• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym
    Snäckan84 skrev 2012-01-10 23:20:48 följande:
    De är samma typ av medicin till både adhd som de är till add och när min syster åt medicin fick hon inte äta dessa när hon ammade då d gick ut i bröstmjölken. MEN de finns andra metoder till behandling tills man kan börja me medicin. Detta låter säkert urdumt med tanke på mina frågor men har arbetat mycket ned folk som har adhd, add samt andra olika diagnoser. Men de är sååå mycket lättare i arbetet då man inte lever i d själv men just add är väldigt nytt för mig då jag arbetade me de så kallades alla sånna diagnoser för adhd. Hoppas verkligen du hittar en behandling som passar dig
    vad finns det för alternativa metoder till  behandling?
    Måste överleva ett par år innan jag får tid för utredningen, minst 1½-2 års kö har de sagt till mig 
  • nyfikengrön

Är så trött på att jag inte kan vara lite mer "lagom" i saker jag gör... men nej jag tar ut mig totalt med nåt som är roligt och går all in i det för att sedan totalt droppa till bottenläge där jag inte orkar göra nånting överhuvudtaget..

Jag jobbar nu 25% och det är precis lagom för mig fastän jag vissa dagar känner att jag skulle lugnt klara jobba hela dagen så är det bra att jag inte gör och inte kan göra det för jag skulle klara ett par dagar kanske sen skulle jag inte orka alls längre och så har det ju varit för mig i jobbet men jag har kanske kämpat på mer än några dagar men efter ett tag har jag trillat ned i hålet igen. Är så oerhört stresskänslig och klarar inte stress alls och jag har svårt att ta egna initiativ i saker och ting vilket ibland krävs i jobbet och då försvårar det.

Det är ju inte populärt heller på jobbet att jag jobbar ett tag, sen blir jag sjukskriven och sen jobbar jag ett tag och så sjukskriven igen och så håller det på sådär... gaahh. Hur tusan ska man göra för att klara allt på sikt, jag menar hur ska man göra för att orka jobba som alla andra??? Det har liksom blivit för mkt för mig med att vara ensamstående, jobba heltid och göra allt annat som behövs i livet, jag orkar liksom inte. Vill inte ha avlastning från dottern så att säga, vill inte att hon ska vara hos nån annan ibland, jag vill vara med mitt barn men ingen verkar fatta det!! Alla föreslår kontaktfamiljer osv... det jag vill göra är att vara med henne men ha hjälp här hemma istället som med städning och matlagning osv så jag kan ha mer tid för min dotter när jag väl jobbar mer igen.

• nyfikengrön

Idag var jag hos psykologen och efter mötet sa han att han sätter upp mig på väntelista för utredning och så ska vi ses igen om en vecka. Han fick hela min historik o tror att det mkt tydligt verkar som det kan röra sig om ADD. Skönt att det är igång nu.

• Anonym (Kickan)

En liten uppdatering! I

Idag har jag varit på bedömmningsamtal inför en ev utredning. Jag var väldigt nervös innan men det gick jättebra. Jag fick beröm för en väldigt bra skriven egen remiss,fick svara på en massa frågor och det tog 2 timmar var helt slut efteråt.. Jag kommer få en utredning men det kommer inte bli innan semestern möjligtvis till hösten ,de prioriterar yngre personer,vi "äldre" får vänta .

Men något positivt är att jag ska få hjälp att kolla upp det här  med boendestöd och även hjälp med att prata med lärare om stöd för att klara det sista i skolan och de skulle kontakta arbetsförmedlingen om man kunde få extra stöd därifrån. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få  för att ha det som jag har det nu är inget alternativ. 

• Minifer
    nyfikengrön skrev 2012-01-16 11:05:56 följande:
    Idag var jag hos psykologen och efter mötet sa han att han sätter upp mig på väntelista för utredning och så ska vi ses igen om en vecka. Han fick hela min historik o tror att det mkt tydligt verkar som det kan röra sig om ADD. Skönt att det är igång nu.
    härligt! :D Jag får också add verkar det som. Ska dit i övermorgon och se om jag får diagnos då (preliminär iaf) samt kanske test medusiner ;)
    Anonym (Kickan) skrev 2012-01-16 17:00:51 följande:
    En liten uppdatering! I

Idag har jag varit på bedömmningsamtal inför en ev utredning. Jag var väldigt nervös innan men det gick jättebra. Jag fick beröm för en väldigt bra skriven egen remiss,fick svara på en massa frågor och det tog 2 timmar var helt slut efteråt.. Jag kommer få en utredning men det kommer inte bli innan semestern möjligtvis till hösten ,de prioriterar yngre personer,vi "äldre" får vänta .

Men något positivt är att jag ska få hjälp att kolla upp det här  med boendestöd och även hjälp med att prata med lärare om stöd för att klara det sista i skolan och de skulle kontakta arbetsförmedlingen om man kunde få extra stöd därifrån. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få  för att ha det som jag har det nu är inget alternativ. 
    Toppen! Vad skönt! Du har inga barn? Jag fick värsta prion i kön för att jag har två små barn att ta hand om
  • nyfikengrön
    Minifer skrev 2012-01-16 19:28:15 följande:
    härligt! :D Jag får också add verkar det som. Ska dit i övermorgon och se om jag får diagnos då (preliminär iaf) samt kanske test medusiner ;)
    En liten uppdatering! I

Toppen! Vad skönt! Du har inga barn? Jag fick värsta prion i kön för att jag har två små barn att ta hand om
    Fick du prio för du hade barn?? Var bor du? Jag är ju ensamstående med min dotter på 7 år som också utreds för ADHD. Och jag ska ensam ta hand om henne.
    Hon är mkt mer speedad än jag är och stresskänslig som jag är så kan det vara himla jobbigt när hon är så himla galet hyper och jag inte orkar nånting alls i stort sett.

Han sa till mig att det handlar om några månaders väntetid iaf, ska se om han vet lite mer nästa gång. Hur pass stor förtur fick du i kön? Hur lång tid har din utredning tagit?
  • Anonym (Kickan)
    Minifer skrev 2012-01-16 19:28:15 följande:
    En liten uppdatering! I

Jo jag har 2 barn på 9 och 4 år men inget tal om att det skulle göra så att jag få gå före i kön. Jag är 39 år. Men jag hoppas att stödet jag ska få ska underlätta livet lite i väntan på utredningen.
  • Minifer
    nyfikengrön skrev 2012-01-16 19:38:45 följande:
    Fick du prio för du hade barn?? Var bor du? Jag är ju ensamstående med min dotter på 7 år som också utreds för ADHD. Och jag ska ensam ta hand om henne.
    Hon är mkt mer speedad än jag är och stresskänslig som jag är så kan det vara himla jobbigt när hon är så himla galet hyper och jag inte orkar nånting alls i stort sett.

Han sa till mig att det handlar om några månaders väntetid iaf, ska se om han vet lite mer nästa gång. Hur pass stor förtur fick du i kön? Hur lång tid har din utredning tagit?
    Japp. Läkaren sade att de "är min biljett" till att utredas fort. Vilket jag tycker är väldigt vettigt. För alla föräldrar!! Jag har verkligen haft tur som en TOK! Jag var inställd på att det skulle ta minst ett halvår, men i slutet av september var jag på VC, i början på december på utvärderingssamtalet, och på första utredningssamtalet för tre veckor sedan tror jag. Eller två. Jag har verkligen URUSEL tidsuppfattning, men inte länge alls!

På onsdag har jag snabbt återbesök hos psykologen för att få medicin, och sedan skall jag tillbaka i februari och börja alla datatester och reaktionstester och arbetstester och allt vad det är.
    Anonym (Kickan) skrev 2012-01-16 20:59:24 följande:
    Jo jag har 2 barn på 9 och 4 år men inget tal om att det skulle göra så att jag få gå före i kön. Jag är 39 år. Men jag hoppas att stödet jag ska få ska underlätta livet lite i väntan på utredningen.
    Det är väldigt udda att det är så olika. Det kanske har med barnens ålder att göra och att jag är mammaledig? Mina är 1 och 2. Jätteskönt att du får stöd medan du väntar dock!

Hoppas ni får komma igång snart. Verkligen!!
  • Anonym (Mia)

Hej allihop!
    Har efter en lång och utdragen utredning fått det besked jag misstänkte, att jag har Add. Ska börja med concerta imorron. känns både spännande och nervöst, äntligen kanske mitt liv börjar gå åt rätt håll igen..

ni som lever i ett samboförhållande, hur tog era sambon när ni berättade att ni misstänkte att ni hade Add/Adhd? Min sambo tog det väl inte direkt som jag hade hoppats på, ibland känns det som om han skäms över mig.

om vi tar det från början: för 2 år sedan var jag på en föreläsning med jobbet om barn med särskilda behov, och när föreläsaren pratade om Adhd var det som om hon pratade om mig. så jag började läsa mer om det på internet och kände mer och mer att jag inte är ett hopplöst fall, det finns hjälp att få. berättade för min sambo om vad jag kommit fram till och det som gjorde mig så ledsen var när han sa att jag bara hittade på och lurade mig själv att tro att det var nåt fel på mig genom att läsa om Adhd.

jag bestämde mig ändå för att gå vidare med utredningen, men kände det att jag hade ingen som helst stöttning hemifrån, även nu när det är konstaterat att jag har Add, så känns det som om han inte vill tro det eller försöker sopa det under matten.

vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att få honom att förstå varför jag gör som jag gör ibland, varför jag handlar utan att riktigt tänka efter före, varför mitt humör är en berg och dalbana. vissa kvällar kan jag ibland känna mig så hopplöst ledsen utan rimlig orsak. 

tack och lov så har aldrig vår ekonomi blivit lidande, eftersom ett av mina manier och intressen har varit vår ekonomi, hur många av er brukar rusa ut till brevlådan och se om ni fått nån post och känner jippi vi har fått elräkningen idag!  att betala räkningarna och se hur mycket vi har kvar till olika poster har alltid fascinerat mig. brukar även göra excelark där jag för in alla utgifter månad för månad för att få en bättre överblick.

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen