• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • nyfikengrön
    Tillalamm skrev 2012-01-19 14:52:47 följande:
    Det handlar om att hålla medvetandet i nuet, att hålla sin uppmärksamhet på det som man gör just nu (och inte på det som hände i går eller som ska hända om ett par timmar). Ofta skapar allt detta tänkandet på saker man inte kan påverka eller göra något åt just nu en massa stress.

När jag tillämpar mindfulness när jag ex går promenad brukar jag känna efter i kroppen, typ "där har jag mina fötter och det känns såhär när jag går, där är mina armar..." osv.  Det sänker min stressnivå.
    låter bara tramsigt det där med mindfulness, känna där är armarna o där är fötterna... känner mig stressad av o bara läsa om det.
    Mina armar är där de är o fötterna med, behöver inte tänka på det för o sänka stressen, för mig är det att få vara ifred o se en film kanske DET kan sänka min stress.
  • Tillalamm
    nyfikengrön skrev 2012-01-19 18:51:14 följande:
    låter bara tramsigt det där med mindfulness, känna där är armarna o där är fötterna... känner mig stressad av o bara läsa om det.
    Mina armar är där de är o fötterna med, behöver inte tänka på det för o sänka stressen, för mig är det att få vara ifred o se en film kanske DET kan sänka min stress.
    Ja, det är ju olika var som funkar. För mig funkar detta. För dig kanske något annat.
  • Anonym (relentless)

Äh det är inte första gången man blivit påhoppad om det här med mindfulness och i slutänden är det bara nån som vill tjäna pengar på folk genom att sälja nån jäkla trams-dvd som går ut på att man ska andas in och ut typ. Förresten finns det inget som får mig så stressad som att koncentrera mig på hur jag andas, kommer i otakt direkt och till sist känns som jag knappt klarar å ta in luft överhuvudtaget. Andningen sköter sig finfint per automatik om jag bara struntar i den.

• nyfikengrön

Har fått sådana där formulär att fylla i från psykiatrin, WRUS och WRASS och jag undrar om ni vet nåt om hur de tolkar poängen i dessa.

Jag räknade ihop och fick på WRUS testet 101 poäng och WRAS testet 111 poäng. Vet inte vad det innebär, är det någon som vet??

För övrigt är jag less på BUP som segar sig så med dotras utredning, lr segar o segar.. psykologen sa att hon har svårt o få teamet med sig typ och att de vill undersöka allt runtom först och se att hon har en stabil hemtillvaro m.m för det är ju stressande för mig att leva med henne då hon är så hyperaktiv och inte kan lyssna liksom så de måste granska oss i sömmarna IGEN, är så less på alla jävla sociala utredningar, jag vet vad problemet är och att inte åtgärda det nu är som o sätta plåster på tån om man har skavsår på hälen, skavsåret blir bara värre under tiden det tar för de o fatta var problemet ligger egentligen.

Om de snabbade på så hon inte riskerar o hamna efter i skolan m.m pga sitt funktionshinder (som så uppenbart finns där) vore det ju bra för dottern. Fick hon prova mediciner och varva ned så kan de sen se att problem solved till stor del, visst måste man/jag skaffa mer kunskap om hur ett sådant barn fungerar men å andra sidan så  vet jag hur hon fungerar och hur jag ska bete mig men det går inte att nå fram till henne nu för hon kan inte ta till sig när man säger nåt. Hon lyssnar och förstår sen har hon glömt det igen.

Det är oerhört påfrestande såklart att leva i detta för oss båda (henne och mig) men de vill ha det till att hon mår dåligt och är som hon är pga att JAG är stressad, men det är HON som är stressad och stressar mig ju då hon aldrig kan vara lugn.
    Sen tror de att det stör att jag själv ska utredas för ADHD/ADD samtidigt. Va fan det är väl bara BRA?!!! Då tar jag tag i mina problem och i hennes problem o så mår vi båda bra i slutändan!!! Idioter.

• Anonym (Kim)

Jag är inte ute efter att sälja nånting Jag tipsade om någonting som för mig har visat sig fungera väldigt bra. Det har även gjorts en studie som visar på goda resultat på människor med ADHD, se länk.
    mindfulnessbloggen.se/2009/04/behandling-av-adhd/

Vill man inte testa så behöver man liksom inte, det var ett tips om man vill prova någonting som faktiskt kan hjälpa. Jag har varken hoppat på någon eller försökt tvinga någon.

Jag kan förstå att det känns stressande för en person med koncentrationssvårigheter eftersom det är precis det man övar sig i. Det är som att börja träna kroppen - är man i dålig form så är det skitjobbigt i början. Gärna skulle man låta bli. Men är man målmedveten och har viljan så kan man få bra resultat och träna sin hjärna. Det kan faktiskt bli mycket behagligt med tiden. Det är iaf min - och flera andras - erfarenhet. Hjärnan kan nämligen tränas upp och man kan genom mindfulness minska aktiviteten i amygdala (där ångest, rädsla och andra "reptil"-känslor finns) samt öka aktiviteten i ex. frontalloben där koncentrationen finns. Inte bara aktivitetsskillnader kan mätas, utan även tillväxt och förminskning i rörda områden  Bara att läsa på om man är intresserad.

Någon svarade redan på vad mindfulness är, nämligen att vara här och nu, att styra tillbaka tankarna när de flyter iväg utan att döma. Man får ett lite annat perspektiv på sig själv och sina känslor. Man är inte sina känslor utan man har känslor. Det finns böcker om det som förklarar det närmare, annars är mindfulnessbloggen.se/ en bra sida för mer info.

