Överlevnadsbarn
Förresten har ni kollat upp att det inte finns ngt annat som stör sonen också som allergier osv?
Lycka till med Bup tanten!
Jag kände precis som du när det gäller att komma när barnet ropar på en när min son var mindre. Min son är ju snart 2 år och som vittra beskriver nu kan de förstå mer o man kan förklara mer att mamma måste göra klart ngt snart o inte kan bära just nu. Men när min son var i din sons ålder kände jag xakt lika dant. Uppoffrade väldigt mkt av mig själv också att inte laga mat, dusha osv. Kombinerat med min sons dåliga nattsömn o matproblem och krävande (men underbar också såklart) personlighet så har det nog fått mig att bli väldigt frustrerad och nu känner jag att jag måste bryta det här uppoffrande mönstret när han är äldre o försöka ha ett vanlgit familjeliv o inte tassa på tå för att slippa gråt o skrik
En sak som hastigt blev bättre vid drygt ett års ålder var att åka bil. Nu åker han kortare sträckor visserligen ropar han hela tiden vilka sånger man ska spela i bilen men ialla fall... Hela första året gallskrek han så han tappade andan . Det gick inte att åka bil med honom. Det var en fruktansvärd pärs. Men nu accepterar han det i alla fall 20-30 min.
Lova med 3: Vad kul att läsa...
Min son är sjuk nu. Det är han ofta och då vill han bara att jag ska bära honom hela tiden vilket är helt omöjligt. Han sover mest på mig. Det är svårt med gränssättning när barnen är sjuka o hängiga. Samtidigt när man är ensamstående o de är sjuka ofta är det också omöjligt att bära stora barn hela tiden o inte få några min till sig själv. Vissa barn ligger o vilar själva när de är sjuka men min son vilar mest på mig då o helst ska vi gå runt runt dessutom men där försöker jag sätta stopp i alla fall.
Min son har som ett mirakel blivit mkt lättare sista månaderna. Fast inte när han är sjuk då vill han fortafarande bli buren o hela tiden och då använder jag bärsjalen o vara klistrad på mig o missnöjd men annars leker han nu själv mkt mer. Han är 2 år. Och jag tycker det hjälpt oss båda att han kan prata nu. Han sätter ord på sina känslor. Kommer o säger att han är ledsen o jag ska trösta. Eller att han är rädd tex. Om han sitter i famnen en stund kan han själv säga: Nu bra! o vara nöjd igen. Om jag tappar tålamodet i bland när han är just sjuk o gnällig o väldigt krävande säger han åt mig: Mamma Inte skrika! och då inser jag att jag spårat ur o lugnar ner mig. Nu funderar jag bara på att köpa en bättre bärsele till ryggen så jag kan bära honom o göra saker samtidigt. Jag tror jag får acceptera att han kommer vara väldigt krävande i perioder ett tag till men jag ser ju att när han är frisk o mår bra så kommer de där ljusa perioderna då han är mer självständig. Han är väldigt känslig o blir alltid lätt arg när han inte får som han vill men just att vi kan prata om det nu tycker jag hjälper mkt.
Så till ni som har mindre barn kan jag kanske ge lite hopp att det plötsligt kan bli mkt lättare.
För bara några månader sen kunde jag nästan inte dusha om jag inte hade barnvakt eller han sov. Han bara skrek o skulle bli buren o var missnöjd då. Men nu kan jag dusha själv i badrummet. Han kan titta på film eller leka o bara komma in då och då. Helt otroligt! Som sagt det var vid ganska exakt 2 år det vände för oss....
Viljestarkmamman: Oj vad jag känner igen mig även nu i dina beskrivningar. Min son är nu 3 o det har kommit in i en sån här period igen då det är tusen känslostormningar per dag.lite svårt att samsas med andra barn också o svårt att tåla ngn säger åt honom på skarpen. Jag vill bara att allt ska flyta på och det ska vara lätt men så lätt är det inte alltid. Man får försöka att inte bli uppstressad av alla utbrott o allt krävande.svänger jag vagnen åt fel håll blir han arg, svarar jag inte på en gång el svarar jag inte det han tänkt sig blir han arg, han vill jag ska leka med honom men dirigerar leken o gör man inte hur han tänkt sig(man kan ju inte läsa tanker) så blir han arg....bara för att ta ngra exempel. Sen är ju det ju inte så roligt med måsten som att klä på sig , få honom med till dagis o hem etc