Anonym (Lisaflisa) skrev 2015-03-13 10:49:50 följande:
Jag följde inte länken och läste inte, men kan säga ändå att det är inget nytt. Det har funnits teorier länge om att add/adhd bara är hitte-på, att det hör hemma i samma fack som el-allergi osv. Jag pratade med min psykolog om detta och hon höll med, alltså det finns lika många teorier som psykologer och andra förstå sig-påare. En del menar också att det är läkemedelsindustrin som vill göra sig en hacka och har hittat på add/adhd. Jag säger bara så här: en gång i tiden ansågs epelepsi vara galenskap och man försökte bota det på mentalsjukhus. Bara ett exempel. Det som vi idag kallar add/adhd, eller ännu hellre neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, är begrepp som hjälper till att ringa in "störningar" hos människor så att man ska kunna underlätta och få hjälp. Det har alltid funnits människor med add/adhd-symptom men förr sågs de som struliga, lata bråkstakar. Dessa struliga, lata bråkstakar kan få hjälp idag tack vare att man genom forskning har kommit på vad det handlar om.
Jo det vet jag. Men jag tycker ändå att det är sjukt det står med ett par exempel i denna artikeln om hur personer som diagnostiserats med ADHD egentligen haft problem med lågt järn, dålig syn mm.... Och när dessa problem raderats alltså personer fått järntillskott eller glasögon så har dom helt plötsligt förändrats totalt...