Kaninen fryser!
Jag vet flera som har kaniner ute trots att tempmätaren visar ner till -35. Kaniner släpper ut väldigt lite värme!
Sen beror det ju en del på pälskvalité, en dåligt pälsad kanin klarar ju såklart kylan sämre än en med tjock och tät päls.
Så länge kaniner har tillgång till bra hö dygnet runt och får ljummet/rumsvarmt vatten minst 2 ggr/dag så klarar dom kyla väldigt bra. Är det riktigt kallt kan man ge vatten lite oftare. Kaniner klarar däremot värme mycket sämre eftersom att dom inte kan "svettas" utan dom använder öronen till att kyla ner kroppen.
Något att tänka på när det är riktigt kallt ute och kaninen har burrat upp pälsen, klappa den inte! Kaninen burrar upp pälsen, precis som fåglar mfl, för att hålla värmen. Klappar du då på kaninen måste den bygga upp sitt "värmelager" igen. Är det däremot 10-15 minus ser jag ingen fara i att ta ut kaninen i sele/koppel, ta en promenad eller att mysa med den en kort stund. Mina kaniner älskar att vara ute i snön och gräva och kan vara ute i hagar i flera timmar och busa! Ett annat alternativ är att ta in den i garaget/källaren där det är lite svalare än inne i huset men ändå inte för varmt för kaninen. Då slipper man stå ute i blåst/regn/snö och kan mysa/aktivera kaninen en lite längre stund. Så länge kaninen ser pigg ut, springer omkring och kollar in området och busar så är det ingen fara :)
Kaniner är som sagt kolonidjur och lever tillsammans på ett väldigt stort område och sedan har de egna små hålor där dom drar sig undan när dom vill vara ifred. Att ha två burar/hagar bredvid varandra är ofta ett bättre alternativ än att ha två kaniner ihop. Jag har sett alldeles för mycket skador på kaniner för att rekommendera att ha 2 ihop, trots att jag själv har ett par ihop. Jag har bland annat själv varit med om att ha haft 3 kaniner ihop i en större box i under en tid utan problem och sen flög dom helt plötsligt ihop och den ena fick så allvarliga skador att jag var tvungen att avliva henne...
En annan sak. Använd inte vattenflaska till kaninen på vintern. Tänk dig själv att slicka på en metallbit(!) när det är minusgrader ute! (hur många har inte testar det som barn och fastnat med tungan?) Kaninen dricker bättre och mer om den får i skål.
Fråga gärna om det är mer ni funderar på, jag har haft kaniner i ca 10 år och varit aktiv uppfödare och kaninhoppare i lika många år, jag har även ställt ut kaniner en period.