Jag är inte ute efter att sälja nånting Jag tipsade om någonting som för mig har visat sig fungera väldigt bra. Det har även gjorts en studie som visar på goda resultat på människor med ADHD, se länk.
mindfulnessbloggen.se/2009/04/behandling-av-adhd/
Vill man inte testa så behöver man liksom inte, det var ett tips om man vill prova någonting som faktiskt kan hjälpa. Jag har varken hoppat på någon eller försökt tvinga någon.
Jag kan förstå att det känns stressande för en person med koncentrationssvårigheter eftersom det är precis det man övar sig i. Det är som att börja träna kroppen - är man i dålig form så är det skitjobbigt i början. Gärna skulle man låta bli. Men är man målmedveten och har viljan så kan man få bra resultat och träna sin hjärna. Det kan faktiskt bli mycket behagligt med tiden. Det är iaf min - och flera andras - erfarenhet. Hjärnan kan nämligen tränas upp och man kan genom mindfulness minska aktiviteten i amygdala (där ångest, rädsla och andra "reptil"-känslor finns) samt öka aktiviteten i ex. frontalloben där koncentrationen finns. Inte bara aktivitetsskillnader kan mätas, utan även tillväxt och förminskning i rörda områden Bara att läsa på om man är intresserad.
Någon svarade redan på vad mindfulness är, nämligen att vara här och nu, att styra tillbaka tankarna när de flyter iväg utan att döma. Man får ett lite annat perspektiv på sig själv och sina känslor. Man är inte sina känslor utan man har känslor. Det finns böcker om det som förklarar det närmare, annars är mindfulnessbloggen.se/ en bra sida för mer info.
Och som någon nämnde så behöver man inte ligga stilla för att vara mindful tvärtom, det handlar om att vara medveten i det man gör i vardagen - borsta tänderna, tvätta sig, stiga upp på morgonen, promenader, allt.
I det träningsprogram jag börjat med har man en vardagsövning per dag (tvätta sig medvetet t.ex.) samt en meditationsövning (kroppsskanning) om dagen. Kroppsskanningen kan man göra på kvällen i sängen och tar 10 minuter, och då den är avslappnande kan den få en att somna snabbare. Bra investerad tid istället för att ligga och vrida sig i sängen i timmar...
Jag har läst mycket om det här de senaste tiden. Kunskaperna är österländska och har använts i tusentals år. Kunskaper om andningens betydelse för hälsan har bara på senare tid forskats i i västvärlden och har nu börjat användas inom sjukvården.
Den som är intresserad; ta och läs på! Det finns ganska mycket att läsa om ämnet och har man ett öppet sinne och verkligen VILL försöka hjälpa sig själv på ett naturligt sätt så har man rätt mycket att förundras över.. som sagt, jag tror på det här, har testat och mått mycket bra de senaste veckorna (blev sen sjuk och kunde inte meditera, vilket märks. Var rätt grinig igår :( ).
Ni som är negativa till detta, be my guest. Men var snälla och låt bli att tala illa om någonting ni inte vet vad det är och som kan avskräcka andra som kanske är nyfikna.
Tack för ordet, ha det bra!
kram,
Kim