• Ankissen

Nötallergiker - testa cashewnötter?

Min man är nötallergiker och han är även allergisk mot björkpollen, gräspollen och stenfrukter. Ibland har han även reagerat mot sånt han inte ska reagera på som mandel, jordgubbar, hallon och sockerärtor.

Idag sa en kurskamrat till mig att hon hade en nötallergikerkompis som sagt att alla nötallergiker kan äta cashewnötter.

Hur är det med det? Ska mannen våga testa en cashew? Vore ju jätteskoj för honom om det fanns en nötsort han kunde äta...

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Svar på tråden Nötallergiker - testa cashewnötter?
  • Vickan I

Beror väl på hur allergisk han är. Jag är allerigisk mot nötter och har inte hört ngt om att jag ska kunna äta cashews. SKulle inte våga prova det med risk att inte kunna andas sedan. Jag skulle def gå pricktestvägen då.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Veritas18

Absolut inte. Varför går han inte till läkaren istället? Det är farlugt med nötallergi. Min brorsdotter är det och när hon en gång fick en liten bit i sig så vart det direkt till sjukhuset för en kortisonspruta. Hon kunde inte andas pga det. Så min rekommendation är att kolla med läkaren istället för att experimentera själva.

• Frogstomp

Vilken idoit isånnfall.
    Min sambo är extrem nötallergiker... inte fasiken skulle han proppa i sig sånna.

Så ett tips!
    testa INTE.
    kan leda till döden.... =/

• Amazina

Tycker inte heller det känns lämpligt att testa...

• Sapato

Jag är allergisk mot alla nötter förutom cashew och jordnötter

• Blå Flygare

Cashewnöt är inte en nöt utan ett frö, så någon koppling mellan nötallergi och cashew finns inte. Men om han har många andra allergier bör han ju ändå vara försiktig med att testa eftersom man kan vara allergisk mot allt, även frön.

Sapato: inte heller jordnöt är en nöt, det är en baljväxt. Precis som nötter är det högallergent, men inte nödvändigtvis (eller ens troligtvis) av samma personer.

Svar på tråden Nötallergiker - testa cashewnötter?