• Niikki90

    Han slår sig hela tiden

    Har en son på 1 år, en väldigt livlig kille. Han slår sig ofta och har nästan alltid blåmärken.
    Idag tex gick jag för att borsta tänderna, han va i stora rummet. Jag hör en duns och skrik och springer in. Då ligger han på golvet på knä med ansiktet ner i golvet. När jag tar upp han har han ett rött stort märke över näsan, rinner blod från näsan och munnen. Jag vet verkligen inte vad som har hänt. Han låg mellan soffan och bordet. Så har funderingar på om han försökt klättra upp i soffan, eller om han försökt gå utan att hålla i sig. För nu efteråt går han försiktigt och håller i sig hårt i sakerna. Sitter just nu och väntar på att vårdcentralen ska ringa så vi få komma dit och dom kan titta om näsan och bruten. Den är lite sne och svullen och han gråter om man rör vid den.
    Har så fruktansvärt dåligt samvete för det känns som han alltid slår sig när jag är hemma, är väl rätt lågiskt med tanke på att jag är hemma hela dagarna och pappan är bara hemma efter kl 18 och helgerna.
    Men känner mig så fruktansvärkt hemsk, känns som jag är en dålig mamma eftersom han skadar sig så här ofta. Just nu väntar jag barn nr 2 och det får mig att få ännu mer dåligt samvete eftersom den första alltid slår sig, hur ska det bli med den andra?
    Kan ju tala om att han har ärr över hela högra armen pga vår katt som rev han, han har bränt sig på en ungs form, han har trillat ner från sängen och soffan ett antal gånger. Sista gången han trillade ner från sängen hade han nästan svart blåmärke i pannan. Bvc säger bara han lär sig.
    Men det känns som allt är mitt fel, jag försöker hålla koll på honom dygnet runt, men ibland måste man ju tvätta, diska och allt annat som behövs göras här hemma.
    Är jag en dålig mamma? Vad ska jag göra för att han ska sluta slå sig så här?

  • Svar på tråden Han slår sig hela tiden
  • Birgitta2

    Först och främst får du ju hålla koll. Inte går man själv och borstar tänderna med en ettåring som är själv i vardagsrummet? Man tar väl med sig barnet?

  • Niikki90
    Birgitta2 skrev 2010-12-08 11:13:23 följande:
    Först och främst får du ju hålla koll. Inte går man själv och borstar tänderna med en ettåring som är själv i vardagsrummet? Man tar väl med sig barnet?
    Han stannar inte där inne, utan försvinner alltid ut. Tror mig jag försöker att alltid hålla koll.
  • kmp

    Finns inte mycket man kan göra... förutom att hålla koll.
    Och även om man har stenkoll hinner de ramla innan man hinner förhindra det.

    Oroa dig inte. Min dotter är drygt två, och fortfarande ibland känns det som om hon konstant har en bula i pannan.

  • Niikki90
    kmp skrev 2010-12-08 11:17:00 följande:
    Finns inte mycket man kan göra... förutom att hålla koll.
    Och även om man har stenkoll hinner de ramla innan man hinner förhindra det.

    Oroa dig inte. Min dotter är drygt två, och fortfarande ibland känns det som om hon konstant har en bula i pannan.
    Känns ju lite lättare att det finns andra som har barn som slår sig så. Kan ju inte spärra av läggenheten mer nu heller. Vi har redan spärrat av köket, badrummet och vårt sovrum så han bara kan vara i tv rummet, hallen och sitt rum eftersom där finns inte så mkt han kan skada sig på.
  • tahira
    Birgitta2 skrev 2010-12-08 11:13:23 följande:
    Först och främst får du ju hålla koll. Inte går man själv och borstar tänderna med en ettåring som är själv i vardagsrummet? Man tar väl med sig barnet?
    Det går inte att vara runt en ettåring konstant. Och falla kan de göra bara man tittar bort en stund.

