Inlägg från: Tinasnurr |Visa alla inlägg
  • Tinasnurr

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

mineofmine skrev 2011-06-09 10:17:10 följande:
    Tänkte ställa en dum fråga, är det någon som kan ge något bra tips om hur jag ska lära mig att ta tag i städningen? Jag brukar bestämma dag och börja.. för att sedan tröttna. Kan bara städa om det är "akut", som att någon ska hem till mig. Men vill lära mig att städa lite spontant och inte när paniken är i halsen Flört
    Ska jag berätta hur jag måste göra för att det ska bli något gjort hemma öht.

Jag kollar på tv och springer som en idiot och plockar i reklamen. Inte det bästa tipsetFlört, men man hinner faktiskt en hel del på 5 min i taget, och det är ju reklam ganska oftaSkrattande 

• Tinasnurr
    Anonym (Yrja) skrev 2011-06-12 20:06:29 följande:
    Precis så gör jag också! Glad
    Alla sätt är bra, utom dom dåligaFlört
  • Tinasnurr

Varför är det ingen som förstår?? Jag är så jävla ensam i dethär och jag mår skit!! Har fått min första tid för utredning.

Mamma och pappa förstår ingenting, min bror - som också ska utredas - förstår, men har inget behov att att prata om det,så det gör han inte heller. Kollegor på jobbet flinar lite och säger: sån är jag med.
    Men de fattar ju inte!
    De är inte som jag!
    Det går åt så jävla mycket energi att göra alla dessa skitsysslor som att städa, laga mat, gå och hadla och tvätta.
    "Men att gå och handla kläder, det klarar du" säger min sambo.
    Ja men det är ju kul! Det har jag inga problem med! 
    "Men om det nu är så jobbigt att städa, varför lägger du inte tillbaka sakerna direkt, så det inte blir så stökigt ?"
    Jag vet inte, jag bara kan inte...

Är jag galen, tokig och/eller dum i huvudet????

Jag går snart sönder i väntan på att få reda på vad det är för fel med mej!
    Det finns ingen i min närhet som förstår och ingen jag kan prata med.

Förstår ni?

• Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 17:53:30 följande:
    Du är inte ett dugg ensam och inte är du dum eller lat heller...... inte tokig eller galen heller för den delen, jo kanske lite men på ett bra sätt som vi andra här inne förmodligen.

Jag skall också utredas, nu under sommaren, får se om det blir någon diagnos eller ej.
    Ja lite galen är jag juSkrattande
    Tack för att du fick mej att le!

• Tinasnurr
    strulmaja skrev 2011-06-18 18:03:13 följande:
    Jag förstår dig precis och räkna med att det finns fler här i tråden som gör det. Prata med oss, det hjälper faktiskt! Vart tror du jag höll till i väntan på min utredning? Flört

{#emotions_dlg.flower}
    Ja jag får väl bosätta mej här i denna tråden!Flört

Tack! Ert stöd betyder massor!

• Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 19:29:51 följande:
    Varsegod, leenden är helt gratis i denna tråden och man ler ganska ofta har jag märkt

Om du vill le mer och säga ahaaa högt flera gånger så kolla på denna sida eller så var det för mig iaf
    adhdkvinnor.se/
    SkrattandeKlockrent!
  • Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 20:05:27 följande:
    Visst är den Jag älskar den... Funderar på att stjäla texterna och trycka ut här hemma och sätta i ramar, då kan andra se dom, kanske få mer förståelse eller iaf en snäpp på näsan och jag kan få garva och ibland svära åt dom
    Bra idé! Jag kanske snor denFlört
  • Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 20:47:53 följande:
    Du får den Så slipper du begå kriminella handlingar som tjuveri

Här glömde jag helt av middag, när dotter kommer mamma jag är hungrig.. Hmm aha bakar scones.. men så när jag stod där och plockade ut mjölet, kom ja på aha vi har chicybits och pommes i frysen, så det blev det till middag.
    Vi har ätit pizza som min sambo hämtade. Har inte fått nåt vettigt gjort idag...

Har du varit på ditt första samtal än? Sånt där bedömningssamtal?

• Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 21:30:48 följande:
    Inte fel, var inne på pizza, men då skulle en pizza med hemkörning kosta 100 spänn, hade ja ingen lust med idag.

har inte heller gjort nått vettigt, förutom klippt gräsmattan och häng en tvätt som jag tvättat om säkert 5 gånger Obestämd

Bedömningssamtal? Vad innebär det? Jag skall utredas på öppenspyk där jag bor, det har blivit lite uppskjutet, men kommer påbörjas nu under sommaren, när var och hur vet jag ej ännu... >Kurratorn på öppenpsyk skall ringa och intrevjua min mamma, så mkt vet jag och det har hon inte gjort ännu. Undrar hur det kommer gå Förvånad
    Jag fick hem ett brev där det stod:
    "Välkommen till psykiatriska klinikens remiss och bedömningsenhet."

Så står det en lite info och på en punkt står det:
    "Du träffar först sjuksköterska/skötare som ställer frågor gällande ditt psykiatriska hälsotillstånd. Läkaren medverkar i slutet av samtalet för att föreslå vilken behandling som kan vara lämplig för dig. Ibland kan det vara behov av att göra ytterligare undersökningar, test eller prover för att säkerställa diagnosen."

Det låter ju som om dom ska göra nån bedömning av om jag ska utredas eller inte. Om dom tycker det behövs?

• Tinasnurr
    strulmaja skrev 2011-06-18 21:40:25 följande:
    Tinasnurr: Det här med att försöka få andra att förstå har känts rätt menlöst. Jag tror inte att någon som inte har det likadant själv kan förstå. Man gör bara sig själv olycklig om man tror eller förväntar sig det. 
    Jag har dock inte gett upp än utan sprider information om ADHD/ADD lite både här och där i hopp om att folk ska få ökad kunskap och förstå vad det innebär. Men jag förväntar mig inte längre att jag ska få den där fulla förståelsen och bekräftelsen (som jag tror att vi är i behov av). Utan förståelsen för oss av andra kommer förmodligen bara ligga på ett ytligt plan. Kan ta min mor som ex. Hon vet så gott som allt och hon säger hon förstår. Ändå kan hon säga saker som: Men det är ju bara att göra det eller det är bara att ta sig i kragen eller sådär är det för alla ibland. Det säger mig att hon inte förstår problematiken på ett speciellt djupt plan, utan hon tycks tro att det är någon form av övergående sjukdom/tillstånd som man kan komma ur bara man anstränger sig lite.  
    Ja, tyvärr är det nog sant.
    Men man vill ju så gärna att dom ska förstå!
    Min kropp kan faktiskt inte göra vissa saker ibland, hur gärna jag än vill.
    Jag vill så gärna vara som mina vänner som tänker: Städa först, sen sätta sej.
    Jag skulle till och med vara glad om det var tvärtom. Sätta sej, sen städa.
    Men för mej gäller oftast bara: Sätta sej...
    Jag kan förstå att det är svårt att greppa, men nu när dom vet vad som menas med add/adhd så vill man ju ha lite mer bekräftelse (som sagt).

Oh herregud! Kom precis att tänka på att det faktiskt finns en chans/risk att dom kommer fram till jag är fullt normal.
    Fast det är jag inte...
  • Tinasnurr
    strulmaja skrev 2011-06-18 21:57:28 följande:
    Ja det där var jag också livrädd för. Tänk om dom kommer fram till att jag är normal?! Bara lat, ett hopplöst fall, dålig karaktär och jadijadi. Egentligen visste jag ju, jag kände/känner ju igen mig i precis ALLT och allt man ventilerat med andra ADHD/ADD:are som också stämt överens med hur jag är-kan så många människor vara så jäkla lika av en ren tillfällighet? Nä. 
    Nä!
  • Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 22:34:33 följande:
    Aha, ja ett sånt var jag på för 4 år sen. Har gått på ppenpsyk sen jag var gravid och dottern är nu 3½.... resan hit har varit lång för min del.

Men jag sökte för helt andra saker, fick diagnosen utbränd och en massa annat... Det är mkt miljö påverkan i mitt liv som gjort det svårt för alla inblandade att komma hit kan man säga...

Var ärlig är mitt råd, säg precis som det är, hur du känner och tänker.... vad du tycker fattas dig, hur knäpp de än låter, de dömer ingen, de är där för att hjälpa.
    Men du ska alltså utredas nu i sommar då?

Jag säger och skriver hela tiden att jag ska utredas, men det kanske jag inte ska då... Beroende av vad de kommer fram till. 
  • Tinasnurr
    Anonym (gk) skrev 2011-06-18 22:50:46 följande:
    Något liknande har jag precis gått igenom, fast det var ju en basutredning.

Jag fick komma till öppenpsyk. Fick först träffa en skötare som ställde en massa frågor, hon skulle sen ta upp mitt fall på veckomötet och där skulle dom besluta om en basutredning skulle göras på mig.
    Skötaren trodde absolut en utredning skulle göras och hon fick rätt.
    Sen fick jag gå två gånger hos en sköterska och svara på frågor ur tjocka frågeformulär. Svaren sammanställdes och tredje gången fick jag träffa en psykiatriker. Han tyckte jag uppvisade en hel del tecken på ADD och tyckte jag därför behövde gå vidare och göra en sån utredning.
    Nu väntar jag på en kallelse dit, men det kunde tydligen ta ett tag så efter sommaren räknade dom med att vi skulle komma igång med den.

Om ditt mående påverkar dig en hel del i din vardag så kommer dom säkert att gå vidare och göra en utredning på dig. Jag håller tummarna för dig
    Åh, tack!
    Mitt mående ja. Det är världens största berg- och dalbana!
    Ilska, glädje, irritation, lugn, ångest om vartannat.

Och alla mina "egenheter" påverkar mej i olika grad varje dag.

Hoppas du slipper vänta länge. Väntan i sej är riktigt frustrerande och jobbig.
  • Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-18 22:57:04 följande:
    Alla människor har drag av adhd, alltså de allra flesta kan känna igen sig i symptomen någon gång i livet. Det är när det blir ett problem alltid, ett handikapp, som man har adhd på riktigt. Vet inte hur jag skall förklara bättre, hoppas ni förstår hur jag menar ändå

Men jag är lika rädd för allt det där, lika rädd för att få diagnosen som att inte få den. För om det inte är adhd, så är det något annat som är jävligt fel med mig OCH då skall jag gå runt och vara menlös hur lång tid då tills vi hittat vad som felar mig. Något är fel, jag vet det, jag känner det, jag har alltid vetat, alltid vart annorlunda, aldrig helt inne även om jag inte vart helt utanför. Social som fan, när jag vill kan och har lust, för att helgen efter bara vilja vara ensam för jag orkar inte med folk alls.
    Jamen precis så känner jag med!

Shit, tänk om jag har add eller adhd! Vad fan ska hända då??
    Och tänk om jag inte har det! Vad fan ska hända då..?
  • Tinasnurr

Lite tankar:

Min sambo säger att det har blivit värre sen det här med add/adhd kom upp. Att jag gör mindre i hemmet nu än vad jag gjorde innan.
    Först blev jag förbannad när han sa så: Vadå, skulle jag fejka mej till "symtom"??

Men sen när jag tänkte efter så kanske det stämmer.
    Det kanske är så att jag slappnar av nu när jag vet att det troligtvis är nåt som inte "stämmer" däruppe. Att jag inte längre orkar lägga all den energi det går åt för att hålla mej på ytan så att det ska se någorlunda ut här hemma (det gör det ju inte ändå).

Kände/känner ni på samma sätt?

• Tinasnurr
    strulmaja skrev 2011-06-19 13:16:13 följande:
    "Även fast jag fått höra att jag INTE blivit värre" skulle det vara. 
    HahaSkrattande jag funderade på vad du menade innan jag såg din ändring.

• Tinasnurr
    HäxanSurtant skrev 2011-06-19 14:39:43 följande:
    Mmm jag lever ju själv, men vissa saker är värre andra är bättre. För jag har inte samma krav på mig själv... försöker göra en sak om dagen och vara nöjd med det, se det som ett plus om jag får ihop två eller fler.

Skall sätta mig och göra en lista imorgon tänkte jag, vad jag måste få gjort och vad jag skulle vilja få gjort som inte är akut på något sätt, se om jag kan bygga veckans rutiner med denna lista.
    Ja, listor är bra...om man följer dom...
    Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt.

Jag har många gånger börjat på en lista i ett block som sedan, när jag inte hinner skriva klart den, hamnar i nån garderob och som jag sen inte hittar utan börjar på en ny... Och så brukar det hålla på.

Men tanken är ju god iaf heheSkrattande
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen