• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (Yrja)
    BeaBee skrev 2011-01-17 19:50:47 följande:
    Herregud vad modigt! Min sambo drömmer nog om att jag ska göra samma sak. Mina grejer har i alla fall kommit ner i källaren och jag håller på att sälja kurslitteratur. Det är svårt att sälja grejer faktiskt..
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-17 19:03:12 följande:
    Jag har sådana där krokar som man hänger på dörren men när de bli fulla så hamnar kläderna på golvet istället.

Jag har köpt massor med plastbackar som jag försöker organisera sakerna till men det är inte helt lätt!
    Min sambo har på något sätt lyckats drilla mig till att varje kväll lägga in grejerna i garderoben. Det krävdes dock en splitterny skitstor och svindyr garderob för att jag skulle tycka att det var okej. har nog med plats att bara slänga in kläderna jag använt. Kanske inte optimalt men han slipper dom på golvet.

Kul att se att jag inte är den enda med stora problem att att få in kläderna i garderoben..

Hej förresten! Jag tänkte hänga på den här tråden. Har dock ingen diagnos än men det är otroligt skönt att slippa känna sig som en utomjording en liten stund så därför är jag här!
    Välkommen hit! Jag har inte heller någon fastställd diagnos men jag har alltid känt mig som en utomjording!
  • Samarkand

Ja, herregud vad svårt vi verkar ha för att slänga..När jag för 6 år sedan flyttade ihop med mitt (nu) ex så klagade han på att jag hade såååå otroligt mkt grejer, vilket gjorde att jag skämdes för det så jag slängde och gav bort 1/4 av det jag ägde och hade. När vi sedan flyttade en större lägenhet slängde jag lite till, men inte tillräckligt för jag har sååå svårt att göra mig av med grejer från tonåren, minnessaker etc
    Tyvärr så var jag tvungen att ta tag i det där när jag nu flyttade isär från min kille. Jag har inte köpt så där jättemkt under de 6 år vi har varit ihop men lyckades ändå slänga 1/3 av mina saker. Många saker hade jag tidigare kämpat med näbbar och klor för att få behålla.
    Väl inflyttad i min nya lägenhet stör jag mig på att jag ändå har massor av grejer (nu har jag verkligen inte mkt  men tillräckligt med möbler och grejer för att fylla en stor skåpbil). Så jag har slängt 30 böcker och nästan lika många cd-skivor och lite annat plock.
    Är sjukt stolt över mig själv för att jag har fått in tänket äntligen. För jag vet attden dagen jag dör så kan jag ändå inte släpa med mig mina grejer upp till himlen så det är lika bra att göra sig av med det här och nu. :)

• strulmaja
    BeaBee skrev 2011-01-17 19:50:47 följande:
    Herregud vad modigt! Min sambo drömmer nog om att jag ska göra samma sak. Mina grejer har i alla fall kommit ner i källaren och jag håller på att sälja kurslitteratur. Det är svårt att sälja grejer faktiskt..
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-17 19:03:12 följande:
    Jag har sådana där krokar som man hänger på dörren men när de bli fulla så hamnar kläderna på golvet istället.

Jag har köpt massor med plastbackar som jag försöker organisera sakerna till men det är inte helt lätt!
    Min sambo har på något sätt lyckats drilla mig till att varje kväll lägga in grejerna i garderoben. Det krävdes dock en splitterny skitstor och svindyr garderob för att jag skulle tycka att det var okej. har nog med plats att bara slänga in kläderna jag använt. Kanske inte optimalt men han slipper dom på golvet.

Kul att se att jag inte är den enda med stora problem att att få in kläderna i garderoben..

Hej förresten! Jag tänkte hänga på den här tråden. Har dock ingen diagnos än men det är otroligt skönt att slippa känna sig som en utomjording en liten stund så därför är jag här!
    Oj, oj, oj du skulle bara veta (angående kläderna) hahaha.

Välkommen hit! Jag har inte heller diagnos än men det är väl på gång.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-17 19:42:48 följande:
    Åhh, jag drömmer om att göra exakt så! Men är rädd att ångra mig sen.. Men jag har blivit bättre på att slänga grejer faktiskt! Och ge saker till insamling! Jag har t.o.m sålt några grejer på Tradera Glad
    Ja det var jättesvårt, men hade tänkt på det länge och så har jag ju en hemma hosare som stod brevid och hjälpte mig, så då var jag ju tvungen att visa mig duktig hahaha men visst det är massor jag ångrar, men det kanske släpper med tiden, eller så kommer jag aldrig att glömma, men men gjort är gjort :))
    Jag sålde en del på tradera förr, men köpte nog mer än vad jag sålde så jag gick back ändå, mitt x tyckte det var vansinnigt men jag försökte släta över det genom att jag sålde ju liiite i allafall
  • Anonym (glömsk :))
    Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-17 18:56:25 följande:
    Förresten är det någon mer än jag som är sjukt godisberoende? Alltså jag äter något sött varje dag! Tänkte om det hör samman lite med bristen på dopamin... eller vad tror ni... choklad är min stora fallgrop... och just choklad gör ju att man producerar lite dopamin... typ...
    Godisberoendet känner jag igen.. En gång la jag ner chokladen men började då istället med coca cola.. Bara måste ha något.. Men nu då ja äter medicin så är inte sockerberoendet alls lika stort!
  • Anonym (virrpanna)

Får tillbaks körkortet om några dagar så det är gött är lite knöligt utan.. :-P men man får vackert stå sitt kast...

Anonym (glömsk :)) skrev 2011-01-18 11:35:42 följande:
    Godisberoendet känner jag igen.. En gång la jag ner chokladen men började då istället med coca cola.. Bara måste ha något.. Men nu då ja äter medicin så är inte sockerberoendet alls lika stort!
    Vilken medicin äter du?

Oj ja då är jag inte ensam om att inte ha förmågan att organisera då? Tror det är bristen på dopamin som gör det men är lite osäkler... lyckas inte hitta någon bra fakta tycker jag...
  • Anonym (virrpanna)
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-17 18:57:57 följande:
    Jag gjorde som så att efter många års sparande av ALLT så slängde jag massor av saker, vissa kartonger som jag inte ens visste vad som var i (har ångest fortfarande över vad som var i)
    Packade ner fullt med prydnadsaker, nu blev det nästan för tomt, men jag var så trött på röran
    Men det är väl så man får göra helt enkelt. Saknar man det inte nu lär man väl inte sakna det sen heller..? Eller vad tror ni... problemet är väl att allt bara ligger framme och dräller. Kunde man få undan skiten lite snyggt i skåp lådor garderober osv osv... vore det ju bra... vårt vardagsrumsbord ser man inte ibland för all skit som ligger där...
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-19 14:54:17 följande:
    Men det är väl så man får göra helt enkelt. Saknar man det inte nu lär man väl inte sakna det sen heller..? Eller vad tror ni... problemet är väl att allt bara ligger framme och dräller. Kunde man få undan skiten lite snyggt i skåp lådor garderober osv osv... vore det ju bra... vårt vardagsrumsbord ser man inte ibland för all skit som ligger där...
    Slänga och sortera är nog det som gäller! Jag tror på systemet att varje pryl ska ha sitt eget ställe, då blir det lättare att städa! Det gäller bara att komma dit.. det är ju så tråkigt att sortera saker..
  • Samarkand

Ja, varje sak ska ha sitt eget ställe, håller med fullt där. Hos mig är det tyvärr så att alla småprylarna inte hittar någon plats och ligger och skräpar här och där. Vilket gör mig enormt stressad. :(  Varför behöver vi så mycket krafs???

• Anonym (Yrja)
    Samarkand skrev 2011-01-19 20:19:24 följande:
    Ja, varje sak ska ha sitt eget ställe, håller med fullt där. Hos mig är det tyvärr så att alla småprylarna inte hittar någon plats och ligger och skräpar här och där. Vilket gör mig enormt stressad. :(  Varför behöver vi så mycket krafs???
    Kanske du kan ha en förvaringslåda märkt "småkrafs" där du samlar allt smått? Eller bara slänga skiten! Flört
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen