Inlägg från: Anonym (virrpanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (virrpanna)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Tjenare!

Ja råkade göra ett litet misstag helt enkelt. Tänkte mig inte för... jaja nu får man stå sitt kast! Hur är det med er alla? Jag tycker inte att medicinen hjälper just nåt längre Vill ju ha mer inre driv. Vet te sjutton hur man ska få det... då och då undrar man vad meningen med livet är faktiskt... dock är jag mer skärpt och gör inte slarvfel osv på jobb som tidigare. Och det är ju positivt men sen det inre drivet finns inte. Kanske man behöver mer dos? Är nu uppe i 54 mg... Läkaren sa att han kunde ge mer om det skulle behövas men jag vet inte... SUCK bara!

• Anonym (virrpanna)

Tjenare på er!

Har varit lite borta ett tag, men har varit ganska körigt (HAHA) att inte ha körkort... får tillbaks det snart iallafall. Skrev hur mycket jag behöver det så de var snälla! Men pust va jobbigt det är. Men men...

Jobbar ju också och det är kul än så länge . Bara det är fullt ös all the time som just nu så är det skitkul. Men när det är lite mindre att göra får jag krupp! Urk... avskyr att inte ha saker att göra hela tiden. Men annars om inte något driver på är jag helt passiv!! INGET inre driv! Tycker det är skitskumt... Concerta verkar inte funka så bra på mig... kanske man ska prova Strattera? Någon här i tråden skrev mycket fakta om Concerta och Strattera, har du någon länk till någon sida man kan läsa mer om de substanserna?

För som du skrev så frisättter Concerta mer dopamin i kroppen men det verkar som att det sedan inte bildas något serotonin här. Första dagarna var det guld och gröna skogar men sedan känns det nästan som vanligt. Lite mer skärpt bara. Men Strattera verkade mer på Noradrenalinet? Och Noradrenalin bildas när Dopaminet bryts ner? Eller ... hmm... får GOOOOOOGLA lite tror jag.. blir galen om jag inte hittar nåt som funkar... ofta känns livet meningslöst faktiskt Och DET är inte kul...

Sedan det om Omega tre, jag brukar köpa en burk på apoteket, något med Brain-jadajada, fast den ligger i en kartong... den har nog mycket av den syran man behöver... tror jag... virrig var förnamnet här.

• Anonym (virrpanna)

Det är förresten jättekul att läsa det ni skriver! (Dock inte läst igenom allt men en del) och hur man känner igen sig. Någon skrev om sin väska, och att kollegan sa "ADD-väska". Jag garvade högt när jag läste det . Det är ju bra att det ser bra ut utåt iallafall! Men innanför väskans tyg är det KAOS!! Haha... och i jackfickorna ska vi inte prata om... händer att man hittar sedlar eller papper från typ slutet av 90-talet... och så där... ofta när man inte har sedlar och behöver det, så är det bara att leta i någon gömma någonstans så dyker någon sedel upp! Är ju praktiskt ibland men man inser ju att det inte är riktigt normalt... eller normalt och normalt men ni hajar hur jag menar. Tack för mig igen då!

• Anonym (virrpanna)
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-13 11:09:15 följande:
    Tack för svar! Det är ju fantastiskt att läsa om andra, som liksom ändå klarar av sitt liv!

Vad befriande att läsa att du skrattade!!! Tack! Och visst är man rik på sedlar i gamla vinterjackor! Och kvitton i plånboken på saker man köpte för två år sedan...

Jag pratade länge med min man i förrgår. Och han var så himla fin! Han tyckte jag hade blivit mer "med" sen vi började ett e-nummerkrig för någon månad sen, Jag märker inget av det, men om jag verkar vara bättre, så kanske det är en början.

Jag tänkte köpa någon av böckerna som det tipsades om. Kanske skulle det vara värt att gå till doktorn och påbörja någonting, men just nu får det  vara. Jag orkar inte börja en process...

Fiskolja, är det buffel o båg eller är det värt att testa?
    Ja man fattar liksom inte hur andra gör... avsätter man en kvart för att rensa gamla kvitton, papper, grejor, sedlar eller? Eller lägger man de på ett särskilt ställe när man kommer hem? En plats för "kvitton" en plats för pennor... osv osv... men det kanske är för man lever i nuet så mycket som det glöms bort? Eller vad tror du? Menar alltså att om man handlat en sak och lagt ett kvitto i väskan, fickan, påsen så när man lägger det där så har det glömts bort direkt. För att inte tala om när man köper presenter till folk och sen när de frågar efter kvittot.. jaaa du... det händer att jag själv säger att jag kan byta och så går jag och köper en till sak bara för att jag tappat bort kvittot. Den jag köpte först ligger då och skräpar nånstans... men mitt stora problem är hur man organiserar hemmet. Har otroliga problem med det. I skåp och lådor och garderober osv osv... klädkammare... och sen att komma ihåg att städa... man blir ju trött bara man tänker på dessa saker... kan ju aldrig ta hem någon, är skittråkigt

Så när man kommer hem till andra som har det fint och så hemma så bara tänker man "hur sjutton gör de" ??
  • Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2011-01-13 12:04:41 följande:
    Slänger ut frågan här också.
    Ni som har diagnos ADD eller känner igen er i ADD mer än ADHD, blir ni någonsin rastlösa och stissiga, lite "hoppiga" och känner det som om ni har en massa överskottsenergi ni inte vet vart ni ska göra av? Ni vet bara att ni MÅSTE få utlopp för den annars slår det över liksom.
    Eller är det bara jag som har så?
    Industriarbete med tekniska uppgifter Väldigt fysiskt och det gillas!

Jo speciellt när jag väntar på något, tex läkare och så då bara måste jag pilla på nåt, gå omkring i väntrummet, smsa, osv osv. Det är ständigt något som rör sig i huvudet när det är lugnt. Därför jag bara avskyr att verkligen inte ha något att göra.

Vad jobbar du med? Eller var du arbetssökande? Mammaledig? Har glömt... du får ursäkta mig...
  • Anonym (virrpanna)
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-13 11:09:15 följande:
    Jag pratade länge med min man i förrgår. Och han var så himla fin! Han tyckte jag hade blivit mer "med" sen vi började ett e-nummerkrig för någon månad sen, Jag märker inget av det, men om jag verkar vara bättre, så kanske det är en början.
    Kanske en dum fråga, men vad är e-nummerkrig? :-P
  • Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2011-01-13 12:56:48 följande:
    Mammaledig sen plugga lite medieteknik.
    Ahaa!! Skoj? Hur kom du fram till det? Vad kan man jobba med då? Angående att vara rastlös, alltså jag är rastlös inombords, måste alltid pilla med något om det är lite lugnt, men samtidigt är energinivån vääääldigt låg och jag är seeeeegstartad när det är saker som måste göras. Har man ADHD är man väl mer energisk, fixar hit och dit osv. Därmed inte sagt att det man gör är ordning på men att man är mer energisk? Hmm... har fått höra att de dagar jag bestämt mig för att göra ingenting så har jag inte ens hunnit med att göra det... typ.
  • Anonym (virrpanna)

Någon skrev om att hur man gör med kläder som är använda en dag men ändå inte redo för tvättmaskinen. Har exakt samma problem... har också problem med var man ska göra av all SKIT som finns i hemmet. Någon som har nåt bra tips? Har så otroligt oorganiserat hemma och man blir bara frustrerad... plockar man i ett hörn är det genast kalabalamba i ett annat hörn osv...

• Anonym (virrpanna)

Förresten är det någon mer än jag som är sjukt godisberoende? Alltså jag äter något sött varje dag! Tänkte om det hör samman lite med bristen på dopamin... eller vad tror ni... choklad är min stora fallgrop... och just choklad gör ju att man producerar lite dopamin... typ...

• Anonym (virrpanna)

Får tillbaks körkortet om några dagar så det är gött är lite knöligt utan.. :-P men man får vackert stå sitt kast...

Anonym (glömsk :)) skrev 2011-01-18 11:35:42 följande:
    Godisberoendet känner jag igen.. En gång la jag ner chokladen men började då istället med coca cola.. Bara måste ha något.. Men nu då ja äter medicin så är inte sockerberoendet alls lika stort!
    Vilken medicin äter du?

Oj ja då är jag inte ensam om att inte ha förmågan att organisera då? Tror det är bristen på dopamin som gör det men är lite osäkler... lyckas inte hitta någon bra fakta tycker jag...
  • Anonym (virrpanna)
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-17 18:57:57 följande:
    Jag gjorde som så att efter många års sparande av ALLT så slängde jag massor av saker, vissa kartonger som jag inte ens visste vad som var i (har ångest fortfarande över vad som var i)
    Packade ner fullt med prydnadsaker, nu blev det nästan för tomt, men jag var så trött på röran
    Men det är väl så man får göra helt enkelt. Saknar man det inte nu lär man väl inte sakna det sen heller..? Eller vad tror ni... problemet är väl att allt bara ligger framme och dräller. Kunde man få undan skiten lite snyggt i skåp lådor garderober osv osv... vore det ju bra... vårt vardagsrumsbord ser man inte ibland för all skit som ligger där...
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen