ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
Hej,
Jag vet varken ut eller in eller var jag ska börja.
Jag har alltid varit högpresterande, haft bra betyg etc, passat som en smeck i svenska skolan. Jag har väldigt lätt för mig när det gäller språk och humaniora, men svårt med matte och naturvetenskap.Jag har ett IQ under genomsnittet och är således väldigt ologisk, men intelligent och mer allmänbildad än genomsnittet.
Jag har alltid varit den konstiga. I min ungdom "löste" jag det genom att bli alternativ och umgås med andra lite udda typer, rökte mycket gräs och annat sånt. Tog mycket tjack.
Jag har väldigt svårt med struktur. Jag tappar intresset på fem sekunder om jag inte är intresserad av det jag sysslar med. Jag skjuter upp ALLT till bristningsgränsen, allt från räkningar, till jobb, till städning. Jag har intalat mig själv och andra att jag jobbar bäst under tidspress, men det är ju bara för att jag tappar fokus fullständigt om jag inte stålsätter mig kvällen/natten innan en deadline.
Hela mitt liv har jag dolt detta genom att leka skärpt, alltid hel och ren och eftersom jag är allmänbildad, så kan jag lura vemsomhelst att jag är påläst och förberedd.
För något år sedan, så började en ny kollega på mitt dåvarande jobb och jag blev hennes "fadder", dvs visade henne runt och berättade om rutiner. Vi hade jätteroligt, men introduktionen blev en katastrof, för hon var likadan som jag. Vi hade båda slarvat bort introduktionspappren, vi glömde hälften och tappade koncentrationen efter ett par minuter.
Hennes man jobbar med ADHD patienter och även om hon inte var diagnosticerad, så hade ju han fattat att något inte stod rätt till. Hon kollade på mitt skrivbord och sa "typiskt" och frågade sen om hon fick titta i min väska. "ADD-väska" sa hon sen. Snygg, hel, ren, men fullständigt kaosartad inuti, flera månader gamla papper etc etc. "Du ser likadan ut, eller hur? Snygg, hel och ren, men din insida är kaosartad, eller hur?" Ja, så är det naturligtvis.
Jag har diagnostiserad ångest och har lidit av ätstörningar länge, men det är under kontroll. Det som lever kvar dock, är enormt starka känslor av att jag är HELT värdelös. Jag är ful, fet och äcklig. Min man kommer att lämna mig för att jag är en så vidrig människa, även om han visar att han älskar mig mest i hela världen.
Min förra relation var väldigt destruktiv med misshandel och otrohet, kan det förvärra en evetuell ADD?
Jag vet att detta låter dumt, men idag (när jag inte kunde fokusera på jobbet!), gjorde jag ADHDtestet på psykologitest.se och fick väldigt högt...
Jag tar aldrig något kemiskt längre, men det händer att jag röker gräs och då mättas allt av, jag blir fokuserad och strukturerad. När jag var ung och tog tjack (amfetamin) så hände samma sak.
Hoppas någon har orkat läsa... kan det vara så att jag har ADD? Kan jag bli hjälp, tror ni?
Jag är så ledsen, jag vill så gärna ha hjälp!