Och som någon nämnde så behöver man inte ligga stilla för att vara mindful tvärtom, det handlar om att vara medveten i det man gör i vardagen - borsta tänderna, tvätta sig, stiga upp på morgonen, promenader, allt.

I det träningsprogram jag börjat med har man en vardagsövning per dag (tvätta sig medvetet t.ex.) samt en meditationsövning (kroppsskanning) om dagen. Kroppsskanningen kan man göra på kvällen i sängen och tar 10 minuter, och då den är avslappnande kan den få en att somna snabbare. Bra investerad tid istället för att ligga och vrida sig i sängen i timmar...

Jag har läst mycket om det här de senaste tiden. Kunskaperna är österländska och har använts i tusentals år. Kunskaper om andningens betydelse för hälsan har bara på senare tid forskats i i västvärlden och har nu börjat användas inom sjukvården.

Den som är intresserad; ta och läs på! Det finns ganska mycket att läsa om ämnet och har man ett öppet sinne och verkligen VILL försöka hjälpa sig själv på ett naturligt sätt så har man rätt mycket att förundras över..  som sagt, jag tror på det här, har testat och mått mycket bra de senaste veckorna (blev sen sjuk och kunde inte meditera, vilket märks. Var rätt grinig igår :( ).

Ni som är negativa till detta, be my guest. Men var snälla och låt bli att tala illa om någonting ni inte vet vad det är och som kan avskräcka andra som kanske är nyfikna.

Tack för ordet, ha det bra!

kram,
    Kim

• Anonym (Kim)
    Tillalamm skrev 2012-01-17 18:41:00 följande:
    Kanon att det funkar för vissa. Jag kan inte heller använda avslappning på det sättet (alltså när man sitter stilla) men däremot kan jag göra det under rörelse - ex kan man ju utöva minfulness när man promenerar/springer och samtidigt få utlopp för energin. Pilates fungerar också för mig - det är jobbigare än man tror:)
    Ja visst funkar det även när man rör sig, kul att det funkar för dig med. Jag har inga problem med att ligga still, är inte överaktiv alls, tvärtom. :) Har testat pilates nån gång, men är fortfarande i oform sen jag fick barn, så vågar inte utsätta mig för smärtan, hehe. Yoga är mer min grej.
  • Anonym (Add-depp-morsan)

FINNS DET NÅGON ANNAN AKTIV TRÅD HÄR PÅ FL SOM ÄR TILL FÖR VUXNA SOM HAR ADD/ADHD?

Idag var jag till överläkaren som bestämde sig för att lägga till en ny medicin, en stämningsstabiliserande, ergenyl heter den. Jag har haft några misstankar om att jag kanske skulle ha bipolär 2 istället för ADD, men läkaren sa att det är ADD jag har och ingenting annat. Men samtidigt så får jag en medicin som man ger till både människor med epilipsi och till människor med bipolär.
    Är det någon här som äter ergenyl?
    Jag äter även voxra, antidepp och ergenylen är alltså ett tillägg för att jag har börjat mått sämre. Jag vart även sjukskriven i 3 månader.

Nu är det så här att jag står i kö för en ADD utredning och det är enorma köer där jag bor. Så frågan är om man ska gå på en privat utredning istället. Nån som vet vad en sån utredning kostar?

• Anonym (ny-Add-tjej)

Är den här tråden fortfarande aktuell eller är det dags att skapa en ny?

Jag har ADD och testar en medicin för första gången.. Concerta. Just nu tar jag 37 mg på morgonen och är är inne på dag 8.  Sen jag började så har jag märkt av att hungern försvunnit men inget illamående. Men i går och i dag kom jag på mig själv nojja och vara orolig för allt möjligt! saker jag vanligtvis aldrig oroar mig för. har varit en förjävlig dag rent ut sagt men kom på nu på kvällen att det kan vara en biverkning av concertan?

Min läkare har nämnt att en biverkning kan vara paranoid och att det i så fall kommer smygandes utan att man märker det. precis som det gjorde för mig nu.

Nu är frågan till er andra som har textat Concerta hur det var i början för er? Hur länga höll biverkningarna? vilka biverkningar försvann inte? Har ni känt av paranoia och oro också och försvann det?

Vanligtvis så försvinner ju biverkningar inom dom första veckorna eller månaden sa min läkare.. Dålig hunger kan jag leva med men INTE paranoian. 

• mammamia78

Jag är sååå kräsen i maten, pappa var likadan och min dotter är likadan! Jag avskyr att laga mat och har verkligen ingen fantasi. Jag VILL äta nyttigt men jag orkar inte lära mig om nyttig mat o det jag provar som är enkelt gillar jag inte. Om någon annan lagar åt mig så är jag villig o priva o att äta det, det mesta iaf. Men jag fixar inte matlagning på egen hand det är på tok för omständigt. jag hatar att ha rörigt omkring mig men hatar o städa, börjar jag känns det överväldigande, som en tugga mat som bara växer o växer i munnen så man inte kan tugga klart.
    Idag köpte jag en god sallad på Sandys till lunch o fick i mig en bra näringsrik, välbalanserad måltid. Men jag kan inte få till det på egen hand, så hemma blir det mest skräpmat eller iaf det allra enklaste som i te innebär att man har för mkt jobbed matlagningen och inte stökar till så mkt så man dessutom måste städa efteråt. De två sakerna jag verkligen ogillar. Vad gör man när man inte har råd att anställa en kock eller städhjälp? Klarar inte att ha stökigt men klarar inte att få till städningen heller, att städa är otroligt psykiskt ansträngande för mig precis som med matlagningen. om jag vore själv vore d så mkt lättare men jag har ju en dotter som måste äta. Jag får verkligen ångest av matlagning o städning och mår inte bra alls när jag gör dessa grejer.

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen