Tillalamm skrev 2012-02-27 19:16:02 följande:
Spisvakt låter bra - hur funkar en sån?
Oj då, det låter som du har haft otur med särskilt den första arbetsterapeuten. Det är så svårt det där! Min man har också ADHD och hans läkare är jättedåligt och tror knappt på honom trots att diagnos finns, medan min läkare är kanon. Man ska väl ha lite tur antar jag.
Du får gärna vara nyfiken:) Ja, vi har arbetat på lite olika sätt. Först fick jag skriva upp vad jag gör på dagarna och vi upptäckte då att jag gör lite för mycket (man behöver ju inte stå och skrubba köket kliniskt rent varenda kväll till kl 02 på natten ex). Därefter fick jag hjälp att göra ett veckoschema för att få balans mellan aktivitet och vila samt att få struktur på vardagen. Vi har också jobbat med att hitta signaler som tyder på överbelastning för att jag ska kunna se det innan jag ramlar ihop i en hög, vilket hände rätt ofta innan.
Hon har också lärt mig strategier för att handskas med mitt impulsiva humör, vilket har varit högst välkommet med tanke på 2-åringen. De strategierna har främst handlat om att identifiera signaler som tyder på att humöret är påväg åt fel håll och att stoppa sig innan det går för långt. Vi har också jobbat med avslappningsmetoder, ex mindfulness. Vi har också pratat om vad jag behöver ha för miljö och arbetsuppgifter på jobbet för att det inte ska bli för mycket.
Ja, det är väl ungefär det. Hon är jätteduktig på just ADHD så det känns kanon att ha fått henne.
Det där lät ju skitbra!
Kanske nånting man kan arbeta med själv om man inte har din tur =)
Spisvakt är en sån där gamlingar ofta får, jag är rädd att jag glömmer plattor på osv eftersom jag måste ha saker framför mig för att minnas dem typ.
Är sambon sjuk å ligger på soffan så glömmer jag det å kan ropa på han å tycka han är skitlat tills det slår mig att han är sjuk.. Typ sånt.
Det var ganska lätt att få igenom faktiskt att få en sån, men nu väntar flytt som sagt, ska bli särbo =)