Inlägg från: HäckHäxan |Visa alla inlägg
  • HäckHäxan

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

solfrost skrev 2011-06-18 21:18:55 följande:
    Var också tvungen att läsa adhdkvinnor.se. Den var klockren:) Tänk att det finns fler som jag! Jag har iallafall börjat med medicin, så nu får vi väl vänta och se om det blir ordning på torpet:) Jag har iaf retat gallfeber på några vänner i helgen. Jag hade bestämt mig för att inte göra en resa och sen ombestämt mig 7 ggr bara sedan i torsdags;) Jag förstår faktiskt inte varför de blev arga:/ Jo det kanske jag gör men jag kan inte sluta vela för det. Jag måste ju ventilera eller hur?!' Idag har jag slagit rekord i städning:) Jag har dammsugit hela huset utan paus! + torkat golven i köket och plockat undan alla leksaker som legat och skräpat i fel rum:) Så gissa om min man kommer se ut som en holk imorgon:D Hoppas ni har det bra i sommarvädret...hmm eller hur var det med det?!
    Åhh vad härligt, vilken toppen dag

Hoppas medicinen kommer hjälpa dig. Alltså de är ju en strid man har i resten av livet, men för de som medicin hjälper så är det en oehörd lättnad att få bättre fokus, mer nytta av sin tid utan att slösa bort lika mkt energi på onödigheter, vad jag förstått av mina vänner iaf.

Åhhh ja är också sån där, obeslutsam, helt hopplös.. och till sist blir jag arg och då kan typ alla inklusive mig själv dra helvete hej!!!! Tills jag landat iaf
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 21:36:41 följande:
    Jag fick hem ett brev där det stod:
    "Välkommen till psykiatriska klinikens remiss och bedömningsenhet."

Så står det en lite info och på en punkt står det:
    "Du träffar först sjuksköterska/skötare som ställer frågor gällande ditt psykiatriska hälsotillstånd. Läkaren medverkar i slutet av samtalet för att föreslå vilken behandling som kan vara lämplig för dig. Ibland kan det vara behov av att göra ytterligare undersökningar, test eller prover för att säkerställa diagnosen."

Det låter ju som om dom ska göra nån bedömning av om jag ska utredas eller inte. Om dom tycker det behövs?

Aha, ja ett sånt var jag på för 4 år sen. Har gått på ppenpsyk sen jag var gravid och dottern är nu 3½.... resan hit har varit lång för min del.

Men jag sökte för helt andra saker, fick diagnosen utbränd och en massa annat... Det är mkt miljö påverkan i mitt liv som gjort det svårt för alla inblandade att komma hit kan man säga...

Var ärlig är mitt råd, säg precis som det är, hur du känner och tänker.... vad du tycker fattas dig, hur knäpp de än låter, de dömer ingen, de är där för att hjälpa.
  • HäckHäxan
    strulmaja skrev 2011-06-18 21:40:25 följande:
    Tinasnurr: Det här med att försöka få andra att förstå har känts rätt menlöst. Jag tror inte att någon som inte har det likadant själv kan förstå. Man gör bara sig själv olycklig om man tror eller förväntar sig det. 
    Jag har dock inte gett upp än utan sprider information om ADHD/ADD lite både här och där i hopp om att folk ska få ökad kunskap och förstå vad det innebär. Men jag förväntar mig inte längre att jag ska få den där fulla förståelsen och bekräftelsen (som jag tror att vi är i behov av). Utan förståelsen för oss av andra kommer förmodligen bara ligga på ett ytligt plan. Kan ta min mor som ex. Hon vet så gott som allt och hon säger hon förstår. Ändå kan hon säga saker som: Men det är ju bara att göra det eller det är bara att ta sig i kragen eller sådär är det för alla ibland. Det säger mig att hon inte förstår problematiken på ett speciellt djupt plan, utan hon tycks tro att det är någon form av övergående sjukdom/tillstånd som man kan komma ur bara man anstränger sig lite.  
    Tror du har helt rätt. Jag tror att det var det som fick mig att förstå min fd sambo. Det var så många saker som andra runt om oss aldrig kan begripa. Dom vill så gärna ha det till att han bara han var den dumma, förstörde mig, bär ansvaret osv. Men vi var två OCH mkt av det han gjorde förstår jag... Jag har bara högre moral än honom på många saker, utan den så hade jag säkert kunnat göra samma saker.

Han sa och säger fortfarande att jag är den enda som faktiskt verkligen förstår, vi är goda vänner idag OCH han köper när jag ringer och skriker i hans öra och svär osv, samma när han ringer mig.... Jag bloggade en del om det här på FL och hängde i en annan adhd tråd... Bloggen heyter mitt addihadd och jag, finns på min sida..
  • HäckHäxan
    solfrost skrev 2011-06-18 21:42:13 följande:
    Ja verkligen! Känns så skönt att vi är fler:) Min läkare sa faktiskt något som jag tyckte var så klokt. Han sa att ADHD funnits i alla tider och hade det inte funnits folk med adhd så hade grottmänniskorna tagit död på människornas existens:) För det är de med adhd drag som hittade nya jaktmarker samt nya bostäder:) Så det är våran förtjänst attt folket lever*s* Nu är jag inte super på att återberätta men tolkningen var sådann:) Nu ska jag natta mig med barnen som sover, är äckligt pigg men borde gå och lägga mig iaf...ska bara plocka ur maskinen först och kolla runt lite här...och...nejdå:) Men så blir det nog allt ändå...snurr snurr och glatt godnatt!
    hahhaha låter ju logiskt, önskar jag fick höra hela berättelsen Men folk med adhd, alltså seriöst finns de någon på jorden som hittar lösningar eller en ny väg så är det dom! OCH när de säger att de skall lösa något så gör dom det, hur otroligt de än låter eller hur lång tid de än må ta.... Det har iaf jag lärt mig av erfarenhet.

Sussa gott, du förtjänar en god natts sömn efter denna rediga dag
  • HäckHäxan
    strulmaja skrev 2011-06-18 21:57:28 följande:
    Ja det där var jag också livrädd för. Tänk om dom kommer fram till att jag är normal?! Bara lat, ett hopplöst fall, dålig karaktär och jadijadi. Egentligen visste jag ju, jag kände/känner ju igen mig i precis ALLT och allt man ventilerat med andra ADHD/ADD:are som också stämt överens med hur jag är-kan så många människor vara så jäkla lika av en ren tillfällighet? Nä. 
    Alla människor har drag av adhd, alltså de allra flesta kan känna igen sig i symptomen någon gång i livet. Det är när det blir ett problem alltid, ett handikapp, som man har adhd på riktigt. Vet inte hur jag skall förklara bättre, hoppas ni förstår hur jag menar ändå

Men jag är lika rädd för allt det där, lika rädd för att få diagnosen som att inte få den. För om det inte är adhd, så är det något annat som är jävligt fel med mig OCH då skall jag gå runt och vara menlös hur lång tid då tills vi hittat vad som felar mig. Något är fel, jag vet det, jag känner det, jag har alltid vetat, alltid vart annorlunda, aldrig helt inne även om jag inte vart helt utanför. Social som fan, när jag vill kan och har lust, för att helgen efter bara vilja vara ensam för jag orkar inte med folk alls.
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 22:39:54 följande:
    Men du ska alltså utredas nu i sommar då?

Jag säger och skriver hela tiden att jag ska utredas, men det kanske jag inte ska då... Beroende av vad de kommer fram till. 
    Ja jag skal utredas, egentligen skulle den vara påbörjad nu men det har blivit förseningar pga av andra som inte dykt upp på sina tider... En del av mig hatar dom för det, den andra delen inser ju att jag med garanti säkert kommer faila och komma sent eller missa nån av mina egna tider också....

Jag och min samtal person var impade förra fredagen bägge två när jag ett var i tid och två inte ens var andfådd eller svettig.... Men så satt jag utanför byggnaden och rökte hela kvarten innan jag skulle in, vägrade flytta på mig typ.
  • HäckHäxan
    strulmaja skrev 2011-06-19 10:05:45 följande:
    Ja det här med sambos. Jag bodde ihop med en man innan den jag lever med idag som förmodligen skulle få diagnosen ADHD. Vi gick inte särskilt bra ihop Flört 
    Kikade i din blogg och kände väldigt mycket igen mig själv i din sambo. Det där med kaffet var klockrent!   
    hahaha man har slängt mkt bränt kaffe i sina dar minns en annan gång när jag kastade en halvfull kaffemugg mot fd sambon, som tur va slog den i väggen mellan två fönster, han duckade och klarade sig utan minsta kaffefläck... allt landade i vår ljusa aprikos färgade soffa

Jag trodde världen skulle brista.. När han förvånade mig med råge och säger jaha, det där får du faktiskt torka upp själv, jag sätter på nytt kaffe. Sagt och gjort jag torkade och muttrade en hel del, kan än idag inte förstå hur det kunde bli såååå mkt kaffe överallt av en kopp som knappt var halvfull. Han fixade kaffe och sprang ner till affären och köpte fikabröd, sen drack vi kaffe och fikade och fnissade.

Vi fnissade och myste över något som verkligen kunde fått oss att egetnligen slå ihjäl varandra
  • HäckHäxan
    mammabecka skrev 2011-06-19 13:05:25 följande:
    Oj oj här händer det saker! Vad roligt att det är så många som skriver här nu {#emotions_dlg.flower}

Jag har variit lite off på sista tiden! Flyttade - inredde - glömde Nu blev jag plötsligt påmind om familjelivs existens när jag inte hade något att göra på datorn... Hur kunde jag glömma det bästa?

Spännande att läsa om alla era städningsstrategier. Jag har ordnat en liten datahörna i köket för att jag ska kunna hålla koll på diskbänken så att den inte växer sig FÖR hög. Det funkar faktiskt hittils! Känner mig dock lite orolig för att det ska "gå över" som allting annat som går bra. Jag brukar vara superduktig några veckor när jag hittat en ny strategi, sen går det nerför igen.

Börjar blir riktigt fint i vissar delar av hemmet, kolla gärna lite av mina inredningsbilder på min blogg boxofsecrets.blogg.se

Det roliga är att det egentligen ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig här, men jag städar undan JUST på den lilla plats jag tänker fotografera, så verkar jag superordningssam och duktig

adhdkvinnor-länken var ju underbar!! HAHA! Tack för dagens första SMILE Häckis! Cool
    Skrattar så jag kiknar, jag kan oxå städa, fota och sen lägga tillbaka röran...

Köksbord.jpg

Men här har ni hur mitt köksbord såg ut konstant innan jag fick barn...... och detta är ändå på en hyfsat bra dag vill jag minnas

Även jag har datahörnan i köket, för då kan jag höra uppåt där vi har vardagsrummet och tösen springer förbi mig på sin väg mot sitt rum osv, centralt och jag kan inte tappa bort mig helt, för jag blir konstant störd av djur och barn när dom är vakna....

Det går i perioder för min del. Men jag har bett om hjälp så med tur kommer min syster och hjälper mig i veckan så jag får burit upp de sista av mina oupppackade kartonger och ställt i mitt skräprum där upp. Bättre att ha alla kartonger och säcka där, så kan jag gå igenom en åt gången utan att röra ner hela hemmet, som ju är rörigt så det räcker ändå!
  • HäckHäxan
    Vardagsrum.jpg

där har ni då kontrasten, vardagsrummet var helt okej och köket helt kaos så är de ofta i mitt hem, något rum är nästan helt perfekt och de andra kaso och så går det runt...
  • HäckHäxan
    Tinasnurr skrev 2011-06-19 11:34:32 följande:
    Lite tankar:

Min sambo säger att det har blivit värre sen det här med add/adhd kom upp. Att jag gör mindre i hemmet nu än vad jag gjorde innan.
    Först blev jag förbannad när han sa så: Vadå, skulle jag fejka mej till "symtom"??

Men sen när jag tänkte efter så kanske det stämmer.
    Det kanske är så att jag slappnar av nu när jag vet att det troligtvis är nåt som inte "stämmer" däruppe. Att jag inte längre orkar lägga all den energi det går åt för att hålla mej på ytan så att det ska se någorlunda ut här hemma (det gör det ju inte ändå).

Kände/känner ni på samma sätt?

Mmm jag lever ju själv, men vissa saker är värre andra är bättre. För jag har inte samma krav på mig själv... försöker göra en sak om dagen och vara nöjd med det, se det som ett plus om jag får ihop två eller fler.

Skall sätta mig och göra en lista imorgon tänkte jag, vad jag måste få gjort och vad jag skulle vilja få gjort som inte är akut på något sätt, se om jag kan bygga veckans rutiner med denna lista.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen