• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (odiagnostiserad)

Har beställt boken som du föreslog Yrja. En stor anledning till att jag inte vet om jag tycker det är någon idé att gå vidare med allt är för att jag nog är en väldigt light adhd men hade ganska stora problem i min barndom. Skulle nog gett mig mer om jag fått en diagnos då. Återkommer när jag läst lite :)

• Joppelina
    OrosieO skrev 2011-04-05 13:21:45 följande:
    Hej alla! :)

Hittade den här tråden och tänkte följa den :) Har haft diagnos på bipolär i ca tre år och förra året fick
    jag diagnosen ADHD. Har levt ett otroligt kaotiskt liv och aldrig förstått mig på mig själv. Har gjort otroligt
    korkade val i livet, och haft daglig ångest och depressioner i stort sett hela livet. Har även haft problem med
    alkohol sedan 13 års ålder men tack och lov har jag tagit mig ifrån det! Fick patalogiska rus och slutade
    riktigt illa en gång när jag tog min bil och körde ca 140 rakt in i skogen. Som tur var hade jag änglavakt
    och började verkligen tänka om i mitt liv.

Mitt största problem är arbetsminnet. Det ligger verkligen i botten. Har heller aldrig lyckats bli klar med något.
    Har försökt mycket, som att plugga, arbetsträning, extrajobb m.m men har aldrig lyckats slutföra det. Det blir
    helt enkelt för mycket i skallen och stressen tar över och förstör.
    Har väldigt svårt att varva ner. Är i princip aldrig trött, eller känner då inte av det så har levt med sömnproblem
    i årtal. Och stressen är ett stort problem. Måste ha det väldigt lugnt och dagarna på rutin för att inte hjärnan
    ska koka över. :P

Oj lite mycket negativt, men jag ser verkligen inte diagnosen som enbart dåligt. Det jag är väldigt intresserad
    av ger jag 110% och väldigt lätt att lära mig i det. Konst är en stor del i mitt liv, och något jag hoppas att jag kan
    jobba inom när jag hittat en medicin som funkar.

Ska snart pröva Metamina och hoppas och ber att den ska hjälpa mig att kunna koncentrera mig bättre och hålla fokus, känna mig mindre stressad och mer organiserad. Någon som äter Metamina här?

Oj vad långt och flummigt det blev, men i korta drag beskriver det mig :)
    Har liknande erfarenheter. Bipolär, diagnos för 9 år sen, Problem med alkohol i tidig ålder, Sömnproblem sedan barndomen. allmänt kaos. Nyligen diganos misstänkt ADD. Också alltid varit kaotiskt runt omkring mej upplever jag.

Tror du är relativt yngre än mej, men känner igen din beskrivning mycket. Har medicinerat med Equasym Depor sen årsskiftet och min koncentrationsförmåga och fokusering har blivit mycket bättre. Även mer organiserad. Istället för att göra en sak här, sen en sak där så slutför jag en sak åt gången. .

Är som sagt mer insatt i bipolariteten så du får gärna inboxa mej om du vill fråga om det.
  • Anonym (ny med adhd)
    Concerta!
    Hej, det var ett tag sedan jag skrev sist.
    Jag har äntligen vågat prova concerta nu!
    Det är femte dagen jag tar medicinen och det är en märkbar förbättring.

Första dagen blev jag jättetrött och seg, men det kan bero på att jag stressade upp mig inför första tabletten.
    Fick panik och hjärtklappning, trodde att den verkade direkt och att pulsen berodde på tabletten.
    När den väl verkade på riktigt blev jag påtagligt lugn istället Var trött hela dagen.

Förbättringar:
    Jag är lugnare.
    Jag är mycket mindre orolig och ältar nästan ingenting.
    Jag pratar lugnare enligt omgivningen, själv tycker jag att jag pratar fort.
    Jag har mer uthållighet på jobbet.
    Ångesten på kvällarna är nästan helt borta.
    För första gången på många år blir jag inte hysterisk över getingar,
    (satt på jobbet och frukostfikade ute, en geting flög nära, satte sig på bordet men jag satt ändå kvar!

Det underbaraste är att min oro är mindre.
    När det gäller fokusering är jag lite besviken, trodde jag skulle bli super-närvarande.
    Men jag kan lyssna bättre på andra utan att avbryta, jag kan titta folk i ögonen längre tid och jag blir inte lika trött i huvudet i stora sällskap.
    Dessutom är mitt morgonhumör mycket bättre.

Kanske ska tillägga att jag äter sertralin 50g också (concertan är på 18mg).

Någon mer som äter concerta här?
  • Anonym (Alle)

Har en riktig bajsdag idag - trött men rastlös, svårt att fokusera och koncentrera mig, uttråkad...ångest och massa tankar som snurrar....BLÄ!

• psyko II
    Anonym (Alle) skrev 2011-05-17 13:31:57 följande:
    Har en riktig bajsdag idag - trött men rastlös, svårt att fokusera och koncentrera mig, uttråkad...ångest och massa tankar som snurrar....BLÄ!
    Kram! {#emotions_dlg.flower}Hjärta
  • Anonym (pannkakan)
    Anonym (Alle) skrev 2011-03-22 21:24:06 följande:
    Jag är i slutet av Bas-utredningen, hoppas komma vidare med en ADHD-utredning sen.
    Det är i alla fall konstaterat att jag inte lider av nån personlighetsstörning.... 
    Jag undrar bara;  vad är en Bas-utredning?

Själv har jag fyllt i ett första formulär (screening sa dom) där jag skattade så högt att en utredning var att rekommendera.
    Nu har jag varit på ett samtal och då ville dom först att en förälder/anhörig fyllde i massa frågeformulär om hur jag var som barn. (Det lämnade jag in igår...(genomgående var att jag var hyperaktiv som barn).
    Sen sa psykologen också att dom tycker att jag ska genomgå ett begåvningstest. Dom, psykologerna och kuratorn, tror att jag är begåvad och därför lyckats dölja mina problem så länge. Det är jobbigt att höra. Jag vill inte att folk ska tro att jag är begåvad, sådana krav att leva upp till. Då måste jag ju prestera mycket bättre än andra, för att inte ses som misslyckad. Nu oroar jag mig för begåvningstestet, för tänk om jag inte alls är "begåvad".
    Jag tycker det snurrar i huvudet? Är det en bas-utredning, eller är det ADHD-utredning (vilket jag trodde det var).

Jag är nog mest rädd att dom ska säga "allt är bra med dig. Du är fullständigt normal, såhär ska det vara i huvudet. Lycka till! Hejdå!" Gaaah, det klarar jag inte!

Jag har en ångestproblematik som heter duga, och har haft problem sedan jag var tonåring med ångesthantering. Förresten, ångest är ett normaltillstånd i mitt liv.

När jag läser i den här tråden så skrattade jag flera gånger (hoppas ni inte tar illa upp), men jag kände igen mig. Sättet flera av er skriver på. Det här förtydliga förtydliganden, för att sedan skriva lite till...så att man inte verkar flummig, för att sedan ändå skriva; nu flummar jag iväg.

Anledningen till att jag nog trots allt vill ha en diagnos, är för att jag inte längre orkar trycket.
    Jag tycker att jag är misslyckad. Jag är ingenting. 3 barn, men jag har nog inte lyckats med något i mitt liv. Sen kan jag inte ta in om folk säger att jag visst är något. Det går in genom ena örat och ut genom andra.
    För mig är det ingen tillfällig livskris, jag har alltid kännt så. Fick en ålderskris redan som 20-åring. Innan dess var det ju tonårskris, innan dess var det ju livsöden som gav kriserna.

Jag har varit sjukskriven i 1 år nu. Jag dööör av tristess, men så fort jag försöker mig på att göra mer än en sak samtidigt så ligger jag i 2 dagar utslagen av trötthet. Jag fick en ordentlig depression förra året.
    Jag älskar att vara hyper, har alltid vetat att jag är det, och då gäller det att passa på, när man är aktiv som satan. Jag hatar att sova. Jag brukar alltid skämta om att "äta och sova är för dom svaga". Jag glömmer nämligen mat (tråkigt att laga och äta mat).

Det svåra med mig är att man inte vet vad som är vad. Jag har inte haft ett stabilt liv alls. Kaos, trauman, galen bakgrund, rörigt, misshandlad, knäckt osv. Men antingen är jag för dum för att ge upp, eller så är det min rastlöshet som gör att jag reser mig upp igen och igen och igen och försöker igen. :-P Det är den där drivkraften som jag har som kanske räddat mig när livet på allvar varit lite väl övermäktigt. (får ofta frågan: "hur kan du vara så hel, med tanke på allt du gått igenom")

Skriver här kanske lite för att skriva av mig. Känner mig lite ensam i allt. Tycker att livet är tråkigt. Kan inte komma på vad som skulle ge mig en rush. Jag älskar rusher. Kickar på adrenalin. Då är jag lycklig i korta sekunder. Sen är det borta och då blir jag lite depp. Sen kommer jag på något nytt som jag ska göra. Då är det fullt ös, och jag mår bra, sen tröttnar jag, blir trött och så blir jag nedstämd.
    Jag behöver enormt mycket intellektuell stimulans, men just nu är jag i en stiuation där jag inte riktigt orkar det heller. Min utmattningsdepression har sugit musten ur mig, fatta hur frustrerande det är. Jag har inte lust eller tid att vara deprimerad. Jag vill bli bra. Fixa mig liksom, så att jag kan fortsätta. Så att jag kan vara en bra och fungerande människa. Jag är inte för medicinering. Brukar vara det där undantaget som bekräftar regeln...men nu...jag känner mig desperat. Min hjärna gör inte som jag vill. Den lever ju sitt egna liv trots jätte bra KBT. KBT har jag svarat på bra, men mitt liv blir ändå som en röra där jag inte får ihop A-B-C-D. Det blir lite som det vill där. Antingen D eller kanske Z.

Jag hatar att inte kunna sitta still. Kan inte sitta ner med barnen och äta en normal middag. Har aldrig kunnat detta. Det kryper i kroppen. Jag springer mest runt och ska göra andra saker. Jag måste ha en destination, som ger belöning. Ett mål liksom. Njuta av livet...hm...ja, då får det vara ett mål som: "lukta på blommor i 7 minuter *njut*" och klarar man målet så kan jag belöna mig med en kopp kaffe, eller 30 minuter framför datorn.

Jag pratar fort, men skäms när folk påpekar det. Då kan jag istället lägga all fokus på att vara tyst, men då missar jag säkert ngt.

Jag kan teoretisera saker. Allt faktiskt, men jag kan inte applicera det på mig själv. Det känns som en fysisk omöjlighet att ändra mig, hur mycket jag än vill. För jag vill verkligen inte vara som jag är. Jag är så less på det. Men hur jag än försöker så snubblar jag hela tiden. Lagom går inte. Seriöst, jag är så trött på mig själv. Behöver semester från mig själv. Fatta hur jobbigt, att jag måste umgå med mig själv 365 dagar om året.

Jag har försökt det där med ekonomi, att få det att fungera. Så får jag en nyck. Jag ska få ordning på det. Det slutar ju med att jag sitter med excel och för in varje kvitto. Arkiverar och sorterar. Överstryckningspenna för att sortera på kvittot  hygienartiklar i en kolumn osv. Hur länge höll den nycken? 2 veckor. Tack och hej liksom. Så ger jag upp och skiter i det istället. Under som 2 veckorna kunde jag inte få andra saker att fungera. Kan liksom inte hålla en jämn nivå.

Jag skjuter upp allting, sen kör jag huvudet i sanden som en struts och hoppas att ångesten försvinner av sig själv.
    Jag har sämsta självkänslan känns det som och oroar mig jämnt för att folk kanske tycker att jag är jobbig. (ser att jag skrivit ett 6 mil långt inlägg nu, så nu känner jag mig jobbig för det:-P)

Gaaahh! Nu får det vara nog tror jag. Nu får livet allt lätta och min hjärna får sluta gå i 540 km/h. Jag har börjat öppna mig för vänner och prata precis så som jag tänker, dvs bara låta dom hänga med i min värld. Ingen har hängt med. Mina tankar går för snabbt, min ångest är för hög, oron för främmande, farten för hög, svägningarna för snabba.

Är det någon som känner igen sig?
  • Anonym (Alle)
    psyko II skrev 2011-05-17 20:58:31 följande:
    Kram! {#emotions_dlg.flower}Hjärta
    Tack!
  • Anonym (Alle)
    Anonym (pannkakan) skrev 2011-05-18 11:53:55 följande:
    Jag undrar bara;  vad är en Bas-utredning?

Själv har jag fyllt i ett första formulär (screening sa dom) där jag skattade så högt att en utredning var att rekommendera.
    Nu har jag varit på ett samtal och då ville dom först att en förälder/anhörig fyllde i massa frågeformulär om hur jag var som barn. (Det lämnade jag in igår...(genomgående var att jag var hyperaktiv som barn).
    Sen sa psykologen också att dom tycker att jag ska genomgå ett begåvningstest. Dom, psykologerna och kuratorn, tror att jag är begåvad och därför lyckats dölja mina problem så länge. Det är jobbigt att höra. Jag vill inte att folk ska tro att jag är begåvad, sådana krav att leva upp till. Då måste jag ju prestera mycket bättre än andra, för att inte ses som misslyckad. Nu oroar jag mig för begåvningstestet, för tänk om jag inte alls är "begåvad".
    Jag tycker det snurrar i huvudet? Är det en bas-utredning, eller är det ADHD-utredning (vilket jag trodde det var).

Jag är nog mest rädd att dom ska säga "allt är bra med dig. Du är fullständigt normal, såhär ska det vara i huvudet. Lycka till! Hejdå!" Gaaah, det klarar jag inte!

Jag har en ångestproblematik som heter duga, och har haft problem sedan jag var tonåring med ångesthantering. Förresten, ångest är ett normaltillstånd i mitt liv.

När jag läser i den här tråden så skrattade jag flera gånger (hoppas ni inte tar illa upp), men jag kände igen mig. Sättet flera av er skriver på. Det här förtydliga förtydliganden, för att sedan skriva lite till...så att man inte verkar flummig, för att sedan ändå skriva; nu flummar jag iväg.

Anledningen till att jag nog trots allt vill ha en diagnos, är för att jag inte längre orkar trycket.
    Jag tycker att jag är misslyckad. Jag är ingenting. 3 barn, men jag har nog inte lyckats med något i mitt liv. Sen kan jag inte ta in om folk säger att jag visst är något. Det går in genom ena örat och ut genom andra.
    För mig är det ingen tillfällig livskris, jag har alltid kännt så. Fick en ålderskris redan som 20-åring. Innan dess var det ju tonårskris, innan dess var det ju livsöden som gav kriserna.

Jag har varit sjukskriven i 1 år nu. Jag dööör av tristess, men så fort jag försöker mig på att göra mer än en sak samtidigt så ligger jag i 2 dagar utslagen av trötthet. Jag fick en ordentlig depression förra året.
    Jag älskar att vara hyper, har alltid vetat att jag är det, och då gäller det att passa på, när man är aktiv som satan. Jag hatar att sova. Jag brukar alltid skämta om att "äta och sova är för dom svaga". Jag glömmer nämligen mat (tråkigt att laga och äta mat).

Det svåra med mig är att man inte vet vad som är vad. Jag har inte haft ett stabilt liv alls. Kaos, trauman, galen bakgrund, rörigt, misshandlad, knäckt osv. Men antingen är jag för dum för att ge upp, eller så är det min rastlöshet som gör att jag reser mig upp igen och igen och igen och försöker igen. :-P Det är den där drivkraften som jag har som kanske räddat mig när livet på allvar varit lite väl övermäktigt. (får ofta frågan: "hur kan du vara så hel, med tanke på allt du gått igenom")

Skriver här kanske lite för att skriva av mig. Känner mig lite ensam i allt. Tycker att livet är tråkigt. Kan inte komma på vad som skulle ge mig en rush. Jag älskar rusher. Kickar på adrenalin. Då är jag lycklig i korta sekunder. Sen är det borta och då blir jag lite depp. Sen kommer jag på något nytt som jag ska göra. Då är det fullt ös, och jag mår bra, sen tröttnar jag, blir trött och så blir jag nedstämd.
    Jag behöver enormt mycket intellektuell stimulans, men just nu är jag i en stiuation där jag inte riktigt orkar det heller. Min utmattningsdepression har sugit musten ur mig, fatta hur frustrerande det är. Jag har inte lust eller tid att vara deprimerad. Jag vill bli bra. Fixa mig liksom, så att jag kan fortsätta. Så att jag kan vara en bra och fungerande människa. Jag är inte för medicinering. Brukar vara det där undantaget som bekräftar regeln...men nu...jag känner mig desperat. Min hjärna gör inte som jag vill. Den lever ju sitt egna liv trots jätte bra KBT. KBT har jag svarat på bra, men mitt liv blir ändå som en röra där jag inte får ihop A-B-C-D. Det blir lite som det vill där. Antingen D eller kanske Z.

Jag hatar att inte kunna sitta still. Kan inte sitta ner med barnen och äta en normal middag. Har aldrig kunnat detta. Det kryper i kroppen. Jag springer mest runt och ska göra andra saker. Jag måste ha en destination, som ger belöning. Ett mål liksom. Njuta av livet...hm...ja, då får det vara ett mål som: "lukta på blommor i 7 minuter *njut*" och klarar man målet så kan jag belöna mig med en kopp kaffe, eller 30 minuter framför datorn.

Jag pratar fort, men skäms när folk påpekar det. Då kan jag istället lägga all fokus på att vara tyst, men då missar jag säkert ngt.

Jag kan teoretisera saker. Allt faktiskt, men jag kan inte applicera det på mig själv. Det känns som en fysisk omöjlighet att ändra mig, hur mycket jag än vill. För jag vill verkligen inte vara som jag är. Jag är så less på det. Men hur jag än försöker så snubblar jag hela tiden. Lagom går inte. Seriöst, jag är så trött på mig själv. Behöver semester från mig själv. Fatta hur jobbigt, att jag måste umgå med mig själv 365 dagar om året.

Jag har försökt det där med ekonomi, att få det att fungera. Så får jag en nyck. Jag ska få ordning på det. Det slutar ju med att jag sitter med excel och för in varje kvitto. Arkiverar och sorterar. Överstryckningspenna för att sortera på kvittot  hygienartiklar i en kolumn osv. Hur länge höll den nycken? 2 veckor. Tack och hej liksom. Så ger jag upp och skiter i det istället. Under som 2 veckorna kunde jag inte få andra saker att fungera. Kan liksom inte hålla en jämn nivå.

Jag skjuter upp allting, sen kör jag huvudet i sanden som en struts och hoppas att ångesten försvinner av sig själv.
    Jag har sämsta självkänslan känns det som och oroar mig jämnt för att folk kanske tycker att jag är jobbig. (ser att jag skrivit ett 6 mil långt inlägg nu, så nu känner jag mig jobbig för det:-P)

Gaaahh! Nu får det vara nog tror jag. Nu får livet allt lätta och min hjärna får sluta gå i 540 km/h. Jag har börjat öppna mig för vänner och prata precis så som jag tänker, dvs bara låta dom hänga med i min värld. Ingen har hängt med. Mina tankar går för snabbt, min ångest är för hög, oron för främmande, farten för hög, svägningarna för snabba.

Är det någon som känner igen sig?
    Känner igen sig? Det är ju jag i mångt och mycket!

Det du har påbörjat är en ADHD-utredning - jag väntar på att få påbörja min.
    Men jag hade höga poäng på screeningen.

Det som jag har gjort kallar de där jag går för BAS-utredning, där de gör en genomgång och utredeer med hjälp av feta frågeformulär och självskattningsformulär, om det finns någon annan problematik.
    Jag fick veta att jag i alla fall inte har OCS, PTSD eller är Bipolär *ler snett*
    Men fick ju som jag skrivit längre upp, en packe oväntade diagnoser i knät - Borderline light med drag av Asperger, Narcissist med Histroniska drag samt att jag har en dissociativ störning - Fan, jag är ju knäpp på riktigt.... 
  • Anonym (pannkakan)
    Anonym (Alle) skrev 2011-05-18 12:08:04 följande:
    Känner igen sig? Det är ju jag i mångt och mycket!

Det du har påbörjat är en ADHD-utredning - jag väntar på att få påbörja min.
    Men jag hade höga poäng på screeningen.

Det som jag har gjort kallar de där jag går för BAS-utredning, där de gör en genomgång och utredeer med hjälp av feta frågeformulär och självskattningsformulär, om det finns någon annan problematik.
    Jag fick veta att jag i alla fall inte har OCS, PTSD eller är Bipolär *ler snett*
    Men fick ju som jag skrivit längre upp, en packe oväntade diagnoser i knät - Borderline light med drag av Asperger, Narcissist med Histroniska drag samt att jag har en dissociativ störning - Fan, jag är ju knäpp på riktigt.... 
    Hehe! Det måste ha varit en chock att få så många diagnoser, eller? Knäpp på riktigt eller kanske det bara är så att man har en annorlunda hjärna tänker jag! "The thing that sometimes drives me hazy. I´m I or the other ones crazy?" Kanske är det just vi som är normala, och alla som klarar av att leva i detta samhälle är onormala, men ändå tillhör normen. Kanske genom att uppmärksamma det med diagnos gör att samhället nu måste jobba på att förändras så att det kan anpassas åt alla!

I början av min sjukskrivning som också blev en tid på psyk, inlagd i 2 månader, så började man prata om bipolär, men efter att ha pratat med anhöriga så fick dom inte riktigt ihop ekvationen. Jag hade mycket runt omkring mig, och hade lyckats ta mig ur ett våldsamt förhållande, så anledningen till mitt bryt hade kanske sina förklaringar. Så jag har gått i terpi, psykodynamisk och kognitiv. Jobbat som bara den för att komma upp på fötter, ta mig vidare. Nu när det är stabilt, när jag har förutsättningarna, så börjar man se vad som är vad kanske. Innan har det varit svårt att veta vad som är äpplet och vad som är trädet.
    När psykologen nämnde ADHD höll jag på att trilla av stolen. Har aldrig ens tänkt i dom banorna. Jag hade den där mediala bilden av ADHD och kunde inte alls se mig som ett bråkigt och störigt barn.
    Började läsa om hur det funkar för flickor med ADHD och då klickade det.

Läkaren berättade att det har upptäckts på senare tid att man, när det kommer till kvinnor, blandat ihop bipolär med ADHD. Att man i en del fall, trott att det varit bioplär, när det egentligen är ADHD.

Jag har ju alltid varit upp och ner som en jojo. Upp som en sol, ner som en pannkaka och det kan ju skifta på bara några timmar. Men jag hade aldrig haft så svåra depressiva perioder som den förra sommaren. Det var en krisrelaterad depression, men efter att ha provat både, SSRI, SNRI och TCA-preparat så insåg jag att det inte hjälpte. Det tog bara bort min drivkraft på något konstigt sätt och jag kände det som om min hjärna var trög. Det var hemskt. Istället för att hjärnan går i 700 så gick den inte alls. Sa då till läkaren efter flera månader att jag "ville ha tillbaks min hjärna". Hon höll med, det funkade dåligt. Så jag fasade ut medicinerna och började KBT (privat, för kön var lång och jag hade ingen lust att vänta (vänta är inte min grej för övrigt, har jag insett. Tycker alltid att jag ska få gå före i kön, ser alltid till att få komma fram )). Gick i terpi 2 ggr i veckan samt stödsamtal genom soc och kurator genom öppenvården. Nu skulle jag bli bra, fort som satan!
    Så på öppenvården blev jag ett huvudbry, för jag var annorlunda. Jag lyckades ta mig upp på fötter snabbare änn kanske många andra. På mediciner ville jag dö, men när jag slutat vägrade jag ge upp. Ville inte vara deprimerad. Jag slutade med alla mediciner. Ingen mer benzo, inga sömntabletter, inga antideppresiva, inga mediciner för biverkningarna. Jag var "ren" på 1 månad och jag slet för att rodda allt. Det som tydligen facinerade, var att när jag väl bestämt mig för att fixa en sak, tycktes jag klara det så bra, men en helhet blev det aldrig utan väldigt spetsinriktat.  Det var också svårt att förstå om det var stressen som gav alla symptom, eller någon annan underliggande orsak. Vad var vad? Varför kunde jag inte sova?
    Men jag har aldrig kunnat sova insåg jag så sent som för en vecka sen när jag läste min dagbok från när jag var liten. Hålla en röd tråd, kanske hade det med att jag var undernärd. Men jag kunde fortfarnde inte hålle en röd tråd när jag gick upp i vikt igen. Speedad, ja, var kom min hyperaktivitet från? Vardagsglömsk. Stress kanske. Mitt inre har alltid varit kaotisk, men kanske har det med min barndom att göra?

Det hjälper inte att man har en mamma som får Marilyn Mason att framstå som fullständigt normal. Min mamma vägrar att tro på ADHD, men slänger andra diagnoser efter mig som AS och CDD, borerline mm. Men det tror inte läkaren och psykologerna änn sålänge.

