• Hoppfull84

kan man vara föräldraledigledig 6 månader innan bf utan att ta ut någon FP utan att SGI sänks?

Behöver hjälp av er som vet!

såhär står det på Försäkringskassans hemsida:
    Du kan arbeta mindre före förlossningen – utan att sänka din sjukpenninggrundande inkomst
    Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska di.n arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks

Det är så att jag jobbar heltid i veckorna, och dessutom varannan helg i ett annat MYCKET stressigt arbete.
    Jag funderar nu på om jag ska försöka söka föräldraledigt från det stressiga helgjobbet för att få mer lugn i vardagen. Är i v15 och har haft problem med blödningar till och från under graviditeten och läkarna rekommmenderar att man ska ta det lugnt.
    Så som jag förstår det när jag läser det försäkringskassan skrivit på sin hemsida så kan jag ta ledigt från helgjobbet 6 månader innan BF utan att min SGI påverkas.

fråga 1
    Måste jag anmäla min föräldraledighet till FK på något vis även om jag inte tar ut några föräldrapenningsdagar?

Fråga 2
    måste jag då ha skickat in mina papper och fått SGI fastställt av FK innan jag tar ledigt för att ledigheten inte ska sänka min SGI? eller kan jag ta ledigt nu och sedan ordna med papprena utan att ledigheten sänker min SGI?
    Jag vill alltså inte ta ut några föräldrapenningsdagar, utanbara vara ledig, men vill ju att inkomsterna från helgjobbet ska räknas in i min SGI.

fråga 3
    är då också om jag någon gång innan BF (typ den sista månaden eller nåt annat dumt) MÅSTE börja ta ut FPdagar för att inte SGI ska sänkas?

Vore mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden kan man vara föräldraledigledig 6 månader innan bf utan att ta ut någon FP utan att SGI sänks?
  • bebi3

Har du något annat barn att vara föräldraledigt för? För som jag fattat det kan man inte börja ta ut föräldraledigt för det ofödda barnet tidigast en månad innan BF.  Annars får du ta semesterdagar eller helt enkelt vara ledig utan ersättning. Annars om det är stressigt och jobbigt får du försöka bli sjukskriven om du har problem med blödningar m.m.

• Hoppfull84

Nej jag har inga fler barn.
    men jag vill ju inte ta ut någon ersättning, det står på flera ställen i tråden. jag vill bara vara ledig jag vill inte ta ut någar föräldradagar, grejen  är att jag vill vara ledig utan att min SGI sänks pga den ledigheten.
    det jag vill veta är om det går och då hur jag ska bete mig för att ordna detta hos FK.

• LHUF

Då får du ju ta tjänsledigt. Ring och fråga FK.. Jag startade en tråd om detta för ett tag sedan.. Men om du har blödningar och stressigt jobb kan du ju försöka få havandeskapspenning eller bli sjukskriven?  Annars går du ju utan inkomst i 6 månader. Fast det kanske funkar för er?

Tilde 080319
  • LHUF

aha såg att du hade 2 jobb, men då kan du ju säkert ta tjänstledigt men vet inte riktigt hur dom räknar då..

Tilde 080319
  • Hoppfull84

men alltså det står i tråden att jag jobbar heltid på ett jobb så jag blri ju inte utan inkomst, det är HELGJOBBET jag vill vara leidg från och den inkomsten klarar jag mig utan, men jag skulle ju gärna vilja att helglönen räknas med i SGI'n så att jag får lite högre FP när jag väl börjar ta ut dagar då barnet är fött.

• Hoppfull84

står i telefonkö hos FK, men det är 400 för i kön /=

det som gjorde att jag fick upp liet hopp om att mans kulle ha rätt till föräldraledigt är ju det som stod på hemsidan

Du kan arbeta mindre före förlossningen – utan att sänka din sjukpenninggrundande inkomst
    Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska di.n arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks

det tolkar jag som att man kan ha rätt att söka föräldraledigt, alltås att man ska slippa ta tjänstledigt (tjänstledighet minskar ju SGI)
    men det kanske inte funkar så fint i verkligheten. gör det inte det får jag väl försöka få nån läkare skriva ett intyg så jag kan bli sjuksrkiven men känns så knöligt med hela sjuk-karusellen om det inte är nödvändigt.

• Hannah76

Fast föräldraledighet kan man inte söka så tidigt.
    Kan du inte bli sjukskriven från helgjobbet då?

• bebi3

hoppfull 84: Ja det allra bästa är ju att ringa dom och fråga. Nog ingen här som riktigt kan svara på det. 
    Det var lite svårt att veta när du skrev att du ville vara föräldraledig, men inte ta ut några dagar. För då är man ju inte föräldraledig. Havandeskapspenning kan du ansöka om och gå hem med from. vecka 32, men hur du ska göra nu får du nog höra med FK om. 

• BettanB

Ja, som jag förstår det kan man vara tjänstledig/sjukskriven/gå på hp etc 6 mån innan bf utan att det skall påverka sgi:n.

Sorg i BettanMansion.
  • LHUF
    Hoppfull84 skrev 2010-12-06 11:36:41 följande:
    men alltså det står i tråden att jag jobbar heltid på ett jobb så jag blri ju inte utan inkomst, det är HELGJOBBET jag vill vara leidg från och den inkomsten klarar jag mig utan, men jag skulle ju gärna vilja att helglönen räknas med i SGI'n så att jag får lite högre FP när jag väl börjar ta ut dagar då barnet är fött.
    Såg det sedan, texten var sp liten så jag hade svårt att läsa det :.)
    Tilde 080319
  • bebi3

Nee alltså som Hannah 76 skriver så får du ju inte ta föräldraledigt nu.. Antingen får du ta tjänstledigt eller helt enkelt säga till helgjobbet att du inte orkar med att arbeta på 2 jobb nu när du är gravid.

• bebi3

du kan ju ta tjänstledigt fram till vecka 32 och då gå hem på HP om du blir beviljad det. Beror helt på vad för yrke du har och hur tungt det är.

• Hoppfull84

Vet inte varför jag fått så typpig text men hittar inte nånstans att öka på typsnittet?? någon som vet?

tack för alla tips iaf!
    har nu blivit uppringd av FK och det här var tydligen en klurig nöt. hon ska undersöka det hela och återkomma med besked senare. men det verkar vara så som många säger att det då inte kallas "föräldraledighet" utan blir tjänstledighet.men enligt henne på FK så ska detta inte påverka SGI'n om man tar ledigt inom 6månader fårn BF. men sedan blev hon osäker för jag har bara jobbat sedan aug, och var innan dess student så ev kunde det vara så att det påverkar då jag inte jobbat i 6månader innan jag tar ledigt, så då gäller kanske inte det för mig. ojoj säger jag bara krångligt värre.

• Finesse

Som jag har förstått det är SGIn skyddad om det är mindre än 6 månader kvar till bf.. oavsett hur lite du jobbar. Till mig sa dom att jag kunde jobba 50% även fast om sjukskrivningen inte skulle gå igenom för det är bara 2 månader kvar till bf..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Hoppfull84
    Finesse skrev 2010-12-06 12:36:10 följande:
    Som jag har förstått det är SGIn skyddad om det är mindre än 6 månader kvar till bf.. oavsett hur lite du jobbar. Till mig sa dom att jag kunde jobba 50% även fast om sjukskrivningen inte skulle gå igenom för det är bara 2 månader kvar till bf..
    ja det är så jag hoppas att det är!
    men mitt problem är ju att jag eg. inte kommer upp i SGI nivå förrän några veckor innan BF, man ska ju ha jobbat 8månader innan för att komma upp i SGI nivå eller hur dom nu räknar(fattar eg inte) . och blir jag ledig nu så har jag ju bara jobbat 4månader.. jaja får hoppas hon har något bra besked åt mig när hon ringer tillbaka. hoppas att hon kör på samma linje som de sade till dig.
  • Finesse
    Hoppfull84 skrev 2010-12-06 12:43:37 följande:
    ja det är så jag hoppas att det är!
    men mitt problem är ju att jag eg. inte kommer upp i SGI nivå förrän några veckor innan BF, man ska ju ha jobbat 8månader innan för att komma upp i SGI nivå eller hur dom nu räknar(fattar eg inte) . och blir jag ledig nu så har jag ju bara jobbat 4månader.. jaja får hoppas hon har något bra besked åt mig när hon ringer tillbaka. hoppas att hon kör på samma linje som de sade till dig.
    Jag hade ju iofs jobbat mer än 8 månader men dom har räknat sgin på mig från i april-september.. sen oktober har jag bara jobbat halvtid..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden kan man vara föräldraledigledig 6 månader innan bf utan att ta ut någon FP utan att SGI sänks?