kan man vara föräldraledigledig 6 månader innan bf utan att ta ut någon FP utan att SGI sänks?
Behöver hjälp av er som vet! Det är så att jag jobbar heltid i veckorna, och dessutom varannan helg i ett annat MYCKET stressigt arbete.
såhär står det på Försäkringskassans hemsida:
Du kan arbeta mindre före förlossningen – utan att sänka din sjukpenninggrundande inkomst
Du som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska di.n arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks
Jag funderar nu på om jag ska försöka söka föräldraledigt från det stressiga helgjobbet för att få mer lugn i vardagen. Är i v15 och har haft problem med blödningar till och från under graviditeten och läkarna rekommmenderar att man ska ta det lugnt.
Så som jag förstår det när jag läser det försäkringskassan skrivit på sin hemsida så kan jag ta ledigt från helgjobbet 6 månader innan BF utan att min SGI påverkas.
fråga 1
Måste jag anmäla min föräldraledighet till FK på något vis även om jag inte tar ut några föräldrapenningsdagar?
Fråga 2
måste jag då ha skickat in mina papper och fått SGI fastställt av FK innan jag tar ledigt för att ledigheten inte ska sänka min SGI? eller kan jag ta ledigt nu och sedan ordna med papprena utan att ledigheten sänker min SGI?
Jag vill alltså inte ta ut några föräldrapenningsdagar, utanbara vara ledig, men vill ju att inkomsterna från helgjobbet ska räknas in i min SGI.
fråga 3
är då också om jag någon gång innan BF (typ den sista månaden eller nåt annat dumt) MÅSTE börja ta ut FPdagar för att inte SGI ska sänkas?
Vore mycket tacksam för svar!