Det som jag upplever är att jag mår bäst när jag har mycket att göra. Dvs saker som är intressanta och utvecklande. Att gå hemma och städa, plocka och laga mat är så tråkigt att jag dör och då villar jag bort mig. Tvätta fönstrena kan kännas lika viktigt som att laga mat, och då får jag panik. Vilket ska jag göra först? Så kan det sluta med att jag limmar stolarna istället.
    Jag behöver supermycket stimulans, då känner jag mig glad, men så är jag nog för utbränd, för jag är död i 2 dagar efter att jag varit i sociala sammanhang, eller något annat som kräver mycket tankemöda. Så lite kraft har jag aldrig haft innan. Då kunnde jag nog köra på lite mer. Och när jag var trött, pressade jag mig ännu hårdare, tills jag åkte på en killerass förkylning, eller något annat som gjorde mig sängliggande och inte ens då kunde jag ligga och sova.

Jag känner lite att nu får det vara bra med all galenskap och allt kaos. Jag är så trött på att vara ojämn i mitt humör. Visserligen har jag en stor portion humor, och kan driva om mina störda beteenden och det blir en hel del roliga anekdoter från mitt vardagsliv.  Min impulskontroll är sådär bra ju...eller jag har knappt någon sådan alls känns det ibland som. Pekade finger åt en tant härmodagen för att jag blev sur på henne (40-talister retar ihjäl mig ibland ). Sa till en gubbe "har du inte fått kuk på länge eller?" för att han var jobbig mot mig i affären (han var faktiskt dum i huvudet på riktigt).
    Tro mig, jag försöker verkligen att hålla tillbaks. Jag menar, jag har lärt mig vad som är socialt accepterbart. Jag fattar att jag inte alltid måste försvara mig. Jag vet att världen inte går under om någon tränger sig före mig. Jag fattar att det är fult att tävla hela tiden. Men jag måste prestera, annars känner jag mig helt värdelös. Fast även om jag är bäst, så varar den känslan aldrig mer än några minuter, för sedan tycker jag ändå att jag är sämst. Jag har ju inte åstadkommit något vettigt i mitt liv.

Hur fungerar ni som mammor, ni som har barn?

Jag undrar om det finns någon barnanpassad bok om hur det är att leva med en mamma som har ADHD.

Min dotter tycker att jag är fruktansvärt glömsk. Jag kan helt glömma av matsäck och allt sånt, men när jag kommer ihåg det så blir det en matsäck som är rustad för krig, våtservetter, 65 olika snacks etc. Mat...ja antingen är det hemodlat eller pizza. Kanske kommer vi hem med badskum, när vi egentligen skulle handla lunch. Ibland vaknar man upp och ens familj är mer stökig än the Osbournes, ibland känns ens barn som von Trapp och jag vill sjunga Edelweiss för att allt är så bra och jag är lika präktig som Julie Andrews. Skolan får skriva postitlappar till mig, annars glömmer jag att läsa infon. Kan ju egentligen läsa, men måste dom skriva det så att det ser så tråkigt ut? Min dotter är lika virrig och dagdrömmande som mig, så kul när man letar efter saker, och ingen minns vem som slarvade bort det. Kul när man glömt av sig och fått för sig att stryka underkläder kl 2 på natten och vaknar som ett trött vrak som ser ut att ha ramlat ner från fulträdet och inte alls kan fokusera på vad barnen säger.

Min vardag fungerar väldigt dåligt och egentligen behöver jag en fru som håller ordning och reda på mig. För övrigt behöver jag en man också, som kan försörja mig, eller kanske en revisor, en kock mm, som kan dölja mina brister. :-P
  • Anonym (Alle)

Hehe Pankisen - det är fortfarande mig i mångt och mycket du beskriver.
    Jag har 2.5 års psykodynamisk terapi (1 gång i veckan hos privatpsykolog på remiss från Landstinget) i ryggen - hjälpte inte.
    Gick Huddinge sjukhus internetbaserade KBT med självstudier i våras - funkade inte det heller - självstudier - vilket skämt att jag ens övervägde tanken att jag skulle fixa det...
    Jag har en sambo, som drar ett extremt tungt lass, 15-åringen hjälper också till men när jag är själv med småbarnen så kan jag bara fokusera på att ta hand om den, nåt annat får jag inte gjort innan de har lagt sig...  

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen