• Ullliz83

    Röd och hård på sina kinder??

    Våran lilla tjej på 7 månader har fått enormt röda kinder! Hon är INTE torr på de röda partierna, men under själva hunden är hon hård. Hon har haft det i ca en vecka och på bvc säger de att det inte är något konstigt och att jag ska fortsätta smörja. Men jag börjar känna mig lite frustrerad nu när det inte verkar hjälpa. Jag har också hela tiden trott att det beror på att vi varit ute och att hon är känslig mot kylan, men borde det inte ha blivit bättre på en vecka? Kan det vara allergi hon fått?

    Någon som har liknande erfarenheter?? 

  • Svar på tråden Röd och hård på sina kinder??
  • jannovich

    Min tjej, också 7 månader, har röda kinder även hon. Dock inte hård under som du beskriver, men hon är lite torr. Vi smörjer med idomin och det verkar hjälpa. 

    Inte för att det här svaret kanske hjälper dig direkt Glad 

  • saltflingan

    Vad smörjer du med? Bvc har hela tiden sagt att jag ska smörja med miniderm men den gör varken till eller från när det gäller ansiktet. Och nu på vintern så ska man undvika krämer som innehåller vatten. Jag har istället köpt Weledas weather and wind-kräm, har inte hunnit använda den så mycket än men jag tycker mig se en liten förbättring. Fast vi har inte heller problem med hård hud utan just torr och röd.
    www.weleda.se/weleda_baby/produkter/calendula_wind_and_weather_cream/

  • Ullliz83

    Vi smörjer med Locobase Repair nu, men jag ska absolut testa Weleda.

    Men om det skulle vara en kylskada, då brukar det väl vara som vita fläckar. Det har hon inte.

    Är jätte tacksam för alla råd och tips!

  • k girl

    Om vävnaden är hård tycker även jag att det låter som en förfrysningsskada. Du smörjer väl inte innan ni går ut?

  • Flickan och kråkan
    Ullliz83 skrev 2010-12-03 15:22:02 följande:
    Vi smörjer med Locobase Repair nu, men jag ska absolut testa Weleda.

    Men om det skulle vara en kylskada, då brukar det väl vara som vita fläckar. Det har hon inte.

    Är jätte tacksam för alla råd och tips!
    Ja, fast är det lindrigt så hinner det inte alltid bli det. Min yngsta fick en kylskada på ena kinden förra vinter (han var runt 9 månader då). Han blev röd och det försvann liksom inte. När de bara blir kalla så går det röda ju över efter en stund inne. Det var aldrig hårt så det var ju väldigt lindrigt. Har märkt nu när det blivit kallt i år att han är lite känsligare just där. Pratade med BVC förra året och de var typ nedringda av barn med köldskador....var ju kallt förra året också och vi bor på västkusten så det blåser ju i praktiken jämnt.
  • Ullliz83

    Vi smörjer bara bara på kvällen. Eller de senaste dagarna har vi bara varit inomhus så då har jag även smort nån gång på dagen. Vi vill inte riktigt gå ut med henne förren vi ser att det blir bättre. Vi har tid för att väga och mäta på måndag så då får vi se vad de säger om kinderna.

    Om de nu är förfrusna, finns det något man kan göra för att det ska bli bättre? 

  • k girl

    Vara försiktig med kyla, bara.
    Men jag kan tillägga att min son har riktiga äppelkinder, men de är torra och BVC säger att det är eksem. Han blir bättre av Locobase.

  • Flickan och kråkan
    Ullliz83 skrev 2010-12-03 15:41:28 följande:
    Om de nu är förfrusna, finns det något man kan göra för att det ska bli bättre? 
    Man ska försöka att vara försiktig med kylan och tänka framför allt på vinden som sänker tempen rätt rejält.
  • saltflingan

    När ni säger att man ska undvika att smörja innan man går ut, menar ni då vattenbaserade krämer eller även såna utan vatten i sig?

  • k girl
    saltflingan skrev 2010-12-03 17:12:24 följande:
    När ni säger att man ska undvika att smörja innan man går ut, menar ni då vattenbaserade krämer eller även såna utan vatten i sig?
    Även sådana utan vatten, eftersom även huden innehåller vatten - om de lägger sig som ett "lock" som inte släpper igenom vattnet kan huden frysa i alla fall.
  • saltflingan

    Hmmm var tvungen att gå och läsa på förpackningen som jag köpte (weleda) och där står att man ska smörja innan man utsätter sig för kyla och att det även skulle gå att använda direkt ute. Hmmmm...

  • vildovacker1

    Har man barn som bara sitter i vagn kan vaselin vara ett alternativ då det är vattenavstötande, men man ska även veta att det är tilltäppande och inte som jag sa vattenlöslig, dvs det krävs rengöring med starkare rengöring vilket kan skada redan irriterad hud ännu mer. Om de är större och aktiva som i pulkabacken kan svetten frysa på huden. Men det gör det naturligt oavsett vilken creme man använder... samtidigt är barnen då varma och blodcirkulationen igång. Är de känsliga ska man försöka inte vara ute så länge. 

    Jag skulle rekomendera Weledas kräm eller någon annan "väder" kräm från bättre hudvård. Självklart ska du smörja in innan nu går ut, men gör det en stund innan så krämen hinner skjunka in ordentligt (precis samma som med solcreme), och då med en kräm som inte innehåller mer vatten än olja. För riktigt små barn ska man vara försiktig med alla slags krämer. Weleda bygger på växtriket vilket kan ge allergier....men är de 6-12 mån ska det gå bra. Smörj även när ni kommit hem o under natten. 

    Vid dusch och rengöring använd inte starka tvålar utan helst bara vatten. Titta på ph-värdet, om det står. Gärna 5,5 som inte är uttorkande. I ansiktet kan man ju även tvätta med rengöringsmjölk om huden är riktigt torr även på ett barn.

    Sen verkar tipset om "rånarluva" väldigt bra =) så länge det är hål för munnen så inte utandningsluften fryser till.  

     

  • fg1979

    Hej, hur har det gått för din dotter? var det kylskada?
    Har hittat din tråd, då min son, har nu också blivit röd på kinden och är dessutom hård under huden!

  • Ullliz83
    fg1979 skrev 2011-02-22 08:11:59 följande:
    Hej, hur har det gått för din dotter? var det kylskada?
    Har hittat din tråd, då min son, har nu också blivit röd på kinden och är dessutom hård under huden!
    Hon är helt återställd! Tog kanske upp till en månad tills det hårda var helt borta. På bvc sa de att det var en lättare kylskada.

    Vi var noga med att smörja (vi använda Locobase repair) varje morgon och kväll. Men tänkt på att smörja flera timmar innan ni går ut. Sedan använde vi en mindre scarf till att skydda kinderna med när vi var ute lite längre.

    Men som sagt, nu är hon helt bra men jag förstår om du blir orolig. Tyckte det var så läskigt att det blev så hårt under huden.

    Hoppas det ordnar sig! 
  • princess04

    Hej!

    Precis samma som ni beskriver har min sexmånaders gamla dotter. Hon har haft det i över en vecka. Har googlat massa på köldskador men det står  mest att då ska det vara vitt och hårt. Hon är röd och hård.

    Troligtvis är det nog pga av kylan. Väntar på att bvc ska ringa upp. Känns ändå skönt att höra att fler barn som haft det blivit helt återställda.

  • fg1979

    Hej!
    Vad skönt att hon har återställt sig :)
    Först trodde jag inte att det kunde vara kylskada, då hade hört att  skulle se ut med vita fläckar. Tydligen kan det också vara utan vita fläckar.
    Jag misstänker då att min son har fått samma sak.
    Nu, börjar rödnaden försvinna och huden är inte så hård längre:).
    Ska också använda Locobase!

    Tack!

Svar på tråden Röd och hård på sina kinder??