt att sitta i föräldragruppen och se hur alla andra har små loja bebisar som ligger i knät och leker nöjt med någon leksak eller somnar i famnen medan min tjej ryter och vrider sig.

Sömnen är nog det absolut värsta, det blir bättre och bättre men det beror på att all min vakna tid går åt till att försöka lära mig tyda hennes signaler och hitta små knep. Min barnmorska på mvc sade i all välmening: "vissa barn är så. Ett av mina tre ville aldrig somna, vi fick buffa henne i rumpan och ibland räkna ända til hundra innan hon somnade!" och jag tänkte för mig själv - bara hundra...och jag skulle inte ens kunna få henne att ligga still så jag kunde buffa.

Tack för citatet ovan om andras kommentarer, det är verkkligen bland det jobbigaste. Ofta drar jag mig för att träffa folk nu eftersom jag inte orkar med deras "goda råd".

Det var också intressant att läsa om komplicerade förlossningar och överlevnadsbarn, jag blev igångsatt och det gick verkligen våldsamt snabbt när det väl kom igång - har ibland undrat om det skulle blivit bättre om hon fick komma ut när hon själv ville...Men det kanske är dumt att tänka så, det kan ju leda till andra medicinska problem.

Jag har lite tid för att skriva nu eftersom min sambo är ute på promenad med lillan för att jag ska få ta igen mig lite eftersom jag var nära ett sammanbrott i morse...Men nyss ringde han från mobilen och skrek desperat "vad f@n ska jag göra, hon bara skriker och skriker!! och jag hörde henne i bakgrunden. Men nu fick jag ett sms att hon somnat, så han skulle fortsätta gå en stund till...

• santana01
    Dagsmeja skrev 2011-03-09 16:30:57 följande:
    Raising your spirited child - har ni läst den? Den var vår bibel när sonen var liten, det var så underbart att läsa en bok där han var helt normal! Vi fick mycket hjälp och tips på hur vi skulle hantera olika situationer och främst hur vi skulle hjälpa honom att hantera dem. Det jag tyckte så mycket om var att det inte handlade om att förändra honom, utan att hjälpa honom att hantera sitt sätt att vara.
    Tack för tips, har beställt den!
  • santana01
    annojb skrev 2011-04-08 19:56:32 följande:
    haha, ja... känner igen det där väldigt mkt! Medans de andra mammorna satt med sina nöjda och sömndruckna bebisar i sin famn, fick jag gå omkring med min storögda och nyfikna dotter i rummet och gunga henne, alternativt sitta med tuttarna ute och låta henne ha fri tillgång till att amma när hon behagade, för att få en lugn stund. ;O) 

Skönt att hon somnade i bilen, ett steg framåt! :O) 
    Era döttrar låter exakt som min!

Jag tror jag bara har skrivit någon gång i den här tråden, men följer den slaviskt eftersom det är så intressant att läsa vad ni andra skriver, och ibland nästan terapeutiskt när man har en sån dag när man nästan inte orkar längre...
  • santana01

Vilken bra artikel! Min dotter är nu 6 och en halv månad - och det har faktiskt börjat bli lite lättare att få henne att somna nu. Jag tror det delvis kan bero på att hon blivit väldigt rörlig och tröttar ut sig mer. Sen har det förstås mycket med den mentala utvecklingen att göra förstås - jag tror hon har en ganska lugn period just nu.

Hennes pappa jobbar ofta kväll och förut när det var som värst med nattandet tyckte jag det var jättejobbigt. Tyvärr har det också lett till att det bara är hos mig hon kan somna. Nu jobbar han inte lika ofta, men jag märker att hon somnar mycket lättare och fortare när vi är ensamma hemma - antagligen blir hon överstimulerad när hon ska sova och han är här...Han har också en tendens att vilja leka med henne in i det sista, trots att hon egentligen börjar bli trött och det är dags att varva ner. Jag tror jag ska visa honom den där artikeln så kanske han förstår lite bättre (och jag slipper låta som en gnällkäring som avbryter "det roliga" varje kväll)!

• santana01
    Peki skrev 2011-08-19 13:03:19 följande:
    Jag tror inte du behöver tycka synd om henne. Är hon ett överlevnadsbarn ser hon nog till att få ha det som det är bra för henne . Möjligtvis om dig däremot som inte får någon tid för dig själv *vet*
    jennie88 skrev 2011-08-25 20:21:09 följande:
    J Men inte förrän nu, när han börjat på förskolan, så har jag förstått att det ju är en enorm tillgång. Jag behöver ju aldrig vara orolig att han inte får den uppmärksamheten han behöver. Då drar han ju bara igång alarmet! Jag har alltid varit otroligt osäker på varför han är missnöjd (många gånger har man nästan slagit numret till akuten) men nu så tar jag det mer med ro. Det är ju helt enkelt sådan han är. Det är också mycket lättare nu när han är större och förstår mer, när man kan förklara att "jag vet att du vill ha det så, men nu går det inte" och vara beredd med en kram när gråten blir för outhärdlig. Jag har märkt att ju mer jag förstår mig på honom (vilket inte innebär att han alltid får som han vill) desto lugnare är han och desto kortare varar utbrotten. Under sonens första levnads halvår så undrade jag vad jag hade gjort för att förtjäna en sådan jobbig unge (ursäkta språket, men ärligt) men nu så är jag så himla glad att jag har en sån otroligt empatisk och känslig liten kille när det finns så mycket känsokalla människor i världen! Vem vill ha ett barn som bara vill behaga alla andra hela tiden?
    Vad bra ni uttrycker det! Det är såhär jag ska försöka se på det, så blir det lite lättare!Solig
Svar på tråden Överlevnadsbarn