    TS - Tänk efter om det är något extra du kan barnsäkra. Vi barnsäkrade bara det livsfarliga, men vår son var väldigt försiktig av sig i den åldern. Vi har vänner med jämngamla barn, och de fick säka precis ALLT, även saker som jag aldrig tänkt på. Se över huset/ lägenheten några extra gånger.

    Men oroa dig inte för mycket. Fall och slag hör till - i viss utsträckning.
    Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • Niikki90
    tahira skrev 2010-12-08 11:20:42 följande:
    Det går inte att vara runt en ettåring konstant. Och falla kan de göra bara man tittar bort en stund.

    TS - Tänk efter om det är något extra du kan barnsäkra. Vi barnsäkrade bara det livsfarliga, men vår son var väldigt försiktig av sig i den åldern. Vi har vänner med jämngamla barn, och de fick säka precis ALLT, även saker som jag aldrig tänkt på. Se över huset/ lägenheten några extra gånger.

    Men oroa dig inte för mycket. Fall och slag hör till - i viss utsträckning.
    vi har otoligt mkt barn säkrat. lådor, el utag bordskanter, farliga saker där han inte når, grind till köket, stängt till vårt sovrum och badrum. men visst mer går detsäkert att barn säkra,fast inget jag kommer på.
  • strulmaja
    Birgitta2 skrev 2010-12-08 11:13:23 följande:
    Först och främst får du ju hålla koll. Inte går man själv och borstar tänderna med en ettåring som är själv i vardagsrummet? Man tar väl med sig barnet?
    Det var väl väl onödigt?!

    Jag har en snart 1,5 åring och han är överallt där han inte ska vara. Han klättrar upp på stolar, bord, element, soffan, försöker krypa in i tvättmaskinen etc. Och visst försöker man hålla koll på honom men om jag skulle försöka förhindra allt hans klättrande så skulle jag ju behöva sitta med honom i knät dagarna i ända och DET vägrar han. Nä, som någon ovan skrev, fall och slag hör till, i viss utsträckning.
  • Birgitta2
    strulmaja skrev 2010-12-08 12:00:31 följande:
    Det var väl väl onödigt?!

    Jag har en snart 1,5 åring och han är överallt där han inte ska vara. Han klättrar upp på stolar, bord, element, soffan, försöker krypa in i tvättmaskinen etc. Och visst försöker man hålla koll på honom men om jag skulle försöka förhindra allt hans klättrande så skulle jag ju behöva sitta med honom i knät dagarna i ända och DET vägrar han. Nä, som någon ovan skrev, fall och slag hör till, i viss utsträckning.
    Det var bara en fråga. För jag tog det som självklart att man inte lämnar en ettåring ensam i ett rum.
  • strulmaja
    Niikki90 skrev 2010-12-08 11:54:59 följande:
    vi har otoligt mkt barn säkrat. lådor, el utag bordskanter, farliga saker där han inte når, grind till köket, stängt till vårt sovrum och badrum. men visst mer går detsäkert att barn säkra,fast inget jag kommer på.
    Vi har låga fönster och låga element i vardagsrummet där sonen gärna klättrar upp och ställer sig. Otaliga är dom ggr vi sagt nej och lyft ner honom därifrån men han lyssnar förstås inte. Så nu har vi lagt två madrasser nedanför så att OM han ramlar ner landar han åtminstone mjukt. Kan säga att sedan madrasserna las dit verkar han inte tycka det är lika skoj att klättra där längre. Problemet avhjälpt! Glad
  • strulmaja
    Birgitta2 skrev 2010-12-08 12:01:52 följande:
    Det var bara en fråga. För jag tog det som självklart att man inte lämnar en ettåring ensam i ett rum.
    Men varför skulle man inte kunna lämna en 1-åring ensam i ett rum så länge man själv är i dess omedelbara närhet förstås? OCH så länge man barnsäkrat så gott man kan? Men alla olyckor, fall och slag är ju omöjliga att förutse samt att barnen i den här åldern utvecklas i en rasande fart. Ena dagen har de precis lärt sig stå, nästa kan de klättra upp i soffan. Inte helt lätt att hänga med alla ggr.
  • tahira
    Niikki90 skrev 2010-12-08 11:54:59 följande:
    vi har otoligt mkt barn säkrat. lådor, el utag bordskanter, farliga saker där han inte når, grind till köket, stängt till vårt sovrum och badrum. men visst mer går detsäkert att barn säkra,fast inget jag kommer på.
    Vad är det han slår sig på? Är det det att han trillar när han står upp? Det är ingen fara, alla barn som lär sig gå faller x antal gånger. Samma sak med att trilla från säng, soffa, m.m. Det enda som du har sagt som kan vara "ditt fel" är väg ugnsformen, det skall de ju inte kunna bränna sig på.

    Hur mycket uppsikt man behöver ha varierar ju, men om han verkligen är vild och du verkligen behöver gå in i ett annat rum så hade jag satt honom i sitt rum den stunden - och haft hans rum fritt från saker han kan klättra på.

    Egentligen är jag emot att barnsäkra och gränsa av för mycket, men som alltid så är det individuellt och man måste anpassa sig efter barnet.
    Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • strulmaja

    TS, jag kan berätta hur vi gjort. Vår son är också extremt aktiv, aldrig stilla, ramlar och slår sig ofta. 
    Det gäller att försöka vara två steg före barnet, inte helt lätt alltid. 
     
    * Men vi har barnsäkrat alla lådor och skåp där saker han skulle kunna skada sig på förvaras. Det är alltifrån knivar till diskmedel.
      
    * Vi har pluggat igen kontakterna och gömt sladdar.

    * Lagt madrasser nedanför ett fönster där han brukar klättra upp.

    * När han lärde sig klättra upp i soffan la vi soffkuddar längs med hela golvet nedanför.

    * När mat ska lagas och om sonen är vaken brukar jag placera honom i sin stol (gåstol kan ju också funka om det är så att barnet är på väg att lära sig gå) för då vet jag vart jag har honom och får laga mat i fred utan att behöva oroa mig för att han ska komma till skada. När spisen inte används är säkringen till den ur så att han inte kan sätta på plattor. Finns ju annars bra spisskydd.  

    * Vår säng har han inte tillgång till för dörren in dit är alltid stängd.

    * Likaså dörren in till toalett och badrum. Stängt. 

    * Hans egen tripp trapp stol låses in när den inte används annars klättrar han upp på den och vidare upp på bordet. Kökstolarna vi använder står dock kvar så där får man passa honom.

    * Förvara saker han inte kan låta bli inlåst eller högt upp. Vår toalettborste te.x kan vi inte ha på golvet utan måste ha i toalettfönstret. Inte så kul men vad gör man? Ofta är dörren dit in stängd men vi har även en 3-åring här hemma som vi inte kan begära av ska stänga och låsa allt så ibland sker ju små misstag.  

    * Stryker gör jag aldrig när han är vaken.

    * Saker som används, te.x knivar eller saxar läggs snabbt tillbaka i den barnsäkra lådan eller utom räckhåll. Barn har otroligt långa armar så här kan man inte vara nog så säker på man verkligen placera grejerna så långt in på bänken som möjligt.

    * Vi använder inga dukar som han kan dra ner. Och nu vid advent och allt går det inte heller att ha adventsstjärnor eller annat krafs stående i fönstrena så det fick bli hängande stjärnor här. Jag bävar inför när julgranen ska fram men det tar vi då.

    Mja, det var nog vad jag kunde komma på just nu.

  • tahira
    tahira skrev 2010-12-08 12:09:42 följande:
    Hur mycket uppsikt man behöver ha varierar ju, men om han verkligen är vild och du verkligen behöver gå in i ett annat rum så hade jag satt honom i sitt rum den stunden - och haft hans rum fritt från saker han kan klättra på.
    Inte med stängd dörr förstås, utan med grind.
    Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
Svar på tråden Han slår sig hela tiden