Nafi83 skrev 2010-11-29 23:38:18 följande:
Vilken hostmedicin/slemlösande medicin kan man ta som gravid? Finns det något receptfritt som fungerar? Jag har astma och är dunderförkyld, och riktigt kass i luftrören. Skulle behöva hostmedicin eller något annat slemlösande men är osäker på vad jag får lov att använda. Någon som kan hjälpa mig?
Är också astmatiker och jag får acetylcystein på recept. Det är dokumenterat slemlösande (bryter peptidbindningarna i disvavelbryggorna, som min läkare sade...) Det löser fraktiskt slemmet ganska bra. Ordinationen som jag fått är 200 mg tre gånger om dagen. Men kolla på
fass.se om man bör undvika det vid graviditet, och kolla med din läkare. Jag får i princip alltid köra med acetylcystein när slemmet håller på att täppa till luftvägarna vid förkylningar.
Sedan finns ju Mollipect som någon tipsat om tidigare. Det är både slemlösande, avsvällande och luftrörsvidgande (men kolla om man bör undvika det vid graviditet). Också receptbelagt. Har fått det när jag har haft luftrörskatarr och lunginflammationer. Brukar få ta till det ibland i samband med förkylning.
Sedan har jag även testat Prospan lite grand (som är klassat som slemlösande läkemedel i Tyskland, om jag minns rätt). Här i Sverige räknas det som naturläkemedel och finns på vissa apoteket men också i hälsokostaffärer. Har inte testat Prospan tillräckligt mycket för att kunna säga i vilken grad det fungerar.
Man kan även koka te på nässlor (finns i välsorterade ICA-butiker). Lär vara slemlösande, men vad vet jag? Jag funkar som så att när jag har tillräckligt mycket slem så tar jag gärna till varmt nässelte oavsett om det fungerar eller ej. Åtminstone är det ju bra att dricka varmt och mycket för att slemmet ska bli mindre tjockt. Om nässelte sedan eventuellt även bidrar till en slemlösande effekt, så är det ju bara att tacka och ta emot...
Om någon har fler tips är jag tacksam. Ibland (som just nu med den eländiga förkylning som jag drar runt på) så behöver jag komplettera acetylcystein med Mollipect.