Inlägg från: Anonym (Skånemamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skånemamma)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Jag har haft diagnosen ADHD sen jag var 9... det är ngt jag lever med men vissa dagar går det bara åt helvete... Jag har svårt att prata med andra om detta eftersom det är ngt jag faktiskt skäms över så det vore skönt att kunna prata av sig om det här med andra i samma situation...

• Anonym (Skånemamma)

Den här tråden blev visst populär väldigt fort...

Aina93: Jag tar inga mediciner... Har inte gjort det sen jag var 16 år... dvs 8 år nu...

• Anonym (Skånemamma)

Hejsan. Jag behöver lite råd från er. Jag har själv en diagnos och jag börjar nu undra om min dotter kanske har det med? Jag har skrivit en tråd om det här på FL där jag ber om råd osv. Det har varit lite klent med råd så jag vänder mig till er och undrar om ni kanske skulle kunna läsa min TS och kanske ge mig lite råd om detta.

www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61822189.html

Här finns den tråden. Jag ber er att utesluta informationen om att jag har en diagnos då det inte är relevant med tråden i sig!

Tack på förhand

• Anonym (Skånemamma)
    Minifer skrev 2011-11-06 21:40:16 följande:
    Hej! Usch vad jobbigt!! Vet inte om ni gör det redan eller inte, men ni kanske skulle sätta av särskild egentid till henne där hon får all uppmärksamhet. Tex att du och pappan turas om att göra roliga saker utan någon annan, etc. För det låter ju som att hon vill ha mer uppmärksamhet. Inte lätt när det kommer en liten knodd och stjäl föräldrarna :) Inte så lätt att få ihop i vardagslivet kanske, men värt ett försök?
    Ja vi försöker ju att ge henne lite extratid med oss men det är svårt då hon oftast är på dåligt humör redan innan vi kommit hem efter vi hämtat henne på eftermiddagen. Det känns liksom som om man belönar dåligt beteende i så fall... Det är väldigt svårt att få det att funka på rätt sätt utan att det blir "fel" Förstår du hur jag menar?
  • Anonym (Skånemamma)

Har precis börjat en gruppterapi för vuxna med ADHD. Missade tyvärr första sessensionen pga sjukt barn men jag måste säga att det verkar vara givande. Att få träffa personer med samma "problem" som jag. Det verkar dock som om att det bara är jag som fått min diagnos tidigt i livet. De andra har bara haft sina diagnoser i några år medans jag haft min sen -95..... Dvs, snart 20 år!

• Anonym (Skånemamma)

Hej på er. Har inte skrivit på ett tag, har börjat med Lamotrigin nu för min ADHD. Jag är väldigt nöjd med den och jag märker verkligen skillnad på hur jag mår nu och hur jag mådde innan jag började med den. 

Någon mer som äter Lamotrigin?

• Anonym (Skånemamma)
    Anonym (Lisaflisa) skrev 2015-03-13 10:49:50 följande:
    Jag följde inte länken och läste inte, men kan säga ändå att det är inget nytt. Det har funnits teorier länge om att add/adhd bara är hitte-på, att det hör hemma i samma fack som el-allergi osv. Jag pratade med min psykolog om detta och hon höll med, alltså det finns lika många teorier som psykologer och andra förstå sig-påare. En del menar också att det är läkemedelsindustrin som vill göra sig en hacka och har hittat på add/adhd. Jag säger bara så här: en gång i tiden ansågs epelepsi vara galenskap och man försökte bota det på mentalsjukhus. Bara ett exempel. Det som vi idag kallar add/adhd, eller ännu hellre neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, är begrepp som hjälper till att ringa in "störningar" hos människor så att man ska kunna underlätta och få hjälp. Det har alltid funnits människor med add/adhd-symptom men förr sågs de som struliga, lata bråkstakar. Dessa struliga, lata bråkstakar kan få hjälp idag tack vare att man genom forskning har kommit på vad det handlar om.
    Jo det vet jag. Men jag tycker ändå att det är sjukt det står med ett par exempel i denna artikeln om hur personer som diagnostiserats med ADHD egentligen haft problem med lågt järn, dålig syn mm.... Och när dessa problem raderats alltså personer fått järntillskott eller glasögon så har dom helt plötsligt förändrats totalt...
  • Anonym (Skånemamma)
    Anonym (Lisaflisa) skrev 2015-03-13 11:17:04 följande:
    Det är riktigt att add/adhd-symptom kan bero på t.ex järnbrist. Det är därför man får genomgå en läkarundersökning med blodprover i en add/adhd-utredning för att ta reda på det.
    Det vet jag det med. Jag säger inte att jag faktiskt tror på den här snubben! ADHD/ADD är helt klart något som finns. Sen att vissa anser att det inte finns utan att det bara är lata föräldrar! Vilket jag tycker är löjligt!
  • Anonym (Skånemamma)
    Anonym (Lisaflisa) skrev 2015-03-13 17:39:42 följande:
    Håller med. Löjligt. Att ha barn med adhd/add är kämpigt i sig, att föräldrar till råga på det ska behöva höra att de är lata är så vidrigt. Det är ju jobbigt nog som det är! Det minsta de behöver är att skuldbeläggas. Stöd och förståelse underlättar däremot.
    Precis. Jag önskar att vi kunde leva i en värld där alla blir accepterade oavsett vad man har för problematik. Men den världen finns tyvärr inte :(
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen