• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Alle
    Harlow skrev 2011-01-23 23:27:21 följande:
    Jag skulle ta en bild på mitt sovrum idag egentligen, alla mina kläder ligger på golvet.
    Det gör  mina jämt och min sambo gråter blod över det. 
    Men jag _försöker_ verkligen, jag skiter bara inte i det som han tror.  
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Anonym (syrran)

Hej!

Min 22 årige bror har precis fått diagnosen ADD, med lätt depression och uppskjutandeproblematik.  Vi har ju märkt de senaste åren att saker och ting inte funkar för honom så det var ju inte oväntat. Han klarar liksom inte av seriösa saker, förstå hur man tar hand om sig själv, sköter ekonomi osv. Han har inte gjort något alls de senaste 6 åren förutom att sitta framför sin dator och har av det blivit väldigt överviktig. Det har inte gått att få honom att ta tag i nånting alls, hur man än försökt. Han får försörjningsstöd från soc eftersom han varken gått gymnasie eller jobbat nånstans, men han klarar inte ens av att gå till soc och lämna in ansökan för att få pengar. Han bryr sig inte om räkningar, hyran eller något....nu har han blivit vräkt för andra gången.

Nu när han har fått diagnos, vad finns det för hjälp att få?
    Finns det nån medicin som fungerar? Vad kan man vänta sig för effekt?
    Hur är det att leva ett liv med ADD? Kan man jobba och lyckas ha kvar jobbet, osv osv... 

• Anonym (messed up)
    Alle skrev 2011-02-02 19:39:51 följande:
    Har haft flera depressioner och äter nu Venlafaxin (samma som Efexor) sen drygt ett år. Det är ett SRNI-preparat, alltså den tyngre varianten av antidepp som påverkar både serotonin- och noradrenalinhalten. Läste nyss att halten av noradrenalin tydligen kan vara av vikt för personer med ADHD/ADD.
    Har också genomgått  både psykodynamiisk terapi och KBT-behandling. 
    KBTn var internetbaserad och självstudier så det gick väl sisådär - ni vet ju hur bra det funkar när man själv måste lägga upp sin behandling *ler snett*
    Hur funkade psykodynamiska terapin för dig?
  • Anonym (messed up)
    Anonym (syrran) skrev 2011-02-02 19:49:47 följande:
    Hej!

Min 22 årige bror har precis fått diagnosen ADD, med lätt depression och uppskjutandeproblematik.  Vi har ju märkt de senaste åren att saker och ting inte funkar för honom så det var ju inte oväntat. Han klarar liksom inte av seriösa saker, förstå hur man tar hand om sig själv, sköter ekonomi osv. Han har inte gjort något alls de senaste 6 åren förutom att sitta framför sin dator och har av det blivit väldigt överviktig. Det har inte gått att få honom att ta tag i nånting alls, hur man än försökt. Han får försörjningsstöd från soc eftersom han varken gått gymnasie eller jobbat nånstans, men han klarar inte ens av att gå till soc och lämna in ansökan för att få pengar. Han bryr sig inte om räkningar, hyran eller något....nu har han blivit vräkt för andra gången.

Nu när han har fått diagnos, vad finns det för hjälp att få?
    Finns det nån medicin som fungerar? Vad kan man vänta sig för effekt?
    Hur är det att leva ett liv med ADD? Kan man jobba och lyckas ha kvar jobbet, osv osv... 
    Låter som mitt liv det där Rynkar på näsan själv har ja börjat en utredning hos NPU efter att stått i kö i 4år. hoppfull nu. Ser lite ljus  i tunneln, kanske kan få hjälp till ett fungerande liv och vardag. fy faan va jobbigt detta liv är med sån här problematik.
    "ADD, med lätt depression och uppskjutandeproblematik"
    haha! här e en till.
  • Klant och Fjant

Någon mer med diagnos som har barn som också fått ADHD-diagnos? Min son fick diagnos i höstas, han blir 5 år nu. Ska diskutera medicinering för honom efter han fyllt 5 år. Hoppas verkligen han får det då!

Sen har jag mer och mer börjat fundera på medicinering igen. Provade under ca 6 månader för några år sedan, precis efter jag fått min diagnos men det fungerade inte alls! Eftersom jag var missbrukare innan så fick jag bara recept för 1 månad i taget, och var tvungen att ringa in och förnya receptet 1 vecka i förväg eftersom det skulle skickas med posten. Det var nog inte en enda gång jag lyckades med det i tid! Dessutom var min son bara precis över året då, man hade liksom redan fullt upp. Men som sagt, har börjat fundera på det igen. Nu borde man väl få recept på en längre period, så man kan komma upp i högkostandsskyddet också. För det gjorde jag inte förra gången! Studerar på högskola nu, och känner att jag behöver lite mer fokus än vad jag klarar av.

Men kan läkaren se negativt på att jag avbröt förra medicineringen? Jag fick recept av läkaren på psykmot. och har inte varit i kontakt med dem sen dess. Kan man bara ringa dit och be om att få igen?

• Alle
    Anonym (messed up) skrev 2011-02-03 19:35:06 följande:
    Hur funkade psykodynamiska terapin för dig?
    Den funkade bra, jag fick klarhet och insikt i min bakgrund. Och även en del bra verktyg.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Anonym (Yrja)
    Alle skrev 2011-02-04 10:22:32 följande:
    Den funkade bra, jag fick klarhet och insikt i min bakgrund. Och även en del bra verktyg.
    Hej! Du får gärna utveckla ditt svar om du vill Jag blev så nyfiken, både på insikterna och verktygen. Har det löst några problem för dig i vardagen?
  • Joakim p

hejsan. jag har en liten fråga angående medicinering. Jjag har haft diagnosen adhd/damp sedan snart elva år. När jag fick bsekedet i 23 års åldern och frågad om jag ville börja med concerta eller liknande. Men pga okunskap samt ignorans för min sida vägrade jag kategoriskt att ge det ett försök.  nu när jag är lite äldre och klokare undrar jag vart man ska vända sig om man känner sig mogen att ge medicinerna ett försök.  

• psyko II
    Joakim p skrev 2011-02-05 23:52:34 följande:
    hejsan. jag har en liten fråga angående medicinering. Jjag har haft diagnosen adhd/damp sedan snart elva år. När jag fick bsekedet i 23 års åldern och frågad om jag ville börja med concerta eller liknande. Men pga okunskap samt ignorans för min sida vägrade jag kategoriskt att ge det ett försök.  nu när jag är lite äldre och klokare undrar jag vart man ska vända sig om man känner sig mogen att ge medicinerna ett försök.  
    Prova att ta kontakt med öppen psykvården, eller om du kanske har en husläkare som du kan börja prata med om att få börja medicinering?
  • HaltaLotta
    Anonym (Yrja) skrev 2011-02-05 08:38:46 följande:
    Hej! Du får gärna utveckla ditt svar om du vill Jag blev så nyfiken, både på insikterna och verktygen. Har det löst några problem för dig i vardagen?
    Jag blev¨också nyfiken! 
    Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen