Inlägg från: Anonym (Känslig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känslig?)

    Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad

    Jag är nästan i mitten av min graviditet. När vi berättade för min svärmor att vi väntade barn blev hon jätte glad.


    (vilket jag tycker är jätte kul) Hon frågar sedan om hon får vara med på RUL, i o med att jag o sambon har varit på ett VUL och ett UL redan tyckte jag att det känndes okej att hon va med. Idag när jag pratade i telefon med henne kommer det fram att hon sagt till min sambo att hon vill vara med under själva förlossningen. Han ska tydligen ha svarat att han inte tror jag vill det, men hon säger att hon visst ska det, och att hon ska prata med mig om det.


    När jag pratar med henne så säger jag - NEJ, jag vill inte att du ska vara där, jag vill knappt ha min man där. Varpå hon svarar att hon vill vara ett stöd och cocha mig. Jag tackar då för erbjudandet IGEN och säger att det räcker med min man. Hon säger då får jag sitta utanför och vänta och direkt när bebisen är ute vill jag komma in. Jag försöker igen förklara att vi säkert kommer vilja vila ett par timmar kanske tom ett dygn innan besök..
    Hennes svar är att - ja med då får du vila, så får min son komma ut med mitt barnbarn till mig.

    Jag vill helt klart att hon tillsammans med mina föräldrar är den första som ska träffa bebisen, Jag älskar verkligen min svärmor. Men jag vill själv ringa när vi (jag) är redo och välkommna henne och mina föräldrar samtidigt..Är det fel?

    Är jag knäpp och överkänslig? Jag vill inte att hon ska sitta utanför...

    Min man tycker förövrigt att det vore konstigt om hon inte kände så, Och att "alla" vill träffa sitt nya barnbarn på en gång. Jag tycker att när jag talar om att jag inte vill ha henne där just då borde hon respektera detta.?!

    Jag vill inte ha någon sympati...utan era åsikter om jag är överkänslig eller om jag reagerar normalt?

  • Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad
  • Anonym (Känslig?)

    Skönt att jag inte är ensam om denna åsikt, har gråtit massor nu under kvällen för mannen förstår verkligen inte.
    Och han tycker att det är givet att hon ÅTMINSTÅNDE ska få sitta utanför och och träffa den nyfödde direkt, medans jag tycker att dom kan komma efter 5-6 timmar kanske tom dagen efter om h*n väljer att komma ut sent på eftermiddagen/kvällen eller natten...

    Hur ska jag på bästa sätt hantera detta?

  • Anonym (Känslig?)
    Lindaa1990 skrev 2010-12-02 21:31:14 följande:
    Det som känns rätt för dig är det bästa ! :) Du är inte överkänslig bara för att du vill landa i allt innan alla släktingar får träffa den lilla. Jag förstår dig, det är ju endå ditt å din mans barn, inte din svärmors:) Även om hon inte menar något illa. Du har rätt till att ha det som du själv vill. Hon kommer vara glad när hon får träffa sitt lilla barnbarn även om det inte är direkt när h*n kommer till världen:),
    Det är just det, hon menar inget illa, och jag vill inte vara elak. Men det känns som jag inte kan vara tydlig utan att vara elak..... Tack för din uppmuntran!
    Familytime skrev 2010-12-02 21:33:20 följande:
    Haha! Ursäkta att jag skrattar men jag hade också en sån svärmor... Det blev svinkalla handen för henne. För det första får väl inte nån annan än man/ eller den man angett som ska vara med på förlossningen som får komma in? Och sitta utanför tror jag heller inte är ok. Inte där jag fött i a f! Sen är det besöksförbud många gånger på både förlossningen och BB. Bara att respektera, för man kommer nämligen inte in då. Jag födde, låg på bb i tre dygn och sen väntade jag ungefär en vecka med att ta emot besök från NÅGON. Jag var ett vrak med min andra son.
    Skönt att hon lyssnade och respekterade ditt beslut, hoppas min kan göra det samma.
    Snuggles skrev 2010-12-02 21:33:54 följande:
    jag tycker din svärmor har svårt att acceptera ett nej. Vill du inte ha henne där ska hon inte tvinga sig in i förlossningen, det kan stressa dig mer än att hjälpa dig att föda barnet.
    Klart att man vill träffa sitt barnbarn, men man måste ju också ha respekt till vad föräldrarna till barnet tycker och tänker.

    Jag var tydlig med att det var bara pappan som skulle vara med på förlossningen. Men mitt i allt så hade även fd svärföräldrar + faster till barnet ploppat in på sjukhuset, jag hade bara med min mamma i början för jag var osäker på om pappan skulle vara med alls eller ej. men i alla fall så kom fastern in och frågade strax innan jag skulle krysta om hon fick vara med. Jag vart ju galen och skakade bara på huvudet, jag hade ju lustgasen i ansiktet. Tur var så sa sköterskorna till att hon fick lov att gå då.
    Stör mig på det än idag att trots i 3 mån sagt nej till annan än pappan så frågade hon ändå, mitt i förlossningen.

    Så gör som DU vill är mitt tips.

    Men Gud vilken hemsk upplevelse. Det är nå sånt jag är rädd för, at
    Gud, vilken hemsk upplevelse. Det är något sånt jag är rädd för att vi ska bestämma att hon inte är välkommen.Och sedan ploppa in endå..!
    Vilken tur att sköterskorna sa till!!
  • Anonym (Känslig?)
    Wednesday85 skrev 2010-12-02 21:36:34 följande:
    Du överreagerar inte, jag hade inte heller velat ha varken svärmor eller mamma där när jag skulle föda! Hon får respektera vad du vill, kan inte din sambo prata med henne igen och förklara? Annars får ni väl låta bli att ringa henne när det väl är dags.

    Jo det va precis min tanke, att vi inte ringer henne! Tyvärr tror jag hon skulle ta det väldigt hårt och personligt, vilket det inte är jag vill inte ha någon där, varken mina vänner föräldrar eller henne. Och skulle inte mannen (av någon anledning) vara med på förlossningen skulle jag förmodligen inte ersätta honom med någon annan utan skulle känna mig bekväm med barnmorskan,sköterskor osv.


    Halkatla skrev 2010-12-02 21:38:06 följande:
    Tja, en förlossning kan ju vara i flera dygn. Vill hon sitta utanför och vänta, så varför inte?

    Nej, skämt åsido så har hon inget där att göra. Men ni behöver väl inte tala om för henne när ni åker in till förlossningen? Åk in, föd barnet, kom hem, vila, och SEN ringer ni och berättar den goda nyheten att ni blivit föräldrar!
    Jo sa det till mannen idag, att det kan som sagt ta sin tid, vill inte att hon ska sitta där flera timmar.
    Men han tyckte väll att det va hennes val, jag håller till en viss del med. men det är trots allt jag som föder och jag vill att dom ska respektera vad jag vill. Även om det är bådas barn!
    canmamma skrev 2010-12-02 21:40:08 följande:
    Nej du är inte det minsta knäpp. Klart att man inte vill ha med svärmor på förlossningen om man inte har ett exeptionellt ovanligt förhållande. Var bara riktigt rak och tydlig och ge henne någon annan uppgift att vara ansvarig för, tex baka lite eller laga mat för de första dagarna eller ansvara för att hålla er bekantskapskrets uppdaterad. Fråga henne vad hennes svärmor/mor hjälpte till med när hon var nybliven mamma och hur hennes väninnor är involverade med sina barnbarn. Visa att du inte stänger henne ute från era liv, men ändå sätter gränser. Det kan vara jättebra att ha den diskussionen nu innan bebisen har kommit. 
    Vilka bra tips!! (hade aldrig kommit på det själv)
    det tror jag faktiskt kan fungera. Ska ta upp det med mannen! Då kanske hon väljer att inte ta det personligt utan förstår hur uppskattad hon är!! Jättte jätte TACK verkligen!
  • Anonym (Känslig?)
    vi och pyret skrev 2010-12-02 21:44:28 följande:
    Fråga svärmor om hon saknade sin egen svärmor under förlossningen.......
    Självklart överreagerar du inte, säg till din man att när han föder barn får han bestämma vem som är, vem som sitt,er utanför och när besök tas emot. När du föder barn bestämmer du!!
    Visa karln en film av en förlossning så kanske han förstår varför man inte vill ha besök 1 minut efter det är klart.

    Tror inte du behöver oroa dig, förmodligen är svärmor inte välkommen på förlossningsavdelningen.  Skulle det vara tveksamheter säger du till personalen på förlossningen vad som gäller så se de till att svärmor inte kommer i närheten.

    Lycka till med både make och svärmor!
    Kanske borde fråga henne om det :P tror mig dock vara säker på att svaret är att hon inte saknade svärmor på sin egen förlossning.
    Bra tips om förlossningsfilm...det ska ordnas!

    Tack så jätte mycket!!
  • Anonym (Känslig?)

    OJ!!!!
    Jag trodde verkligen inte att så många skulle svara!
    Har inte varit inne sen igår kväll, men JÄTTE JÄTTE TACK!
    Jag behövde verkligen bekräftelse gällande att det inte bara var jag, Egentligen hade det inte spelat någon roll om det bara var jag i hela sverige som kände så här. Svärmor och sambo ska självklart fortfarande respektera mina åsiker om detta.
    Innan jag skrev tråden så sa min sambo något i stil med - Säg någon som inte fått besök på BB

    Och jag kunde endast svara - EN
    därav började jag känna att mina tnkar o känslor kring detta måste vara väldigt ovanliga, Men tackvare er vet jag att vi är många som känner likadant!

    Usch jag lider med er som skrivit att Svärmor varit med mot eran vilja:( det gör mig ont!
    Ni är så många kvinnor i denna tråd som verkar så starka som stått på er gällande detta och liknande händelser.

    Jag har fått många bra tips och råd, än vet jag inte hur jag ska göra..men jag funderar stark på att visa min sambo denna tråd.

    ( jag har läst allt, men jag väljer att inte svara alla då min helg skulle vara helt uppbokad då=)

  • Anonym (Känslig?)

    Jag såg frågan om Svärmor var svensk eller inte...tycker inte den är relevant egentligen...Men har förstått att vissa tror att det bara är utlänska svärmödrar och mödrar som vill närvara... detta är FEL.
    Svärmor och Sambo är de mest  Svenska människorna jag känner, Jag själv däremot har en svensk pappa och en utländsk mamma.

  • Anonym (Känslig?)

    Vissa av er har skrivit att varken min man eller svärmor respekterar mig. Min man sa till henne att han visste att jag skulle säga nej. Och jag tror att han förstår och stöttar mig i det.


    Jag känner väll att problemet är att han verkade tycka att det var helt okej att hon skulle sitta utanför och vänta. Och direkt när bebisen är ute rycka mitt barn ur mina armar för att gå ut så att hon får träffa sitt barnbarn.


    Misstolka mig inte, men jag är jätte glad över att min svärmor redan känner så stor kärlek till barnet. Min man och jag har varit tillsammans i 6 år och detta blir hennes första barnbarn. Så som flera av er skriver..Jag FÖRSTÅR varför hon vill vara med,varför hon vill vänta utanför. Det som är jobbigt är att de inte verkar förstå mig.


    Jag talade om för sambon att sitter hon utanför kommer jag att må dåligt och känna mig stressad. Men han svarade bara att jag kan inte låta mig bli stressad av att någon sitter utanför. Jag tror dessutom att han känner att han inte kan bestämma om hon får sitta utanför eller ej,..utan att det måste vara hennes val.


    Efter mig och mannen, när vi landat efter förlossningen förutsatt att allt går bra och bebisen mår bra vill jag att svärmor och mina föräldrar kommer på besök samtidigt, antingen på BB eller när vi har kommit hem.


    Men det skulle kännas jätte jätte fel för mig att säga till "min" familj att jag vill att ni väntar med att komma, att jag ringer dom. Och sedan får svärmor träffa H*n en timme gammal bara för att hon inte respekterat min önskan.


    Mannen verkade tycka att det va konstigt när jag sa att mina föräldrar aldrig kommer sitta utanför och vänta.


    Jag gillade hur någon skrev, att barnet har inget bäst före datum. Den kommentaren kanske jag måste använda för att få henne att förstå.


    Om en vecka Ska hon vara med på RUL, ska nog prata med henne efter det!!!


     


    TACK!!!!!!!

  • Anonym (Känslig?)

    Har idag visat sambon tråden. Han läste det jag skrivit och jag visade honom 3 av era inlägg som jag tyckte var otroligt bra.


    Efter kramade han om mig och sa att hon är välkommen när vi känner oss redo, tidigast dagen efter!!
     Åhhå vilken lättnad, nu vet jag till 100% att jag och mannen spelar på samma plan halva.

    Dock kommer vi inte ha någon diskussion med henne, tar hon upp det igen kommer vi prata med henne, gör hon det inte kommer vi vara övertydliga och informera henne om detta ca en månad innan BF,
    Men vi kommer även berätta att hon blir den första som får veta att h*n har anlänt och tillsammans med mina föräldrar är hon den första som är välkommen att träffa bebis!!

    Tack för all styrka, alla råd och tips!!!

    kramar!

  • Anonym (Känslig?)
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-06 09:54:43 följande:
    Ts vill säga till dig STÅ på ge inte upp var inte lika nere som jag kämpa jag skulle oxå kämpa men jag orkar inte längre.
    Hon har redan tagit över makten på mig och mina barn.
    Förslåt om jag skriver om mina problemRynkar på näsanjag vet inte vad jag ska göra.
    Går väl snart så långt att dom kommer på på sjukhuset att stanna kvar längre tid.
    Tack!
    Du måste stå på dig! som alla kloka människor i tråden skrvt till mig, det är din förlossning!!!!
    Kejsarsnitt eller inte spelar ingen roll!
    Du måste tala om för karln och svärmodern hur du känner, var tydlig.

    Styrke kramar till dig!!
  • Anonym (Känslig?)

    Tack för allt fint ni har skrivit.
    Ni var flera som undrade hur det gått...:

    Jag och Mannen är överrens, visade honom denna tråd vi pratade igenom detoch jag tror verkligen han förstår mig nu.
    Men gör han det inte gör det inget han står bakom mitt buslut och det känns som det är viktigast.
    Igår träffade jag Svärmor och återigen tog hon upp att hon "hoppas att jag ska ändra mig och att hon får vara med på förlossningen" Jag svarade att jag kommer inte ändra mig.
    Hennes svar blev då - A men då får jag sitta där ute i väntrummet, där kan ingen förbjuda mig från att vara så får "mannens namn" komma ut med bebisen, så även om du är trött får den lille hälsa på farmor...

    *Vi firade min sambos födelsedag och även om det just då bara va jag och hon som pratde hade jag gäster att ta hänsyn till, vilket resulterade att jag svarade - Det är långt kvar tills Maj, vi får se vad som händer.

    Idag berättade jag detta för mannen och nu sa han, -Det finns ingen anledning att berätta för henne innan vi ringer henne sen när vi är redo för besök. så det känns skönt.

    Om detta vore allt så skulle det kännas bra, Nu har hon fått för sig att hon kommer behöva köpa säng, barnmatstol och ,massa kläder att ha när bebisen är hemma hos henne, När jag talade om att första halvåret kommer vi nog inte ha barnvakt och när vi är på besök kan bebis sova i vagnen.
    Svarade hon att hon minnsan inte var någon barnvakt utan att hon va familj och att det va klart att bebisen skulle vara hos henne efter några veckor,,,

    Vad säger man?

  • Anonym (Känslig?)

    Tack så jätte mycket för allt stöd i denna tråd :)


    Nej hon har ingen nyckel hem till oss och kommer heller aldrig att få en, Jag har bestämt mig för att inte amma (ingen diskussion jag behöver ha mera igående i denna tråd) Hur som det är därför hon tror att det inte kommer vara några problem för henne att vara barnvakt redan efter 2-3 veckor.
    Jag och mannen kommer gemensamt att vara hemma de två första månaderna efter förlossning efter två månader kommer jag gå tillbaka till arbetet och  han kommer då att vara hemma 6 månader därefter ä det mina sex månader.
    Jag börjar bli orolig att varje dag jag kommer från jobbet kommer att se henne sitta i mitt kök dricka kaffe och hålla bebis i sin famn....

    Idag fick jag nämligen reda på att hon blir sjukskriven ett år.......

  • Anonym (Känslig?)

    Oj , längesedan jag var inloggad och kikade in i tråden. Förlossningen gick toppen och mini föddes i slutet av april 2011. Svärmor var inte med men kom och hälsade på när mini var två dagar.

    Hon tjatar nu om när han ska sova hos henne första gången. Men jag står på mig.

    Tack fö erat stöd under den jobbiga tiden!

Svar på tråden Svärmor..vara med under förlossning!! Orespekterad