• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (AHDH)
    Minifer skrev 2012-02-27 11:20:21 följande:
    Ritalin och Metamina då?

Tack!! =)
    Tror de funkar på samma vis som Stratteran?

Concerta är ju centralstimulerande och den andra inte, skulle aldrig våga prova nåt sånt igen, har inte råd att vara borta 3 månader från familj å allt som jag byggt upp. Det liksom raseras när det går snett..

Vet att det finns minnesträning men det verkar som att det skiljer vart man bor hur prioriterat sådant är.
  • Anonym (AHDH)
    Minifer skrev 2012-02-27 13:49:14 följande:
    åååh!! Åh en sådan vill jag ha!!! Fick du betala för den, hur får man sådana? Skulle sätta tusen mottagare på min telefon, tappar bort den 20ggr per dag, och nycklarna! Hehe, jag har också en tvååring som gömmer grejer på konstiga ställen =)
    Arbetsterapeuter kan skriva ut vissa sådana hjälpmedel.

Jag ska få en spisvakt, men då jag ska flytta snart så avvaktar vi =)

Annars går just en sådan sakletare att köpa själv på tex clas ohlson. Men jag anser att när det handlar om ett funktionshinder bör man få det via landstinget.
    Tillalamm skrev 2012-02-27 11:27:04 följande:
    Jag tål inte heller medicinerna, segt eftersom man ju hoppats på effekt. Det som jag har jobbat med är struktur, ordning, balans och stresshantering, vilket min arbetsterapeut hjälpt till med. För mig är det jätteviktigt med en dagstruktur så att jag inte blir stressad eller glömmer något. Just nu letar jag också efter ett jobb med en lugn miljö och strkturerade arbetsuppgifter. Jag har några hjälpmedel som jag fått utskrivna också (mobil, bolltäcke och sakletare). Allt för att få vardagen att funka hyfsatGlad
    Hur arbetar ni två på de bitarna? *nyfis*

Jag hade en arbetsterapeut men vi rök ihop om en för mig ganska allvarlig händelse där hon riskerade min hälsa genom att vara så slapphänt.
    Sen bara försvann hon, sjukskriven så jag hörde inget mer. Har en ny nu, mycket ung och kan väl inte så mkt tyvärr. Vi ses bara för hjälpmedel, när vi kan boka tider vill säga för hon är bara på min mottagning sporadiskt och tydligen kan vissa telefoner där inte ringa min telefon för de får spärrtoner *suck*

Inget är enkelt *s*
  • Minifer
    Anonym (AHDH) skrev 2012-02-27 13:55:20 följande:
    Tror de funkar på samma vis som Stratteran?

Concerta är ju centralstimulerande och den andra inte, skulle aldrig våga prova nåt sånt igen, har inte råd att vara borta 3 månader från familj å allt som jag byggt upp. Det liksom raseras när det går snett..

Vet att det finns minnesträning men det verkar som att det skiljer vart man bor hur prioriterat sådant är.
    ritalin och metamina är centralstimulerande också, strattera är gammal antidepp som används mot adhd. 3 månader, jösses! Men fy vilken pärs det måste ha varit!
  • Anonym (AHDH)
    Minifer skrev 2012-02-27 14:19:50 följande:
    ritalin och metamina är centralstimulerande också, strattera är gammal antidepp som används mot adhd. 3 månader, jösses! Men fy vilken pärs det måste ha varit!
    Då funkar de absolut inte för mig :S

Ja, förra året hade jag ca 9 månader av totalsnurr iom felmedicinering från 3 olika håll.
    Och därför har jag tackat nej till annan ny medicin då jag behöver återhämta mig från en dos cortisoninhalation för 2 månader sen drygt.

Och läkarna tror aldrig på mig förrän efteråt.
  • Smitha

Ja! Jag har äntligen fått tid till psykologen! :)

Jag ställdes i kö i november efter att överläkaren misstänkte ADD. Nu är jag alltså kallad till psykologen om en vecka, hoppas att dom startar utredningen då eller kan det vara ÄNNU ett bedömningssamtal?
    Jag vet ju att dom sa att jag skulle prioriteras, så borde vara så att utredningen startar då... Fy fan vad skönt!

• Tillalamm
    Minifer skrev 2012-02-27 13:49:14 följande:
    åååh!! Åh en sådan vill jag ha!!! Fick du betala för den, hur får man sådana? Skulle sätta tusen mottagare på min telefon, tappar bort den 20ggr per dag, och nycklarna! Hehe, jag har också en tvååring som gömmer grejer på konstiga ställen =)
    Min arbetsterapeut skrev ut den. Behövde inte betala då den skrevs ut som hjälpmedel.
    Anonym (AHDH) skrev 2012-02-27 13:53:03 följande:
    Lyllos.. I mitt landsting ingår inte de sakerna.. Har fått en pipande dosett som egentligen bara funkar när jag är hemma. Men åker jag iväg glömmer jag medsen likt förbannat :( Hoppas på att få en annan modell som skickar sms om jag glömt =)

Bolltäcke efterfrågade jag men det var inte aktuellt å jag orkade inte strida om det också.

Vad gör det för dig?

Och mobil?? Berätta!

Man kan ju skriva in allt i mobilen i kalendern osv men jag får ångest av bara tanken att använda den då, jag vill vara frisk i min mobil liksom!
    Nej, det är ju olika. I mitt landsting är det sjukt långa köer till utredning så det är nästan som att de är generösa med hjälpmedlen av den anledningen:) Jag fick bolltäcke för att jag har så extremt svårt att komma ned i varv och har mycket oro. Det hjälper på så sätt att jag liksom blir mer trött när jag sover med det än annars, plus att det känns mer tryggt av tyngden. Dessvärre tar det inte bort karusellen i huvudet:) Mobilen jag fick utskriven har ett program i sig som heter Multi Comai, i som är som en kalender i vilket man bland annat kan lägga in påminnelser som ringer samt ett tidsstöd så att man kan sätta alarm. Mobilen fick jag dock betala en egenavgift för.
  • mammamia78

sakletare behöver jag verkligen mkt som försvinner om ja inte verkligen tänker på var jag lägger sakerna. Har alltid nycklarna på samma ställe, då vet jag var de är men råkar jag lägga dem ngn annanstans blir d kris telefonen kan ja ju ringa värre m annat som fjärren till tv;n osv..

• Tillalamm
    Anonym (AHDH) skrev 2012-02-27 13:59:37 följande:
    Arbetsterapeuter kan skriva ut vissa sådana hjälpmedel.

Jag ska få en spisvakt, men då jag ska flytta snart så avvaktar vi =)

Annars går just en sådan sakletare att köpa själv på tex clas ohlson. Men jag anser att när det handlar om ett funktionshinder bör man få det via landstinget.

Hur arbetar ni två på de bitarna? *nyfis*

Jag hade en arbetsterapeut men vi rök ihop om en för mig ganska allvarlig händelse där hon riskerade min hälsa genom att vara så slapphänt.
    Sen bara försvann hon, sjukskriven så jag hörde inget mer. Har en ny nu, mycket ung och kan väl inte så mkt tyvärr. Vi ses bara för hjälpmedel, när vi kan boka tider vill säga för hon är bara på min mottagning sporadiskt och tydligen kan vissa telefoner där inte ringa min telefon för de får spärrtoner *suck*

Inget är enkelt *s*
    Spisvakt låter bra - hur funkar en sån?

Oj då, det låter som du har haft otur med särskilt den första arbetsterapeuten. Det är så svårt det där! Min man har också ADHD och hans läkare är jättedåligt och tror knappt på honom trots att diagnos finns, medan min läkare är kanon. Man ska väl ha lite tur antar jag.

Du får gärna vara nyfiken:) Ja, vi har arbetat på lite olika sätt. Först fick jag skriva upp vad jag gör på dagarna och vi upptäckte då att jag gör lite för mycket (man behöver ju inte stå och skrubba köket kliniskt rent varenda kväll till kl 02 på natten ex). Därefter fick jag hjälp att göra ett veckoschema för att få balans mellan aktivitet och vila samt att få struktur på vardagen. Vi har också jobbat med att hitta signaler som tyder på överbelastning för att jag ska kunna se det innan jag ramlar ihop i en hög, vilket hände rätt ofta innan.

Hon har också lärt mig strategier för att handskas med mitt impulsiva humör, vilket har varit högst välkommet med tanke på 2-åringen. De strategierna har främst handlat om att identifiera signaler som tyder på att humöret är påväg åt fel håll och att stoppa sig innan det går för långt. Vi har också jobbat med avslappningsmetoder, ex mindfulness. Vi har också pratat om vad jag behöver ha för miljö och arbetsuppgifter på jobbet för att det inte ska bli för mycket.

Ja, det är väl ungefär det. Hon är jätteduktig på just ADHD så det känns kanon att ha fått henne.
  • Anonym (AHDH)
    mammamia78 skrev 2012-02-27 18:59:38 följande:
    sakletare behöver jag verkligen mkt som försvinner om ja inte verkligen tänker på var jag lägger sakerna. Har alltid nycklarna på samma ställe, då vet jag var de är men råkar jag lägga dem ngn annanstans blir d kris telefonen kan ja ju ringa värre m annat som fjärren till tv;n osv..
    Vi har telia å de har skickat ut nya när de andra gått sönder, liiiten lögn men nu har vi tre =))))

Telen kan man alltid ringa, om man inte gjorde som jag på nyår å svimma 2 ggr av att ha ätit för fort, hittade ingen telefon å försökte få hjälp via facebook.. sonen grät sig till sömns hörde jag långt bort. Så nu är jag hysterisk med sånt där..

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen