• amamma­n
    Äldre 5 Dec 15:21
    14490 visningar
    19 svar
    19
    14490

    Mitt barn vill inte bo hos pappan.

    Min dotters pappa och jag separerade när hon var 2 ½ år. Sedan dess har hon bott varannann vecka, vilket har fungerat okey. Hon har egentligen aldrig velat bo hos sin pappa, men det har väl gått an. Nu är hon 4 år och har tjatat i ett år om att hon bara vill bo hos mig. Hon gråter när hon ska dit, hon tycker inte ens att det är roligt att gå till sin farmor längre, hon vill inte att han ska följa med på t ex lucian på dagis, osv.
    Hon har haft ont i magen mycket och när vi gick till läkaren sa hon att det möjligtvis kunde vara stress.

    Pappan har henne på dagis 8-17 varje dag och hon sover oftast borta en dag på helgen (hos sin farmor).

    Idag ringde hon till mig (hon var hos en kompis - pappavecka) och frågade om hon fick komma hem till oss. Jag svarade att det inte gick, att pappa skulle bli ledsen, att han saknade henne, och så vidare. Hon började störtgråta, sa att hon hade ett paket till mig som hon hade gjort, att hon skulle kasta det om hon inte fick komma hem till oss och att jag var snål i sånt fall. Hon skrek att hon inte ville vara hos pappa, att hon bara ville bo hos mig. Hela tiden storgråtandes. Jag försökte förklara, men tillslut blev hon så ledsen att hon la på.
    Mitt mammahjärta klarar inte det här! Hon försöker verkligen med alla medel att få komma hem hit.
    Jag har pratat med pappan om detta förut och han säger bara att han visst vill ha henne varannan vecka.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Är familjesamtal en bra lösning? Hur och vem bestämmer var hon ska bo? Tar man hänsyn till hennes vilja?

  • Svar på tråden Mitt barn vill inte bo hos pappan.
  • amamma­n
    Äldre 5 Dec 15:35
    #2

    Det är väl det som är saken; dom gör ingenting... Han lämnar henne på morgonen, hämtar henne på sena eftermiddagen. På helgerna är dom hos farmor (som hon gillar, men nu inte vill vara hos vilket jag tror beror på att hon vill vara hos mig). 

    Han är väldigt lugn (och tåkig) så jag är rätt säker på att det inte har hänt något speciellt. Hon går på samma dagis, vi har en bra relation till varandra och har aldrig bråkat. Hon är också väääldigt mammig. Har försökt att prata med henne, men hon har inte berättat något speciellt. Ofta säger hon "jag älskar dig mamma. Men inte pappa." eller "jag har saknat dig. Men jag saknar inte pappa"

    Det jag vill är ju så klart att ha henne mer, men han vill inte ge med sig..  Det är hemskt! Men då ska jag tänka på familjesamtal.. :) Tack!

  • amamma­n
    Äldre 5 Dec 15:47
    #4

    Jo vi har ju försökt att prata med honom tidigare. Förut så använde han dagis som en slags förvaring, han hade henne där så länge han bara kunde, och han verkade inte vilja ha henne. Nu har han väl skärpt till sig på den fronten, men det är fortfarande låånga dagar på dagis.
    Museum, åka pulka och dyl. är inte att tänka på. Det sköter hans syrra någon gång i månaden. Han är inte ens ute och leker med henne.

    Jag har sagt åt honom att jag kanske skulle kunna ta henne 2 dagar extra i veckan och svaret jag fick var att jag "skulle kunna ringa och fråga honom ibland om jag fick ha henne istället" vilket jag gör ibland, men det var inte riktigt det jag ville få ut av det plus att rutiner ju är bra.. :)

  • amamma­n
    Äldre 5 Dec 16:04
    #7

    Hon vill inte bo hos sin pappa alls, säger hon själv. Jag skulle gärna vilja att hon bodde hos mig jämt, men pappan vägrar ju gå med på det. Han vill inte ens gå med på att hon är hos honom varannan torsdag-söndag.

    Det är det jag vill ha hjälp med! Jag har googlat runt lite grand och eftersom vi båda är vårdnadshavare så verkar ju han "ha rätt till" varannan vecka.

    Men ni har rätt, imorgon ringer jag till bup och ber om hjälp. Kanske han tar sitt förnuft till fånga.....

  • amamma­n
    Äldre 5 Dec 16:23
    #11

    Ja, ska absolut prata med dom. Kommer ju inte göra någon skada i alla fall..

    Mirris: Jag vet inte om byten 2 gånger i veckan skulle hjälpa, med tanke på att hon inte vill vara hos honom alls. Inte ens första dagen...

    Krutmorsan: Åh, gud vad hemskt. Jag har inte sett det så.. Fy, ska aldrig mer säga så! Jag har sagt till henne att jag ska prata med pappa (vilket jag gjort) men det har ju inte gett några resultat.

    CLT: Jag vet faktiskt inte... Han älskar henne, men är lite speciell- ingen hitta-på-are. :(

  • amamma­n
    Äldre 5 Dec 17:28
    #13

    Krutmorsan: Åh, precis så där är min dotter med. Hon kommer hem hit från sin pappa och är arg och sur, bestämmer själv och gör inte som man säger. Efter ett par dagar så blir hon hur gullig som helst! Trodde kanske att det var för att vi har olika regler och att det är svårt att anpassa sig.... Fy fasen.. :(

Svar på tråden Mitt barn vill inte bo hos pappan.