Överlevnadsbarn
Har följt den här tråden ett tag och kommer hit för att hämta lite kraft...
Min dotter är 4,5 månad och en underbar tjej, men definitivt ett överlevnadsbarn. Som någon sa känns det jättejobbigt att sitta i föräldragruppen och se hur alla andra har små loja bebisar som ligger i knät och leker nöjt med någon leksak eller somnar i famnen medan min tjej ryter och vrider sig.
Sömnen är nog det absolut värsta, det blir bättre och bättre men det beror på att all min vakna tid går åt till att försöka lära mig tyda hennes signaler och hitta små knep. Min barnmorska på mvc sade i all välmening: "vissa barn är så. Ett av mina tre ville aldrig somna, vi fick buffa henne i rumpan och ibland räkna ända til hundra innan hon somnade!" och jag tänkte för mig själv - bara hundra...och jag skulle inte ens kunna få henne att ligga still så jag kunde buffa.
Tack för citatet ovan om andras kommentarer, det är verkkligen bland det jobbigaste. Ofta drar jag mig för att träffa folk nu eftersom jag inte orkar med deras "goda råd".
Det var också intressant att läsa om komplicerade förlossningar och överlevnadsbarn, jag blev igångsatt och det gick verkligen våldsamt snabbt när det väl kom igång - har ibland undrat om det skulle blivit bättre om hon fick komma ut när hon själv ville...Men det kanske är dumt att tänka så, det kan ju leda till andra medicinska problem.
Jag har lite tid för att skriva nu eftersom min sambo är ute på promenad med lillan för att jag ska få ta igen mig lite eftersom jag var nära ett sammanbrott i morse...Men nyss ringde han från mobilen och skrek desperat "vad f@n ska jag göra, hon bara skriker och skriker!! och jag hörde henne i bakgrunden. Men nu fick jag ett sms att hon somnat, så han skulle fortsätta gå en stund till...