• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (AHDH)
    Tillalamm skrev 2012-02-27 19:16:02 följande:
    Spisvakt låter bra - hur funkar en sån?

Oj då, det låter som du har haft otur med särskilt den första arbetsterapeuten. Det är så svårt det där! Min man har också ADHD och hans läkare är jättedåligt och tror knappt på honom trots att diagnos finns, medan min läkare är kanon. Man ska väl ha lite tur antar jag.

Du får gärna vara nyfiken:) Ja, vi har arbetat på lite olika sätt. Först fick jag skriva upp vad jag gör på dagarna och vi upptäckte då att jag gör lite för mycket (man behöver ju inte stå och skrubba köket kliniskt rent varenda kväll till kl 02 på natten ex). Därefter fick jag hjälp att göra ett veckoschema för att få balans mellan aktivitet och vila samt att få struktur på vardagen. Vi har också jobbat med att hitta signaler som tyder på överbelastning för att jag ska kunna se det innan jag ramlar ihop i en hög, vilket hände rätt ofta innan.

Hon har också lärt mig strategier för att handskas med mitt impulsiva humör, vilket har varit högst välkommet med tanke på 2-åringen. De strategierna har främst handlat om att identifiera signaler som tyder på att humöret är påväg åt fel håll och att stoppa sig innan det går för långt. Vi har också jobbat med avslappningsmetoder, ex mindfulness. Vi har också pratat om vad jag behöver ha för miljö och arbetsuppgifter på jobbet för att det inte ska bli för mycket.

Ja, det är väl ungefär det. Hon är jätteduktig på just ADHD så det känns kanon att ha fått henne.
    Det där lät ju skitbra!
    Kanske nånting man kan arbeta med själv om man inte har din tur =)

Spisvakt är en sån där gamlingar ofta får, jag är rädd att jag glömmer plattor på osv eftersom jag måste ha saker framför mig för att minnas dem typ.
    Är sambon sjuk å ligger på soffan så glömmer jag det å kan ropa på han å tycka han är skitlat tills det slår mig att han är sjuk.. Typ sånt.

Det var ganska lätt att få igenom faktiskt att få en sån, men nu väntar flytt som sagt, ska bli särbo =)
  • Anonym
    Minifer skrev 2012-02-27 13:49:14 följande:
    åååh!! Åh en sådan vill jag ha!!! Fick du betala för den, hur får man sådana? Skulle sätta tusen mottagare på min telefon, tappar bort den 20ggr per dag, och nycklarna! Hehe, jag har också en tvååring som gömmer grejer på konstiga ställen =)
    Såna finns på Elgiganten, kostar ca 30-40 kr, köp köp! -jag ska
  • Anonym

någon mer med adhd som blir rätt personlighets förändrad av alokohol & gör bort sig ibland??

• Tillalamm
    Anonym (AHDH) skrev 2012-02-27 19:19:57 följande:
    Det där lät ju skitbra!
    Kanske nånting man kan arbeta med själv om man inte har din tur =)

Spisvakt är en sån där gamlingar ofta får, jag är rädd att jag glömmer plattor på osv eftersom jag måste ha saker framför mig för att minnas dem typ.
    Är sambon sjuk å ligger på soffan så glömmer jag det å kan ropa på han å tycka han är skitlat tills det slår mig att han är sjuk.. Typ sånt.

Det var ganska lätt att få igenom faktiskt att få en sån, men nu väntar flytt som sagt, ska bli särbo =)
    Låter ju kanon med spisvakt, jag glömmer hela tiden plattor och kommer på det först när det lukar bränt. Inte bra. Kan du inte fråga din arbetsterapeut om det finns sån hjälp att få om hon inte kan ge dig det? Det är ju skumt att det ska behöva vara sån skillnad mellan arbetsterapeuter kan man tycka.
    Anonym skrev 2012-02-28 13:08:38 följande:
    någon mer med adhd som blir rätt personlighets förändrad av alokohol & gör bort sig ibland??
    Inte jag själv, men min man som också har ADHD blir jättejobbig när han dricker alkohol - störig som sjutton, ettrigt och gåpåig samt efter ett tag aggressiv. Tack och lov har han tagit tag i det eftersom ingen i bekantskapskretsen orkar med honom när han dricker. Han är inte sån till vardags kan tilläggas.
  • Anonym (Alle)

Är nu klar med utredningen, psykologen träffade min pappa förra veckan och väntar nu ett preliminärt besked på telefon och en tid för genomgång och eventuellt medicin nästa vecka....
    Stissig och nervös

• mammamia78

Tillalamm: som din man blir när han dricker så hade jag en kompis som blev, exakt!! Helt förändrad blev hon av alkohol o hon drack typ jämt. Vi är inte vänner längre pga hennes sätt när hon dricker. Dock vet jag inte om hon har ADHD eller nåt.

• Anonym
    Tillalamm skrev 2012-02-29 10:20:26 följande:
    Låter ju kanon med spisvakt, jag glömmer hela tiden plattor och kommer på det först när det lukar bränt. Inte bra. Kan du inte fråga din arbetsterapeut om det finns sån hjälp att få om hon inte kan ge dig det? Det är ju skumt att det ska behöva vara sån skillnad mellan arbetsterapeuter kan man tycka.

Inte jag själv, men min man som också har ADHD blir jättejobbig när han dricker alkohol - störig som sjutton, ettrigt och gåpåig samt efter ett tag aggressiv. Tack och lov har han tagit tag i det eftersom ingen i bekantskapskretsen orkar med honom när han dricker. Han är inte sån till vardags kan tilläggas.
    ok tack för svar blir själv först jättesocial & snackig sen kan jag bli kaxig & tappar omdömme
  • Anonym

Hur gamla är ni här?
    Vid vilken ålder har ni fått/misstänkt diagnos?
    Vem var det som sa att ni skulle utredas? Sökte ni själva? 

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen