Inlägg från: Minifer |Visa alla inlägg
  • Minifer

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Jag har varit på "sluss-samtel" hos psykologen nu. Han säger att jag är ett solklart fall av ADHD och skickar mig vidare med högprioritering på grund av barnen. Skall börja utredning i början på 2012!

Wohooo!

För jag har adhd, för jag har adhd, tralalalal *sjunger och dansar*

• Minifer
    Smitha skrev 2011-11-16 13:40:10 följande:
    Vad är "sluss-samtal"?

Grattis till att det går fort för dig iaf =)

Jag var hos överläkaren i måndags och har blivit satt på väntelista för utredning
    ALltså först var jag ju på vårdcenralen som skickade en remiss. Och då fick jag kallelse till en psykolog som skulle bedöma om utredning var befogad eller ej. Han kallade sig själv sluss, så var därför jag sa så =) Hade han inte tyckt att jagvisade npgra tecken på adhd hade han väl bara skickat hem mig. Tack! Jag har ett rent helvete så jag längtar. Två blöjbarn och sover oftast 1-3.5 timmar per natt, på helgerna och vissa dagar 6-7 timmar. Höll på att elda upp köket i förrgår :P

Vad gött att du ska utredas också! Hur länge tror de du får vänta?
  • Minifer
    Smitha skrev 2011-11-20 17:36:46 följande:
    Ja, jag får helt enkelt ringa och fråga.. tycker ju också att vårdgarantin borde gälla här.. När jag fick remiss till psyk  så fick jag ett brev från dom om att jag skulle bli kallad inom 3 månader pga vårdgarantin, jag fick en tid 2,5 månad senare.. Men i det här brevet (inför) utredningen stod det ingenting om det...
    Det ska vara inom tre månader från det beslut tagits om utredning, och är kön för lång skall man kunna bli remitterad som sagt. DOCK minns jag självfallet inte vart jag läst detta, så hoppas vid gud att jag har rätt och det inte stod på typ Flashback eller nåt :P

Idag har jag varit helt sjukt duktig och städat vardagsrummet, så nu ser det ut som ett helt normalt och fins v-rum, otroligt skönt!

Malinmicke: Känns det som det blivit fel eller känns det bra?
  • Minifer
    Smitha skrev 2011-11-21 01:51:26 följande:
    >Hoppas du har rätt!! Kan ju för fan inte gå så länge och vänta... Fast... Kan ju vara väntetider i hela sverige...

Nån mer som har hört vad det är som gäller?
    Jag kommer ju börja utredning på början av året här, efter att bli prioriterad och så, men du har ju också en knodd. Kom till Trellehulla ;)

Var ju bara en vecka sedan jag var på psykologsamtalet
  • Minifer
    Smitha skrev 2011-11-21 01:51:26 följande:
    >Hoppas du har rätt!! Kan ju för fan inte gå så länge och vänta... Fast... Kan ju vara väntetider i hela sverige...

Nån mer som har hört vad det är som gäller?
    Nu hittade jag var jag läste det! Så här stod det

Hur lång är kötiden för ADHD-utredning?

Fråga:
    Hur lång är kön för att få göra en ADHD-utredning i Stockholms län? Kan man söka utredningsmöjligheter runt om i landet där kön kanske är kortare?

Svar:
    Det går inte att svara generellt på hur lång kön är i Stockholms län eftersom det varierar utifrån vilken mottagning du söker till. Det finns en så kallad ”vårdgaranti” som innebär att man har rätt att få sin utredningen påbörjad senast inom 90 dagar efter att beslutet tagits att du ska få en ADHD-utredning. Om du har väntat längre än denna tid kan du be din mottagning att skicka en remiss till någon annan mottagning/utredningsenhet med kortare kö.

Hittade detta här: www.autismforum.se/gn/opencms/web/HAB/_Subwebbar/adhd_center/faq/utredningar/index.html

fanns en del matnyttig info
  • Minifer
    Smitha skrev 2011-11-21 11:50:03 följande:
    Jag såg den jag med när jag googlade :) Men frågan är om det gäller i hela sverige eller bara i stockholms län???
    Vårdgarantin gäller väl i hela landet? Ring landstinget och fråga vetja :D Eller var man nu ringer. Hmm, undrar vart det var jag skulle ringa idag.
  • Minifer
    Lindaskrinda skrev 2011-11-21 13:14:38 följande:
    Jag hade ett vanligt möte med min läkare då hon föreslog en sådan utredning. Efter det satte hon upp mig på vänelistan, tog nästan exakt ett år innan jag blev kallad. 

Nej jag försökte inte bli remiterad, mådde rätt dåligt under den där tiden så jag hade fokus på att överleva. 
    Jag tycker verkligen man borde bli erbjuden någon form av hjälp under tiden man väntar också. Kämpar själv med näbbar och klor här, men främst pga min sömnbrist. Sovit 60 minuter inatt och har två kids att ta hand om. SUGER. Särskilt eftersom jag i stort sett alltid ligger runt 1-5 timmars sömn. Är helt galen av trötthet. Spelar ingen roll att jag vaknar 6 eller 7, inte fan kan jag somna innan 3-4-5 på morgonen för det =( Trodde det skulle rätta till sig när barnen kom, men näpp...(innan sov jag ju bara senare)

Värsta gnäll-inlägget, sorry
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen