• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Minifer
    Anonym skrev 2012-02-26 22:33:12 följande:
    i morgon påbörjar jag min utredning!

Jag både vill och inte vill, jag är livrädd för att de ska titta på mig och säga "nej, du har inte adhd, du är bara dum i huvudet som inte klarar av att slutföra saker, som inte klarar av att hålla koll, varför tror du att vi ska hjälpa dig?" 

Några tips och råd inför morgondagen? *dödsnervös* 
    wohooo lycka till! Jag kände precis likadant! Är fortfarande halvt övertygat om att jag bara lurat dem för att jag kan för mycket om adhd efter allt jag läst och manipulerat mig till en diagnos, men sedan kollar jag på symptomlistan och måste ju medge att det ju faktiskt ÄR så att det stämmer. Men är för van vid att "bara vara sämre än alla andra", etc. Ta det lugnt bara! Var bara ärlig. Uppdatera imorgon!
    Anonym (AHDH) skrev 2012-02-26 23:06:45 följande:
    *s* Känner igen mig!

Ta det bara lugnt, har du inte ADHD men ändå har problem så torde det vara något annat, eller hur?
    Finns ju flera saker inom detta spektra som ter sig liknande.

Till dig som testar Concertan! Lycka till!
    För mig tog det 4 dagar sen hade jag slagit sönder halva lägenheten.
    Startteran gjorde att jag hotade folk utanför affären..

Nån som behöver ett gäng piller ;)

Till er andra, om man inte tål medicinerna.. Vad finns det för behandling att tillgå?
    oj jösses! Tack! Men vad jobbigt! Jag har ätit 5 dagar nu och ingenting alls än så länge, annat än positivt. Hoppas det håller i sig. Räknar med att det kommer vid doshöjningen annars. Har du testat alla medicinerna?
  • Anonym (AHDH)
    Minifer skrev 2012-02-27 01:15:11 följande:
    oj jösses! Tack! Men vad jobbigt! Jag har ätit 5 dagar nu och ingenting alls än så länge, annat än positivt. Hoppas det håller i sig. Räknar med att det kommer vid doshöjningen annars. Har du testat alla medicinerna?
    Enligt min läkare finns bara två typer, Concerta och Strattera, de funkar likadant och eftersom jag reagerar så fel på dem så är det ingen mening att fortsätta förstöra mitt liv med dem :)

Hoppas det funkar för dig, precis i början märkte jag en positiv skillnad iaf =)
  • mammamia78

skulle varit till psykologen idag för o diskutera om utredning kan skyndas på eller om jag kan börja medicinera innan utredning medan jag väntar men de ringde o sa att han var hemma m sjukt barn idag. Tyyypiiiiiskt får vänta tills han hör av sig nu då ist för ny tid, jag hatar o vänta på saker ju.

• Minifer
    Anonym (AHDH) skrev 2012-02-27 06:25:00 följande:
    Enligt min läkare finns bara två typer, Concerta och Strattera, de funkar likadant och eftersom jag reagerar så fel på dem så är det ingen mening att fortsätta förstöra mitt liv med dem :)

Hoppas det funkar för dig, precis i början märkte jag en positiv skillnad iaf =)
    Ritalin och Metamina då?

Tack!! =)
    mammamia78 skrev 2012-02-27 09:21:35 följande:
    skulle varit till psykologen idag för o diskutera om utredning kan skyndas på eller om jag kan börja medicinera innan utredning medan jag väntar men de ringde o sa att han var hemma m sjukt barn idag. Tyyypiiiiiskt får vänta tills han hör av sig nu då ist för ny tid, jag hatar o vänta på saker ju.
    Men buääh, precis samma hände mig, sjukt irriterande! Hoppas de hör av sig fort!
  • Tillalamm
    Anonym (AHDH) skrev 2012-02-26 23:06:45 följande:
    *s* Känner igen mig!

Ta det bara lugnt, har du inte ADHD men ändå har problem så torde det vara något annat, eller hur?
    Finns ju flera saker inom detta spektra som ter sig liknande.

Till dig som testar Concertan! Lycka till!
    För mig tog det 4 dagar sen hade jag slagit sönder halva lägenheten.
    Startteran gjorde att jag hotade folk utanför affären..

Nån som behöver ett gäng piller ;)

Till er andra, om man inte tål medicinerna.. Vad finns det för behandling att tillgå?
    Jag tål inte heller medicinerna, segt eftersom man ju hoppats på effekt. Det som jag har jobbat med är struktur, ordning, balans och stresshantering, vilket min arbetsterapeut hjälpt till med. För mig är det jätteviktigt med en dagstruktur så att jag inte blir stressad eller glömmer något. Just nu letar jag också efter ett jobb med en lugn miljö och strkturerade arbetsuppgifter. Jag har några hjälpmedel som jag fått utskrivna också (mobil, bolltäcke och sakletare). Allt för att få vardagen att funka hyfsatGlad
  • Minifer
    Tillalamm skrev 2012-02-27 11:27:04 följande:
    Jag tål inte heller medicinerna, segt eftersom man ju hoppats på effekt. Det som jag har jobbat med är struktur, ordning, balans och stresshantering, vilket min arbetsterapeut hjälpt till med. För mig är det jätteviktigt med en dagstruktur så att jag inte blir stressad eller glömmer något. Just nu letar jag också efter ett jobb med en lugn miljö och strkturerade arbetsuppgifter. Jag har några hjälpmedel som jag fått utskrivna också (mobil, bolltäcke och sakletare). Allt för att få vardagen att funka hyfsatGlad
    tråkigt med medicinen =( Vad är en sakletare?
  • Tillalamm
    Minifer skrev 2012-02-27 11:59:06 följande:
    tråkigt med medicinen =( Vad är en sakletare?
    En fjärrkontroll typ, med små mottagare som man kan fästa på saker som ofta tappas bort. När borttappning har inträffat så trycker man på fjärkontrollen så piper mottagaren=försvinnen sak hittas på direkten. Numera slipper jag leta 15 min efter nycklarna varje morgon. Fast det är inte bara jag som tappar bort, haha - igår hade min tvååring stoppat in mina nycklar i en kastrull längst in i grytskåpet och satt locket på...
  • Minifer
    Tillalamm skrev 2012-02-27 13:23:01 följande:
    En fjärrkontroll typ, med små mottagare som man kan fästa på saker som ofta tappas bort. När borttappning har inträffat så trycker man på fjärkontrollen så piper mottagaren=försvinnen sak hittas på direkten. Numera slipper jag leta 15 min efter nycklarna varje morgon. Fast det är inte bara jag som tappar bort, haha - igår hade min tvååring stoppat in mina nycklar i en kastrull längst in i grytskåpet och satt locket på...
    åååh!! Åh en sådan vill jag ha!!! Fick du betala för den, hur får man sådana? Skulle sätta tusen mottagare på min telefon, tappar bort den 20ggr per dag, och nycklarna! Hehe, jag har också en tvååring som gömmer grejer på konstiga ställen =)
  • Anonym (AHDH)
    Tillalamm skrev 2012-02-27 11:27:04 följande:
    Lyllos.. I mitt landsting ingår inte de sakerna.. Har fått en pipande dosett som egentligen bara funkar när jag är hemma. Men åker jag iväg glömmer jag medsen likt förbannat :( Hoppas på att få en annan modell som skickar sms om jag glömt =)

Bolltäcke efterfrågade jag men det var inte aktuellt å jag orkade inte strida om det också.

Vad gör det för dig?

Och mobil?? Berätta!

Man kan ju skriva in allt i mobilen i kalendern osv men jag får ångest av bara tanken att använda den då, jag vill vara frisk i min mobil liksom!
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen